کاهش ارزش دلار، افزایش پوند و افزایش قیمت نفت

همزمان با کاهش احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، قیمت نفت دو درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از رویترز، قیمت نفت از روز دوشنبه با افزایش دو درصدی خود، دومین روز صعود را طی کرد.

همزمان نیز احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا طبق نظرسنجی ها، کمتر شد و دلار ارزش خود را بیشتر از دست داد تا کالاهایی که به دلار عرضه می شوند، جذاب تر شوند.

بازرگانانی که شاهد این افت و خیزها بودند می گویند داده های موسسه اطلاعاتی بازار به نام گن اسکیپ که حاکی از کاهش توزیع 586 هزار و 213 بشکه ای کوشینگ، پایه توزیعی اکلاهما برای نفت خام فیوچرز آمریکا در هفته منتهی به 17 ژوئن است، نیز به این وضع دامن زده است.

قرارداد فروش نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آگوست نیز بشکه ای 1 دلار و 13 سنت، یعنی حدود 2.3% افزایش پیدا کرد و حوالی ظهر به وقت شرق آمریکا به بشکه ای 50 دلار و سی سنت رسید. این قرارداد پس از آنکه شش دور متوالی کاهش داشت، بعد از توافقات روز پنج شنبه، شش درصد افزایش یافته است.

نفت خام تگزاس غربی نیز 2.6% یعنی یک دلار و 25 سنت افزایش داشت و قیمت آن برای تحویل در اوایل ماه جولای به بشکه ای 49 دلار و 23 سنت رسید. اما قرارداد آن که روز سه شنبه به پایان می رسد عملا خواهانی نداشت و به آگوست، زمان تحویل بعدی نفت غرب تگزاس موکول شد.

سه دوره نظر سنجی قبل از رای گیری روز پنجشنبه در خصوص آینده انگلیس در اتحادیه اروپا نشان داد که اردوی موافقان «ماندن» اندکی قویتر شده است؛ اما کل آرا، شکاف دو دسته ای مساوی را نشان می دهد. بازرگانان می گویند خروج انگلیس باعث آشوب اقتصادی در اروپا و ماورای آن می شود.

ارزش پوند نیز در برابر دلار 2.3% افزایش داشت و هر پوند به 1.4682 دلار رسید. ارزش کمتر دلار باعث می شود کالاهای با پشتوانه دلار برای دارندگان ارزهای دیگر جذابیت بیشتری پیدا کند.

تحلیلگران می گویند قیمت نفت مادامی که احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کم است، باید ثابت بماند؛ اما بهبود آن شاید غیر ممکن باشد. به خصوص غیبت عرضه نفت نیجریه و کانادا باعث شده است بازار در اوایل این ماه با بیشترین افزایش طی یازده ماه اخیر، به بیش از 50 دلار برسد.

جیم ریتر بوش از شرکت مشاوره بازار نفت ریتربوش و همکاران گفت: ما انتظار نداریم قیمت نفت خام، بی وقفه به بالاتر از 50-51 دلار در هر بشکه برسد زیرا هم نفت برنت و هم غرب تگزاس با شیب بسیار ملایم به سمت سقوط می روند.

اسکات شلتون، سهامدار شرکت انرژی فیوچرز در کارولینای شمالی گفت که بالا رفتن قیمت نفت، او را متعجب نکرده است چون نیجریه و کانادا نفتی عرضه نمی کنند و تاثیر اعتصاب در فرانسه هم وجود دارد.

شلتون گفت: گمان می کنم هنوز آمادگی ندارم به خوش بین ها ملحق شوم و تا اوضاع شفاف تر از این نشود، می گویم قیمت نفت یا افزایش نمی یابد و یا کاهش خواهد داشت.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار