شب کارها بیشتر مراقب سلامت خود باشند

افرادی که در شیفت شب کار می کنند بیشتر در معرض اختلالات خواب ،گوارشی و خلقی قرار می گیرند.

ماهان نبی زاده حقیقی طب کار در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت :بدن انسان برای انجام اعمال مختلف در شبانه روز ساعت بیولوژیکی دارد که  تغییرات درجه حرارت ،تغییرات ماهیانه در خانم ها و نیز زمان خواب و بیداری به ریتم بیولوژیکی بدن وابسته است.

 وی بیان کرد:دو هورمون کورتیزول و ملاتونین در ریتم بیولوژیکی بدن نقش به سزایی دارندکه ترشح هورمون کورتیزول با تابش نور رابطه مستقیم دارد و موجب احساس شادابی و سرزندگی می شود  از طرفی هورمون ملاتونین در کاهش تپش قلب و تنفس تاثیر دارد که ترشح این هورمون در ساعت حدود 3 صبح به حداکثر می رسد.

نبی زاده حقیقی تصریح کرد:در شب کاری این روند بیولوژیکی دچار اختلال می شود که منجر به بروز اختلالات خواب، گوارش و خلقی می شود.

وی اظهار داشت: افرادی که شیفت شب کار می کنند باید از استراحت‌های طولانی مدت که منجر به کاهش دقت کاری می شود خودداری کنند. همچنین کارهای مهم و پر خطر را در ابتدای شیفت شب انجام دهند.

نبی زاده حقیقی افزود: افراد باید از غذای سبک در وعده شام استفاده کنند.همچنین مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای،نسکافه و قهوه را درساعات ابتدایی شب و شیر گرم را در پایان شیفت شب توصیه می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: شب کاری ، خواب ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار