تبریز؛

آذربایجان شرقی در معرض تهدیدات زیست محیطی

محیط زیست آذربایجان شرقی را مخاطرات بسیاری تهدید می کنند.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ آلودگی هوا در شهر تبریز و شهرستان های استان ،خشک شدن دریاچه دریاچه ارومیه،در معرض نابود بودن گونه هاینایاب  جانوری،روان شدن پساب های آلوده و صنعتی کارخانه ها در رودها،نهر ها و دشت ها و تخریب جنگل های حفاظت شده بخشی از تهدید هایی است که محیط زیست آذربایجان شرقی را تهدید می کند.

استان آذربایجان شرقی به عنوان پایتخت صنعتی و سیاسی شمالغرب کشور که بخش اعظمی از حوضه آبریز دریاچه ارومیه و منطقه حفاظت شده ارسباران در آن قرار گرفته از اهمیت بسیاری برخورد می باشد؛همزمان با هفته محیط زیست در نظر داریم مشکلات و چالش ها و پتانسیل های محیط زیست آذربایجان شرقی را بررسی کنیم.

شهر تبریز در روز جهانی محیط زیست نیز هوایی نا سالم دارد

 سرپرست اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: هوای کلانشهر تبریز بر اساس آخرین آمار استخراجی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در شهر تبریز، شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق 2.5 میکرون 107 پی. اس. آی و به حالت هشدار برای گروه های حساس رسیده است و امروز یکشنبه تبریز در وضعیت هشدار و ناسالم قرار گرفته است.

بر اساس اعلام سازمان محیط زیست، هوای شهر تبریز در سال 94 ،45 روز در وضعیت نا سالم بوده است.

آذربایجان شرقی در معرض مخاطرات زیست محیطی


گونه های نایاب جانوری در حال انقراض
 
فرمانده اسبق یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی معتقد است محیط زیست بسیار حساس و آسیب پذیر است و اگر رفتارها در تمام سطوح از جمله توسعه متعادل نباشد و در کنار آن مدیریت ضعیف و غیر موثر باشد این سرمایه ملی و حیات وحش آسیب های جبران ناپذیری وارد می شود. که استان آذربایجان شرقی نیز دچار این مشکلات می باشد.

محمدرضا احمدزاده با بیان اینکه هر دو بخش محیط طبیعی و انسانی محیط زیست آذربایجان شرقی را خطرات بسیاری تهدید می کند چند نمونه از آنها را بیان کرد: گونه با ارزش جانوری شوکا در جنگلهای ارسباران به خصوص در محدوده منطقه خفاظت شده دیزمار غربی متاسفانه به حال خود رها شده و طعمه سگ های گله های چوپانان می شوند و یا به وسیله چوپانان بچه شوکاها گرفته شده و تلف می شوند که متاسفانه هیچ برنامه عملی برای حفاظت و احیا این گونه های با ارزش در سال های گذشته انجام نشده است.

آذربایجان شرقی در معرض مخاطرات زیست محیطی

وی افزود:متاسفانه شاهد از بین رفتن گوری گل و جنگلهای آینالو و تخریب هفت چشمه هستیم و جنگلهای اجاق کندی هم که در منطقه شمال شرقی مجتمع مس سونگون قرار گرفته اند و زیستگاه سیاه خروس ها بوده و همچنین زیستگاه قوچ و میش در پناهگاه حیات وحش  کیامکی  در منطقه امن  عاشیق سورتون در حال نابودی است.

مدیر عامل کانون بازنستگان محیط زیست آذربایجان شرقی اظهار کرد: جویندگان طلا در منطقه مسجد داغی و نیز عبور دکل های انتقال برق به کشور ارمنستان که از داخل این منطقه می گذرند نیز لطمات زیادی را به منطقه وارد کرده اند.

احمدزاده که سابقه 35 سال مسئولیت در بخش های مختلف ستادی و شهرستان های آذربایجان شرقی را دارد ارائه آمارهای غیر واقعی و مهندسی شده در مورد حیات وحش استان ،عدم تعامل مدیران با نیروهای حفاظت و ضعف مدیران میانی و شهرستان ها و توجه نکردن به نیروهای کارآمد را از عوامل بازدارنده در ارتقا محیط زیست می داند.

آذربایجان شرقی در معرض مخاطرات زیست محیطی
وی خاطر نشان کرد:بر اساس استاندارهای جهانی برای حقاظت از هر یک هزار هکتار منطقه حفاظت شده باید از 7 الی 10 نفر استفاده شود که در حال حاضر در مناطق تخت حفاظت آذربایجان شرقی تنها یک نفر آن هم با امکانات ناکافی مسئولیت حفاظت را به عهده می گیرد که موجب عملکرد ضعیف در این حوزه می شود.

فرمانده اسبق یگان حفاظت محیط زیست استان گفت:فولاد فجر صوفیان به استناد کدام کد محوز در شهرک سرمایه گذاری خارجی فعالیت می کند؟،فاصله پالایشگاه قیر صنعتی امند از کانون جمعیت و واحدهای آموزشی و بهداشتی آبادی چقدر است؟زباله سوز کلر پارس در جوار داروسازی دانا با چه مجوزی استقرار یافته؟فاصلاب واحد داروسازی دانا به صورت کاملا خام دفع می شود و تصفیه خانه آن در عمل کار نمی کند.

آذربایجان شرقی در معرض مخاطرات زیست محیطی

آذربایجان شرقی در معرض مخاطرات زیست محیطی
فاضلاب کارخانه تغلیظ - رودخانه ایلگنه چای

آذربایجان شرقی در معرض مخاطرات زیست محیطی

احمدزاده ابراز تاسف کرد:متاسفانه در 21 سال گذشته فردی که تحصیلات مربوط به محیط زیست را داشته باشد و از کارکنان خود محیطزیست باشد سکاندار این مجموعه نبوده که خود این موجب وارد شدن آسیب های بسیاری به محیط زیست استان شده است.

آذربایجان شرقی در معرض مخاطرات زیست محیطی
سرازیر شدن رسوبات مسی معدن از دره پَخیر به رودخانه ایلگنه چای





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار