رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

معادن شن مهمترین علت آلودگی هوای تهران/ کشت هندوانه «جازموریان» را خشک می‌کند

رئیس سازمان محیط زیست گفت: منابع آلاینده‌ای مانند واحدهای صنعتی، معدنی و معادن شن و ماسه به یک محل عظیم برای تولید آلودگی هوا تبدیل شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در نشست خبری با خبرنگاران درباره طرحهای انتقال آب در کشور اظهار داشت: تمامی طرحهای انتقال آب در کشور باید ارزیابی زیست محیطی دریافت کنند و بدون آن نباید انتقال انجام گیرد.

وی ادامه داد: در گذشته برخی از طرحهای انتقال آب اجرا شده است چرا که موضوع آب حائز اهمیت است؛ بر اساس قانون فعلی، وظیفه تأمین آب بر عهده وزارت نیرو است اما تمام این طرحها باید مشمول ارزیابی‌های زیست محیطی باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: انتقال آب بین‌حوزه‌ای نیازمند ارزیابی زیست‌محیطی است چرا که تبعات این طرح‌ها نیز متوجه محیط زیست کشور می‌شود البته همواره حق‌آبه طبیعت باید مدنظر گرفته شود؛ اینکه هر برنامه‌ای انجام شود و گفته شود که آسیب‌رسان نیست، کاری غیرکارشناسی محسوب می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه در انتقال آب بین‌حوزه‌ای باید قبل از انتقال، همه راهها را مد‌نظر قرار دهیم، گفت: باید ابتدا این پرسش را مطرح کرد که آیا طرحهای اصلاح الگوی مصرف و تغییر کشت انجام گرفته است و آیا طرحهای تصفیه فاضلاب انجام گرفته است.

وی با یادآوری کشتهای نامناسب در مناطق خشک و کم‌آب کشور گفت: شاهدیم که در کنار تالاب جازموریان محصولی همانند هندوانه کشت می‌شود و بعد از آن متاسفانه می‌گویند که چرا آب نیست، چرا گردوخاک زیاد است، چرا جازموریان خشک شده است، الگوی کشت باید مدنظر قرار گیرد و اصلاح شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در زمینه انتقال آب بین حوزه‌ای، سایر نقاط دنیا تجربه‌هایی را داشته‌اند و نمی‌توان مطلق بگوییم انجام بگیرد یا اینکه انجام نگیرد بلکه باید ارزیابی مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار تاکید کرد: هر موردی بدون مجوز ارزیابی زیست‌محیطی و نداشتن تأیید سازمان حفاظت محیط زیست خلاف قانون است.

وی درباره اینکه آیا انتقال آب خلیج فارس به سیرجان مجوز لازم را دارد، گفت: این طرح ارزیابی زیست‌محیطی و مطالعاتی را دارد و مسیر آن نیز تعیین شده است و می‌توانند این طرح را آغاز کرده و به بهره‌برداری برسانند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در مورد انتقال آب شیرین‌کن‌ها، ترجیح ما این است که این برداشت‌ها از دریای عمان صورت گیرد و این برداشت‌ها به جای خلیج فارس و تنگه هرمز از این منطقه انجام شود.

ابتکار در زمینه اعتبارات پژوهشی این سازمان نیز خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را برای تخصیص اعتبارات به پژوهشها انجام می‌دهیم و شورای پژوهش سازمانی نیز فعال است؛ با بسیاری از دانشگاه‌ها نیز فعالیتهای خوبی را انجام دادیم.

وی ادامه داد: ابزار ما برای تصمیم‌گیری‌ها، پژوهش است و بزرگترین برنامه‌های پژوهشی ما در حوزه مناطق، حیات‌وحش و حفاظت از گونه‌های حیات وحش است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از شهادت یکی از جنگل‌بانان کشورمان ابراز تأسف کرد و گفت: تلاش برای حفاظت از جنگلهای طبیعی ایران به عنوان یک اکوسیستم حساس و رو به زوال یکی از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست است چرا که جنگلهای هیرکانی، بلوط و حرا از زیست‌بوم‌های حساس کشور هستند.

ابتکار تصریح کرد: ما در کنار سایر دستگاه‌های مسئول مانند سازمان جنگلها هرگز وظیفه خود را نادیده نگرفته‌ایم و از ابتدای دولت یازدهم بر روی موضوع توقف استفاده تجاری از جنگلهای طبیعی تأکید کرده‌ایم چرا که بر اساس قانون تنها درختان بیمار می‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند که باید دولت نیز خود را در این زمینه مکلف کند و جلوی قاچاق چوب گرفته شود؛ تا زمانی که دولت خودش مجوز می‌دهد نمی‌توان با بهره‌برداری تجاری از جنگل‌ها مقابله کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه مجوزهای متنوعی برای صنایع چوب و کاغذ داده شده است که به جز تعداد محدودی از آنها بیشتر این صنایع از ذخایر طبیعت استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ما مخالف بهره‌برداری تجاری از جنگلهای هیرکانی و بلوطی هستیم و متاسفانه در شرایط ناپایدار از لحاظ زیست بومی قرار داریم که بر این مخالفت خود نیز اهتمام داریم.

ابتکار به بحث حقوقی کارهای جنگل‌بانان اشاره کرد و افزود: بحث حقوقی محیط‌بانان و جنگل‌بانان این سازمان مهم است و با متخلفان نسبت به این افراد به اشد مجازات برخورد خواهد شد.

وی درباره برنامه‌های سازمان متبوعش برای کنترل آلودگی هوای تهران و کلانشهرها گفت: از ابتدای سال جاری هوای ناسالم نداشتیم اما تهدیدها همچنان ادامه دارد؛ 50 میلیون خودرو در تهران وجود دارد و حدود 2 میلیون موتورسیکلت در خیابان‌ها تردد می‌کنند که بخشی از آنها کاربراتوری هستند که آلودگی آنها چندین برابر است همچنین بخشی از منابع ساکن آلودگی هوا را نباید نادیده بگیریم.

رئیس سازمان محیط زیست با انتقاد شدید از معادن شن و ماسه در غرب تهران تصریح کرد: منابع آلاینده‌ای مانند واحدهای صنعتی، معدنی و معادن شن و ماسه به یک محل عظیم برای تولید آلودگی هوا تبدیل شده‌اند.

ابتکار یادآور شد: متأسفانه مجوزهایی در دولت قبل برای برپایی معادن شن و ماسه داده شد که تاریخ و زمان ندارد؛ برخی از این معادن شن و ماسه در اطراف تهران گودهای عمیق 50 تا 60 متری ایجاد کرده‌اند و گویا تا به مذاب‌های زمین نرسند دست از کار نمی‌کشند؛ سال گذشته 30 مورد از این فعالیت‌ها متوقف شد و ما از وزارت صنعت می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کند چون با کمترین بادی که وزیدن می‌گیرد تمام آلودگی و گرد و غبار این معادن شن و ماسه وارد تهران می‌‌شود.

وی ادامه داد: معادن شن و ماسه اطراف تهران از مهم‌ترین منابع آلودگی هوای تهران محسوب می‌شوند و مسئولان استانی به طور جد باید در این زمینه ورود پیدا کنند چرا که بیش از 11 میلیون نفر در این زمینه آسیب می‌بینند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به برنامه دولت برای مقابله با  آلودگی هوا   اشاره کرد و افزود: دولت برنامه‌ای یک ساله برای این منظور دارد و در این برنامه یک ساله تأکید بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را مد نظر قرار داده است.

ابتکار درباره افرادی که در فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویر شکار، مشکلات زیست محیطی و آزار حیوانات می‌کنند، گفت: با همکاری پلیس فتا، با خاطیان و مجرمانی که در فضای مجازی تخلفات خود را نشر می‌دهند، برخورد می‌کنیم و حتی هفته گذشته با مواردی در شبستر و استان گلستان برخورد شد البته خط تلفن 1540 نیز در اختیار مردم است تا گزارش‌های خود را ارائه دهند.

وی درباره برنامه‌های لازم برای محیط‌بانان خاطرنشان کرد: در سال 93 در حدود  450 محیط‌‌بان را تبدیل وضعیت کردیم و برای توان‌افزایی محیط‌ بانان نیز فعالیت‌هایی را انجام دادیم؛ امسال نیز  600 محیط‌بان دوره‌های آ‌موزشی تخصصی می‌بینند و برای هوشمندسازی پایشها نیز اقداماتی صورت گرفته است اما در این زمینه محیط زیست کمبود اعتبارات دارد.

رئیس سازمان حفاظظت محیط زیست از همکاری قوه قضاییه، دادستان‌ها و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در روند برنامه‌های محیط زیستی و کمک به این سازمان تشکر کرد.

ابتکار درباره برنامه‌های انجام شده در مجلس نهم و انتظارش از مجلس دهم نیز تصریح کرد: مجلس نهم فعالیت‌های خوب زیادی هم داشت اما متأسفانه انرژی و وقت زیادی از سازمان گرفت و کارهای تعجب‌برانگیزی انجام داد که  پیشنهاد انحلال سازمان محیط زیست یا مقابله عجیبی که با سازمان محیط زیست برای حذف بنزین پتروشیمی انجام دادند از جمله برنامه‌های آنان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره مجلس نهم تا مدتها این موضوع را درباره چرایی حذف بنزین پتروشیمی مطرح می‌کردند و می‌گفتند شما به دنبال وارد کردن بنزین هستید و در آخرین اقدام نیز ارزیابی زیست‌محیطی را حذف کردند که امیدواریم مجلس دهم رویکرد خوبی در حمایت از دولت و سازمان داشته باشد.

رئیس سازما حفاظت محیط زیست به 4 لایحه این سازمان اشاره کرد و متذکر شد: امیدواریم بتوانیم آنها را در مجلس به تصویب برسانیم؛ همکاری در حمایت از حیات‌وحش و جنگل‌های طبیعی در حمایت از تالاب‌ها در موضوع گرد و غبار مجلس می‌تواند بسیار کمک کند و امیدواریم در موضوع گرد وغبار بودجه‌های سازمان را کم نکنند.

ابتکار درباره آتش‌سوزی جنگلها  در آستانه فصل تابستان اظهار کرد: سال گذشته برنامه جامع مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها را شروع کردیم و 14 مانور نیز انجام دادیم همچنین توافق‌نامه‌ای میان ستاد کل نیروهای مسلح برای استفاده از ظرفیت هوایی انجام شد.

وی ادامه داد:  سال گذشته 45 درصد افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها را در جنگلهای کشور داشتیم اما حدود 50 درصد مساحت آتش‌سوزی‌ها  کاهش داشت و این به خاطر تمهیدات اندیشیده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به بخشی از برنامه‌های این سازمان در سالی که گذشت اشاره کرد و افزود:‌ احیای تالاب‌ها یکی از موضوعاتی بود که از ابتدای آغاز به کار خود در سال 92 در دستور کار قرار دادیم و توجه به تالاب‌ها و مخصوصاً دریاچه ارومیه در صدر این موضوعات بود.

ابتکار تصریح کرد: بارندگی در منطقه ارومیه چندان تغییری ایجاد نکرده است اما با این وجود وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به گذشته بهتر شده که این تغییر وضعیت نتیجه کارهای دولت است و می‌توان گفت هم‌اکنون فلامینگوها به دریاچه ارومیه بازگشتند.

وی با بیان اینکه بخشی از بهبود شرایط دریاچه ارومیه ممکن است مربوط به بارندگی‌ها و شرایط جوی باشد، افزود: تمام این تغییرات و احیای تالاب‌های مختلف کشور نتیجه بارندگی‌ها و شرایط جوی نیست چرا که اگر دایک‌ها برداشته نمی‌شد، هم‌اکنون شاهد آب‌گیری 40 درصدی هورالعظیم نبودیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها متذکر شد: از کارهای مهمی که در دستور کار جدی سازمان محیط زیست قرار دارد، مسئله کاهش آلودگی هواست و در پایان سال 94 و اوایل سال جاری تلاشهایی در این زمینه صورت گرفته است؛ ارتقای سوخت، حذف بنزین پتروشیمی، ارتقای کیفیت گازوئیل‌ها به یورو 4 و یورو 5، تغییر سوخت نیروگاه‌ها از جمله اقداماتی بوده است که برای مقابله با آلودگی هوا انجام شده است.

ابتکار همچنین به از سرگیری کار صندوق ملی محیط زیست پس از از روی کار آمدن دولت یازدهم اشار کرد و افزود: این مهم که طی سالهای گذشته تعطیل شده بود با همت سازمان از سرگیری شد و منجر به اقدامات مشترک زیست محیطی با سایر کشورها شده است.

وی با بیان اقدامات مشترکی که با کشورهای ایتالیا و چین در حال انجام است، یادآور شد: معادل 20 میلیون یوآن از سوی چین برای تجهیزات کاهنده گازهای گلخانه‌ای به صندوق ملی محیط زیست کمک شده است و ایتالیا نیز 3 میلیون دلار طی یک تفاهم‌نامه به صندوق ملی محیط زیست برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و تجهیزات کاهنده آن قرار است بدهد بنابراین می‌توان گفت هیچ کدام از تفاهم‌نامه‌های ما بر روی کاغذ نمانده‌ و 12  تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم اجرایی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار