اندیشکده بروکینز: عربستان یک پارادوکس حقیقی در مبارزات ضدتروریسم آمریکا

اندیشکده بروکینز در مقاله‌ای به اختلافات عمیق میان عربستان و آمریکا در مبارزات ضدتروریسم پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بروکینگز در گزارشی به قلم "دنیل ال. بایمن" نوشت: عربستان یک پارادوکس واقعی در برابر اقدامات ضدتروریسم آمریکا است. از یک طرف، عربستان متحد نزدیک آمریکا و همراه این کشور در مبارزه با تروریسم است؛ از طرف دیگر آل سعود از هر گروه افراطی که در سال‌های اخیر بیشترین مشکلات را در خاورمیانه بوجود آورده، حمایت می‌کند. همین حمایت‌های آشکار و پنهان عربستان از گروه‌های افراطی است که تلاش‌های آمریکا را برای از میان بردن تروریسم در منطقه بی‌فایده می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان در 15 سال اخیر پیشرفت‌های زیادی در عرصه مبارزه با تروریسم داشته است؛ اما هنوز راه درازی تا موفقیت کامل در پیش رو دارد. تا قبل از حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2011، و حتی قبل از آنکه القاعده مه 2033 بطور مستقیم حمله‌ای تروریستی به انگلیس کند، عربستان هیچ همکاری در زمینه مبارزه با اقدامات افراط گرایانه نداشت و اغلب به جای اینکه کمکی به حل مشکل کند، خود بخشی از مشکل بود. گذشت زمان رفتار دیپلماتیک عربستان را در مواجه با اعمال تروریستی تغییر داد. البته در بسیاری از حوادث مربوط به گروه‌های افراطی، ردپایی از عربستان به چشم می‌خورد. برخی از مظنونان اعمال تروریستی از چهره‌های شناخته شده عربستان بودند و انجام اقدامی علیه آنها کار دشواری به نظر می‌رسید زیرا به نوعی مشروعیت آل سعود را نیز زیر سوال می‌برد.

قدرت نفوذ آمریکا بر خاندان سعودی محدود است و همین موضوع به شاهزادگان سعودی فرصت داده است در برخی اعمال غیرقانونی حضوری پنهان داشته باشند. سیاستمداران آمریکایی این موضوع را به خوبی دریافته‌اند که عربستان یک متحد کلیدی برای این کشور است؛ اما هرگز یک دوست خوب برای آمریکا به حساب نمی‌آید.

"جرج بوش،" رئیس جمهور پیشین، و "باراک اوباما،" رئیس جمهور کنونی آمریکا، تلاش زیادی به کار بستند تا از توان و ظرفیت عربستان در راستای مبارزه با تروریسم استفاده کنند. با این وجود تغییر رویکرد و سیاست‌های عربستان کار بسیار دشواری است. آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما بیش از 100 میلیارد دلار تجهیزات جنگی به عربستان فروخته است تا به مبارزه با تروریسم برود؛ اما عربستان به شیوه دلخواه خود از این تجهیزات استفاده می‌کند. عربستان برخلاف سیاست‌های آمریکا به دشمنی با ایران دامن زد و از کودتای نظامی مصر حمایت کرد. انچه واضح است، عربستان کمکی به پیشبرد اهداف آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم نمی‌کند. هر دو کشور در این مسیر، راه خود را در پیش گرفته‌اند واختلاف نظرات آنها مانع از به نتیجه رسیدن هر تلاشی می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار