پولیتی‌فکت: آیا خرید آب سنگین ایران به برنامه هسته‌ای این کشور کمک می‌کند؟

سایت پولیتی‌فکت، ادعای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره فواید خرید آب سنگین برای ایران را رد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت «پولیتی‌فکت» که به راستی‌آزمایی ادعای مطرح شده از سوی مقامات سیاسی جهان می‌پردازد، در مطلبی درباره خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا نوشت: از سال 1984 تاکنون آمریکا رسما ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و ایران نیز تا چندی پیش با نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود عملا دوستان زیادی در سطح بین‌الملل برای خود باقی نگذاشته بود.

بنابراین، زمانیکه آمریکا و سایر قدرتهای جهانی در سال 2015 با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن به توافق رسیدند، بسیاری از آن با عنوان یک توافق تاریخی یاد کردند. به موجب این قرارداد، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد و در ازای آن، از این حق برخوردار شد که حدود 100 میلیارد دلار دارایی مسدود شده خود در بانک‌های خارجی را از آمریکا و اتحادیه اروپا مطالبه کند.

منتقدان جمهوریخواه از جمله سناتور «ران جانسون» از ایالت ویسکانسین معتقدند که توافق هسته‌ای با ایران در نهایت به تروریسم منتهی می‌شود و موافقت دولت باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – با آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده ایران، نوعی حمایت مالی مستقیم از تروریسم است.

اما موافقت اخیر اوباما با خرید آب سنگین از ایران که در راستای عمل به تعهدات ایران در قبال توافق هسته‌ای صورت گرفته، موج تازه‌ای از انتقادات را متوجه دولت اوباما کرده است. یکی از این منتقدان، «پال رایان» - نماینده جمهوریخواه ایالت ویسکانسین و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا - است که معتقد است خرید آب سنگین ایران کمک مالی مستقیم به برنامه هسته‌ای این کشور به شمار می‌رود.

آمریکا که خودش آب سنگین موردنیازش را تولید نمی‌کند، قرار است از 32 تن آب سنگین خریداری شده از ایران که گفته می‌شود از کیفیت بالایی هم برخوردار است، در آزمایشگاه ملی «اوک ریج» در ایالت تنسی برای مصارف تحقیقاتی استفاده کند.

استفاده رایان از عبارت "کمک مالی" این برداشت را در ذهن ما ایجاد می‌کند که آمریکا با هدف سر پا نگهداشتن برنامه هسته‌ای ایران قصد دارد پول نقد زیادی را در اختیار این کشور قرار دهد. اما به گفته کارشناسان، آمریکا برای خرید 32 تن آب سنگین که برای مصارف تحقیقاتی به آن نیاز دارد، 8.6 میلیون دلار یعنی در واقع نرخ بازار را به ایران پرداخته است نه بیشتر. و از آنجا که آب سنگین علاوه بر کاربردهای دیگری که دارد، یکی از عناصر کلیدی ساخت بمب اتم است، این خرید به این معناست که ایران در آینده به زمان بیشتری برای تولید آب سنگین موردنیازی که ممکن است در ساخت بمب اتم استفاده شود، نیاز خواهد داشت.

دفتر رایان برای اثبات ادعای خود به گفته‌های علی اکبر صالحی – رئیس آژانس انرژی اتمی ایران استناد می‌کند که گفته است: "فروش آب سنگین به آمریکا گامی در جهت صادرات فرآورده‌های صنعت هسته‌ای ایران است و ایران یکی از معدود کشورهای درحال توسعه‌ای است که خودش آب سنگین موردنیاز خودش را تولید و آن را وارد بازار بین‌المللی می‌کند." 

برخی کارشناسان نیز در تایید اظهارات رایان معتقدند خرید آب سنگین ضمن آنکه باعث حمایت مالی از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، این کشور را تشویق می‌کند تا تحت پوشش توافق هسته‌ای با غرب، آب سنگین بیشتری برای استفاده یا برای فروش تولید کند.

اما این خرید نه تنها یک کمک مالی مستقیم به برنامه هسته‌ای ایران محسوب نمی‌شود؛ بلکه حتی با کاستن از ذخایر آب سنگین ایران، ساخت بمب اتم احتمالی از سوی ایران را نیز دشوارتر می‌کند. ضمن اینکه خرید آب سنگین ایران باعث می‌شود که این کشور در رابطه با میزان ذخایر نگهداری شده آب سنگین خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کند و این یعنی همان چیزی که همسو با منافع ملی آمریکا در سطح منطقه و جهان است. بنابراین ما ادعای رایان را اگرچه شاید اندک حقیقتی در آن وجود داشته باشد، تا حد زیادی "نادرست" ارزیابی می‌کنیم.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار