لرستان؛

‌تولید سالانه 11 هزار مترمربع فرش در لرستان

‌رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان از تولید سالانه 11 هزار مترمربع فرش در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ محمدرضا صفی‌خانی اظهار کرد: 27 هزار نفر بافنده فرش در استان داریم‌ که سالانه 11 هزار مترمربع فرش را تولید می‌کنند.
وی با بیان اینکه این میزان تولید با این تعداد بافنده در استان همخوانی ندارد، ادامه داد: عمدتاً فرشبافان برای دلال‌های استان‌ها و شهرهای دیگر فرش می‌بافند و در ازای بافت دستمزدی را دریافت و فرش را از استان خارج می‌کنند.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان یادآور شد: برنامه مدونی در ارتباط با فرش تدوین شده است و سه بند از 18 پروژه‌ای را که در حوزه اقتصاد مقاومتی به استانداری لرستان پیشنهاد دادیم و در سند اقتصاد مقاومتیثبت شده، منحصراً در ارتباط با بحث فرش است.
وی مهمترین مشکلات فرش را عدم تولید مواد اولیه در استان برشمرد و گفت: صنعتگران استان‌های دیگر پشم را از استان می‌برند و پس از رنگ‌آمیزی تبدیل به مواد اولیه می‌کنند و سپس به خود ما می‌فروشند.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات استان در حوزه فرش پرداخت و بازار آن است.
صفی‌خانی اضافه کرد: عمده مشکل صنعت فرش لرستان این است که نقشه فرش نداریم و عمده طراحی‌ها را همدان و استان‌های دیگر به اسم خود ثبت کردند.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: انجمن طراحان فرش را در لرستان تشکیل دادیم تا بتوانیم کارگاه‌های رنگرزی و تولید نخ در استان شکل گیرد.
وی افزود: تاکنون مقدمات این مهم انجام شده و با تشکیل شرکت‌های تجاری نسبت به فروش این محصول اقدام کنیم.
این مسئول یادآور شد: همچنین یک شرکت تخصصی تجاری راه‌اندازی شده تا صنعت فرش را رونق دهد، چراکه این صنعت ارزش افزوده بالایی دارد.
صفی‌خانی اضافه کرد: با ظرفیتی که در استان وجود دارد قصد داریم با برنامه‌ریزی دقیق این صنعت را رونق و حداقل در بازارهای داخلی و خارجی فرش لری را به عنوان صنعت لرستان به فروش برسانیم.
وی یادآورشد: در بحث فرش سیاست‌گذار نداریم و فاقد شرکت فرش هستیم و فقط اتحادیه‌ها فعالیت دارند.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در صنعت فرش لرستان وجود دارد، فقدان نمایشگاه دائمی فرش در خرم‌آباد است، تصریح کرد: با راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش، محصولات استان را می‌توان عرضه کرد.
وی افزود: زمانی خرم‌آباد مرکز تجارت فرش بود و نیاز است امروز نیز به خاطر رونق این صنعت در لرستان بازارچه یا نمایشگاه دائمی فرش ایجاد شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: در کنار ثبت نقشه فرش لری نیاز است کارگاه‌های فرش ایجاد شود که البته مجتمع کارگاهی را در الشتر شکل دادیم تا این مهم به استان تعمیم داده شود.
 
انتهای پیام /ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.