ساری،

زمین های با دو هدف

شاليکاران دهستان هرازپی جنوبی آمل اقدام به پرورش همزمان ماهی و اردک درزمین شاليزاری خود کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، شجاع کشاورز پر تلاش روستای اوجی آباد و مجری طرح پرورش همزمان اردک و بچه ماهی در در زمين شاليزاری ، هدف خود از انجام اين کار را توليد محصول سالم عنوان کرد و گفت : قصد ندارد از هيچگونه کود و سم شيميايی در زمين شاليزاری خود استفاده کنند.

اين کشاورز افزود: با ايجاد يک استخر به مساحت 100 متر مربع کار رها سازی و جمع آوری ماهی را مديريت می کند و تا زمانی که حضور و حرکت اردک در زمين موجب خسارت به بوته های برنج نشود، دوره پرورش را در زمين شاليزاری خود ادامه می دهد.

زمین های با دو هدف

محمد خوبزاد، کشاورز پيشرو روستای دعوکلا دابو نیز گفت: چندسال پياپی اقدام به پرورش همزمان ماهی و اردک در زمين شاليزاری خود می کرد.

وی افزود: کشاورزدیگری هم امسال از روستای اوجی آباد از حوزه مرکز جهاد کشاورزی رودبار آمل نيز اقدام به رها سازی بيش از 200 قطعه اردک و بيش از 1000 بچه ماهی در زمين شاليزاری خود کرد .

زمین های با دو هدف

مدير جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه رها سازی همزمان اردک و بچه ماهی در روز شنبه هشتم خرداد ماه درروستای اوجی آباد انجام گرفت گفت : انجام اين کار سبب مصرف کمتر کود شيميايی در زمين شاليزاری شده است و جوجه اردک با شکار پروانه ساقه خوار و ساير آفات مهم مزارع برنج سهم زیادی در کاهش مصرف سموم شيميايی ايجاد خواهد کرد.

حسین اسلامی افزود: حرکت اردک در زمين شاليزاری، سبب خروج گازهای مضر از زمين شده و با ايجاد تحريک ريشه در گياه برنج سبب ريشه زايی بيشتر و از سوی ديگر رشد بهتر و بيشتر گياه برنج و افزايش محصول خواهد شد.

زمین های با دو هدف

وی گفت : تجربه توليد برنج ارگانيک در کشورهايی که از سال 1970 اقدام به اين کار کرده اند، نشان داده است که توليد اين محصول در گذر زمان به بيشتر از 6 تن شلتوک در هکتار رسيده است.

وی افزود: با ترويج اين روش بوسيله کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی و کارشناسان موسسه تحقيقات برنج آمل و طرح موضوع در کلاس های مدرسه در مزرعه و سايت الگويی ترويجی برنج که همزمان در همين روز در سر مزرعه آقای شجاع و با شرکت جمعی از کشاورزان برگزار شد، کشاورزان تشويق به اجرای اين طرح شدند .

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار