تلاش عراق برای به جریان انداختن روند دریافت غرامت از رژیم صهیونیستی

عراق در سی و پنجمین سالروز بمباران تاسیسات اتمی این کشور از سوی رژیم صهیونیستی، قصد دارد به طور جدی دریافت غرامت از تل‌آویو را پیگیری کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الفرات، پس از اینکه روز گذشته همام حمودی، معاون رئیس پارلمان عراق، از قصد کشورش برای شکایت از رژیم صهیونیستی به سبب بمباران تاسیسات هسته ای «تموز» در هفتم ژوئن سال 1981 خبر داد، یک کارشناس حقوق بین‌الملل عراقی اعلام کرد: بر اساس قطعنامه شماره 487  سازمان ملل، اسرائیل ملزم به پرداخت غرامت به عراق به خاطر بمباران تاسیسات هسته ای جنوب بغداد است.

وی افزود: موضوع نیاز به شکایت و اقامه دعوی در برابر دادگاه ندارد؛ زیرا قطعنامه شماره ،487 اسرائیل را ملزم به پرداخت غرامت به خاطر بمباران نیروگاه هسته‌ای می کند.

کارشناس حقوق بین الملل عراقی بیان کرد: هنگامی که در بعد از ظهر آن روز، جنگنده های اسرائیلی به پرواز درآمدند و از مسیر عادی اردن به بغداد استفاده نکردند؛ بلکه به سوی اراضی سوریه در جنوب رفتند و سپس به سوی شمال حرکت کردند و با عبور از روی دریاچه الرزازه در کربلای مقدس به بغداد وارد شدند و نیروگاه را بمباران کردند، قطعنامه ای درباره پرداخت غرامت از سوی شورای امنیت صادر شد.

وی افزود: در طول مدت بمباران نیروگاه هسته‌ای در جنوب بغداد، پخش برنامه تلویزیون قطع شد و بعدها مشخص شد که توقف پخش تلویزیونی به سبب پارازیت جنگنده های اسرائیلی بوده است تا رادارهای نظامی را از کار بیندازد.

این کارشناس حقوق بین الملل عراق گفت: موضوع نیازمند تشکیل کمیته هایی از وزارت خارجه به عنوان مسئول پیگیری در عرصه بین المللی و وزارت دفاع و نیز کمیته ای برای تعیین میزان غرامت است.آنگاه پس از اتمام این روند و مشخص شدن مبلغ غرامت، از دبیر کل سازمان ملل می خواهیم که وارد عمل شود و غرامت را از اسرائیل بگیرد؛ زیرا طرفین روابط دیپلماسی با یکدیگر ندارند.

وی افزود: بعید است که اسرائیل زیر بار پرداخت غرامت نرود؛ اما تلاش خواهد کرد که بر روی مبلغ چانه زنی کند. از سویی نباید از نظر دور نگه داشت که اسرائیل میلیون ها دلار از عراق به سبب جنگ کویت غرامت گرفته است.

همام حمودی، عضو هیئت رئیسه پارلمان عراق، از عزم این کشور برای شکایت از اسرائیل به سبب بمباران تاسیسات اتمی تموز در سال 1981 خبر داده و اعلام کرده بود: "وزارت خارجه و کمیته روابط خارجی پارلمان موضوع را در سی و پنجمین سالروز این حمله به جریان خواهد انداخت.به ویژه که در آن به طور آشکار به این حمله اشاره شده است. این قطعنامه این حق را به ما می دهد که خواستار درخواست غرامت از اسرائیل به سبب این بمباران شویم به ویژه که این نیروگاه با هدف عملیات توسعه احداث شده بود."



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار