لرستان؛

نشریات دانشجویی در حمایت از محیط‌زیست به کار گرفته شود

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: نشریات دانشجویی به‌ عنوان یک الگو و تکنیک در حمایت از محیط‌زیست استفاده شود و کرسی‌های آزاداندیشی، نظریه‌پردازی و مناظره‌های دانشجویی باید به موضوع محیط‌زیست بپردازند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ سید ضیاء هاشمی صبح امروز در سومین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط‌زیست که در دانشگاه لرستان برگزار شد اظهار داشت: اگر باور داریم یک ضرورت اجتماعی، مدیریتی، فرهنگی و فنی در حوزه محیط‌زیست وجود دارد این اتفاق نخواهد افتاد جز اینکه به یک فرهنگ تبدیل شود که در این راستا دانشجویان نقش برجسته‌ای دارند.
وی بابیان اینکه امروز یک نگاه رایج غلط دوگانگی بین امر اجتماعی و امر طبیعی ارائه‌شده افزود: در نگاه رایج، طبیعت به‌ عنوان  ابزار و امر مطلوب در خدمت انسان و جامعه بشری است و این نگاه دو انگارانه و دوگانگی برجسته شکاف عمیقی دارد.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در این تعامل دوگانه، انسان به‌ عنوان موجود غالب و بهره‌بردار بر طبیعت تاخت‌وتاز می‌کند و طبیعت را به استخدام می‌گیرد و این استخدام بی‌رحمانه به‌گونه‌ای تداوم پیدا می‌کند که طبیعت دچار بحران و جامعه در معرض تهدید قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: بحران طبیعت و تهدید جامعه دو خطر در سطح ملی و جهانی است؛ طبیعت به‌ عنوان میزبان به موجودات مهرورزی می‌کند اما این مهمانان با بهره‌گیری افراطی بی‌رحمی خودشان را تشدید می‌کنند به‌گونه‌ای که این میزبانی شایسته را از دست می‌دهند.
هاشمی تصریح کرد: وقتی امر طبیعی را از امر اجتماعی تفکیک کنیم و این دوگانه را به‌ عنوان متمایز و رقیب تعمیق کنیم می‌بینیم که نگاه استعماری به طبیعت در هر شکل غلط، خطرناک و مخرب خواهد بود از این‌ رو در این مسیر پیوستگی جامعه و طبیعت را از بین می‌بریم که این تبدیل به تعارض خواهد شد و عوارضی به دنبال دارد.
وی هجوم ریز گردها و خشک‌سالی را از عوارض تخریب محیط‌زیست برشمرد و خاطرنشان کرد: امسال آثار خشک‌سالی را خیلی بارز دیدیم، در طول حدود 18 سال اخیر می‌بینیم که چه نعمتی از دست‌ داده‌ایم.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: اگر جامعه انسانی در تقابل با طبیعت قرار گرفته باید به سرنوشت مشترک این دو بیشتر توجه کنیم چراکه درخواهیم یافت طبیعت بدون جامعه و جامعه جدا از طبیعت قابل‌ دوام نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه باید یک رویکرد تدریجی برای نهادینه‌سازی الگوی اخلاقی مبتنی بر آرامش، عدالت و مهربانی با طبیعت را ترویج دهیم اظهار داشت: مهربانی با طبیعت و شعار جریان دانشجویی می‌تواند به‌ عنوان یک زنجیره تلقی شود.
هاشمی افزود: اگر استمرار تخریب طبیعت ادامه پیدا کند در چند دهه آینده نیاز به یک طبیعت، زمین، کره خاکی دیگر داریم چرا که به جهت خطرات زیست‌محیطی دیگر این کره و طبیعت از عهده میزبانی ما برنمی‌آید.
وی عنوان کرد: حرکت‌های شما دانشجویان به‌ عنوان حرکت‌های خودجوش، اجتماعی، فرهنگی، جمعی و مردمی است که ما را امیدوار می‌کند این مسیر غلط جامعه بشری که از  آغاز عصر مدرن تا امروز پیش رفتیم را بتوانیم قدری اصلاح کنیم.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: این‌گونه گردهمایی‌ها یک ضرورت قطعی است بنابراین یک عمل لوکس، فانتزی و حاشیه‌ای نیست چراکه این کار شما به‌ عنوان یک امر فرهنگی شریف ضروری و علمی است.
وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود ظرفیت دانشگاه‌ها برای این‌گونه حرکت‌ها بسیج شود و از همه الگو، تکنیک فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی برای ترویج آن بهره‌گیری شود.
هاشمی بابیان اینکه نشریات دانشجویی به‌ عنوان یک الگو و تکنیک در حمایت از محیط‌زیست استفاده شود خاطرنشان کرد: کرسی‌های آزاداندیشی، کرسی‌های نظریه‌پردازی، مناظره‌های دانشجویی باید به موضوع محیط‌زیست بپردازند؛ جشنواره‌های هنری و فرهنگی ظرفیت‌های خوبی است که باید در این مسیر به کار گرفته شوند.
وی گفت: امروز بیش از آنکه نیاز به حامیان تئوریک محیط‌زیست داشته باشیم به گروه‌ها، جریان‌ها و مجموعه‌های عمل‌گرا نیاز داریم چراکه از حیث گفتمان در حوزه محیط‌زیست مشکلی نداریم و تئوری‌های زیست‌محیطی از اعتبار لازم برخوردار هستند که البته دانشگاه‌های ما در این حوزه باید تلاش بیشتری کنند.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: نیاز داریم آموزش رسمی و غیررسمی به بخش آموزش زیست‌محیطی توجه ویژه و خاص داشته باشند چراکه در عرصه اجتماعی و فرهنگی ما نیازمند پرورش نسلی عمل‌گرا، هوشمند، حساس هستیم.
وی افزود: نیاز است شهروندان محیط‌زیست را به‌ عنوان یک دغدغه جدی تلقی کنند و دانشگاه به‌ عنوان نهاد مرجع به الگوسازی در قالب‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ صورت گسترده و فراگیری در حوزه محیط‌زیست بپردازد.
هاشمی عنوان کرد: امر صیانت و حمایت از محیط‌زیست در شرایط حاضر یک امر معروف است و ترویج آن‌ یکی از مصادیق بارز امر به‌ معروف است؛ امروز بی‌توجهی به محیط‌زیست یک منکر و برای نسل آینده یک حق‌الناس است.
انتهای پیام/ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار