پیشرفت 32 درصدی پژوهشکده موسیقی مقامی پس از 8 سال!

تربت جام از مهم‌ترین مناطقی است که درآن موسیقی مقامی میان مردم رواج چشمگیری دارد و هنرمندان بنامی را دراین زمینه به دنیای هنرمعرفی کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،سال 88 با حضور استاندار وقت کلنگ احداث پژوهشکده موسیقی مقامی در این شهرستان هم زمان با احداث منازل مسکونی مهر ودانشگاه پیام نور به زمین زده شد و دانشگاه پیام نور و منازل مسکونی مهر تربت جام اکنون به بهره برداری رسیده است اما هنوز از احداث پژوهشکده موسیقی تربت جام خبری نیست .

طی این هشت سال اخیر فقط کار کلنگ زنی و فنداسیون انجام شده و دیگر هیچ گونه عملیاتی درساخت پژوهشکده موسیقی انجام نگرفته است.

نبود حداقل امکانات فرهنگی وهنری

مسئول انجمن موسیقی شهرستان تربت جام به خبرنگار ما می‌گوید: تربت جام هم اکنون مهد موسیقی مقامی کشور است که این موضوع بر هیچ کسی پوشیده نیست . حتی هنرمندان تربت جامی به جشنواره‌های خارجی که دعوت شده‌اند توانسته‌اند به مقام‌های با ارزشی دست یابند ،اما هنوز از نبود پژوهشکده موسیقی دراین شهرستان محروم هستیم.

"اسفندیار تخم کار" خاطرنشان کرد: پژوهشکده موسیقی ومجتمع فرهنگی وهنری تربت جام حدود هشت سال قبل هم زمان با پروژه‌های مسکن مهر و دانشگاه پیام نور کلنگ زنی شد که این دو پروژه الان تکمیل و راه اندازی شده است، اما هنوز از تکمیل پژوهشکده موسیقی و مجتمع فرهنگی وهنری تربت جام خبری نیست. حتی محل احداث پژوهشکده برای هنرمندان شهرستانی ناشناخته است .

موسیقی مقامی ریشه درعرفان

رئیس اداره فرهنگ وارشاداسلامی تربت جام نیز معتقد است: تربت جام به نوعی پایتخت موسیقی مقامی است و از قرن‌های گذشته موسیقی مقامی و محلی و ساز دوتار در تربت جام وجودداشته وتوسط هنرمندان و استادان زیادی تاکنون حفظ شده تا به نسل امروزرسیده است.

" نعمت ا... فیاض " اظهار کرد: موسیقی مقامی درتربت جام از اصالت وپیشینه طولانی برخوردار است و ریشه درعرفان و اعتقادات مردم دارد .موسیقی مقامی یک موسیقی کاملا سالم و عرفانی است و وظیفه همه متولیان فرهنگی وهنری به ویژه وزارت ارشاد و زیرمجموعه‌های آن این است که این هنراصیل را حفظ کنند وبه نسل بعدی نیز انتقال یابد.

وی افزود: یکی ازملزومات پاسداری از هنراصیل، وجود بعضی زیرساخت‌های لازم ازجمله احداث پژوهشکده موسیقی است . متاسفانه درتربت جام با وجود هزاران هنرمند و اهل موسیقی مقامی و استادان فراوان، وجود یک پژوهشکده موسیقی مقامی دراین شهرستان بسیار ضروری ولازم است .

رئیس اداره فرهنگ وارشاداسلامی تربت جام اظهار کرد: اگر این مجموعه درتربت جام راه اندازی شود،قطعا موسیقی مقامی این شهرستان به این لحاظ که به صورت علمی ودرقالب پژوهش‌ها و تئوری وعلمی پیش می‌رود، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای درتوسعه وترویج این هنراصیل خواهد کرد.

پیشرفت 32 درصدی پژوهشکده موسیقی

رئیس اداره راه وشهرسازی تربت جام نیز در این زمینه گفت: کد پروژه احداث پژوهشکده موسیقی مقامی مربوط به سال 87 است. درسال 88 کلنگ زنی آن صورت گرفت وباتوجه به سایت مسکن مهر و کاربری‌هایی که درمسکن لحاظ شده بود، تغییراتی دراحداث پژوهشکده موسیقی ایجاد شد و منجر به این شد که محل احداث پژوهشکده موسیقی ازمحلی که کلنگ زنی صورت گرفته بود به منطقه دیگری درهمان سایت مسکن مهر انتقال یافت.

"جوادنژادی پور " افزود: این پژوهشکده که قراراست بازیربنای 550 مترمربع احداث شود تاکنون از 32 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و تاکنون مبلغ 149 میلیون تومان هزینه دربرداشته است.

وی می گوید:هم اکنون اسکلت آن اجرا شده وطی سال‌های 93 و 94 هیچ گونه اعتباری برای آن درنظرگرفته نشده است. تکمیل وراه اندازی پژوهشکده موسیقی تربت جام به مبلغی درحدود800 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی درخصوص دلیل تاخیردراحداث این پژوهشکده می‌گوید: این تاخیر به دلیل مشکلات اعتباری بوده است که امیدواریم مسئولان شهرستانی و استانی پیگیرتامین اعتبار و تخصیص اعتبارات موردنیازباشند، تا شاهد تکمیل وراه اندازی این پروژه باشیم .

فرماندارتربت جام نیز می‌گوید: زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان متناسب با توان وقابلیت‌های فرهنگی تربت جام و جمعیت آن رشد نیافته است. با توجه به این که تربت جام مرکز بازی‌های آیینی وموسیقی سنتی است و بزرگان این رشته‌ها دراین شهرستان وجهه بین‌المللی دارند، تاکنون ازسوی شهرداری و شورای اسلامی شهرعملا هیچ حرکتی درتوسعه وساخت اماکن فرهنگی وهنری واجتماعی صورت نگرفته است .

" علی رستمی " همچنین افزود: کلنگ احداث پژوهشکده موسیقی تربت جام درسال 88توسط استانداروقت استان و مسئولان شهرستانی به زمین زده شد واین پروژه با مبلغ 148 میلیون تومان اعتبارکارش را آغاز کرد و با همین مبلغ فقط فنداسیون آن انجام شده وازآن زمان هم اعتباری برای آن تخصیص نیافته است .

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.