شبکه مدیریت ذخایر ژنتیکی کشور تشکیل می شود

رییس کارگروه زیست‌بانک‌ها و ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از تشکیل شبکه مدیریت ذخایر ژنتیکی کشور خبر داد.

دکتر بهزاد سرخی رییس کارگروه زیست‌بانک‌ها و ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در راستای اجرای ماده 9 راهبردهای زيست ‌فناوری و ماده 12  مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این کارگروه با  هدف برنامه‌ ريزي ملي برای ایجاد انسجام و هماهنگي ميان مراكز ذخاير ژنتيكي و زيستی‌ فعال  كشور در زمینه حفاظت، صیانت و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی کشور تشکیل شد تا یک نسخه امنیتی از این ذخائر در کشور وجود داشته باشد.

رییس کارگروه زیست‌بانک‌ها و ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه ‌های این کارگروه در سال 95 تشکیل شبکه مدیریت ذخایر ژنتیکی کشور به منظور هم‌سو کردن اعضا برای راهبری سیاست‌های کارگروه است.

وی با اشاره به این موضوع که ذخایر ژنتیکی ایران ثروت ملی هستند، افزود: وظیفه اصلی این کارگروه حفاظت و نگهداری انواع گونه‌های آن است همچنین مدیریت متمرکز حفاظت ذخایر ژنتیکی کشور به منظور بهره‌برداری بهینه از آن و تامین نهاده ‌های زیست فناورانه لازم به منظور مشارکت در تامین امنیت غذایی و تقویت اقتصاد مقاومتی کشور است.

سرخی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت کشور در این حوزه بهره گرفت، بیان داشت: دیگر کشورها برنامه‌های منسجم و زیادی برای حفظ ذخایر ژنتیکی کشور خود دارند و حفظ آنها را بسیار ضروری می دانند؛ لازم است در کشور ما نیز توجه بسزایی در رابطه با حفظ و نگهداری از این ذخایر ژنتیکی شود.

وی اظهار کرد: شبکه مدیریت ذخایر ژنتیکی کشور این قابلیت را دارد که بانک های ژن را به یکدیگر متصل کند تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.

رییس کارگروه زیست‌بانک‌ها و ذخایر ژنتیکی و زیستی یاد آور شد: این کارگروه به عنوان خط مقدم صیانت از ذخایر ژنتیکی کشور شناخته می شود و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در این راه از همه دستگاه های ذیربط و ظرفیت های آنها استفاده کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار