یاسوج؛

افزایش سطح زیر کشت محصول ارگانیک در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویرگفت: سطح زیر کشت محصول ارگانیک در استان امسال نسبت به سال گذشته بیش از 25درصد افزایش یافت.

 
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ شهرام عسکری افزود: طرح تولید محصول ارگانیک در سطح دو هزار و 50هکتار از مزارع و باغ های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده در حالی که سال گذشته این طرح در یک هزار و 500 هکتار زمین اجرا شد.
 
وی بیان کرد: این طرح در شهرستان های مختلف این استان اجرا می شود.

محصول ارگانیک به محصولی گفته می شود که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزکش ها، قارچ کش ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود، رشد می کنند.

وی اظهار کرد:طرح رهاسازی زنبور، کفشدوزک و کرم در مزارع و باغ های هدف اجرای طرح از یک هفته پیش آغاز شده و به صورت مرحله ای در یکهزار هکتار باغ مرکبات، 400 هکتار حبوبات،300هکتار سیب، 200هکتار گوجه فرنگی و 150 هکتار باغ انار اجرا می شود.

وی با اشاره به اهمیت تولید محصول ارگانیک برای سلامت مصرف کنندگان بیان کرد: افزایش میزان محصولات سالم و ارگانیک در اولویت برنامه های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد که دو میلیارد و 500 میلیون ریال امسال برای تولید ارگانیک در این استان تصویب شده است.

وی با اشاره به اقلیم چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آمادگی اجرای توسعه تولید محصولات ارگانیک در هفت هزار هکتار باغ مرکبات، دو هزار هکتار باغ سیب و 500 هکتار از باغ های انار این استان وجود دارد.

عسکری گفت:در صورت تحقق چنین امر مهمی می توان از ظرفیت قابل ملاحظه صادراتی محصولات کشاورزی ارگانیک به نفع کشاورزان و اقتصاد استان استفاده بهینه کرد.

وی بیان کرد: ساماندهی فروشگاه های غیرمجاز سم و نهالستان ها، کاهش مصرف بی رویه انواع سموم و برنامه ریزی برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک از خدمات مهم سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر بوده است.

مساحت زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار است.

از کل اراضی کشاورزی این استان 89 درصد اختصاص به کشت محصولات زراعی دارد.

محصولات باغی عمده کهگیلویه وبویراحمد به ترتیب سیب، انگور، گردو در بخش سردسیری و مرکبات در بخش گرمسیری است.

کهگیلویه وبویراحمد حدود 40هزار هکتار باغ دارد.

کشاورزان این استان سالیانه 700 هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.
 
انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.