بلومبرگ: فرار چین و آمریکا از کسب عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان+ نمودار

بلومبرگ در گزارشی تحلیلی نوشت هیچ کشوری مایل نیست عنوان بزرگترین واردکننده نفتی جهان را به نام خود ثبت و اوپک را ثروتمندتر کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم "دَن مورتاگ" نوشت: به نظر می‌رسد تمام کشورهای جهان از کسب عنوان "بزرگترین واردکننده نفت" فراری هستند. این کار فقط بهای طلای سیاه را بالاتر می‌برد و اعضای سازمان اوپک را ثروتمندتر می‌کند.

برای چندین دهه آمریکا بدون هیچ رقیب جدی، بزرگترین واردکننده نفت در جهان شناخته می‌شد. برای نخستین بار، چین در سال 2015 این عنوان را از آمریکا گرفت و به دلیل افزایش تقاضاهای داخلی، به بزرگترین واردکننده نفتی در جهان تبدیل شد. در این سال امریکا تولیدات نفت شیل خود را افزایش داد  بخش قابل توجهی از نیاز داخلی مواد سوختی کشور را از ذخایر استراتژیک نفت و گاز آمریکا تامین کرد.


نمودار زیر نشان‌دهنده حجم واردات نفتی چین (رنگ سفید) و آمریکا (رنگ آبی) از سال‌های 2010 تا 2016 است:

بلومبرگ: فرار چین و آمریکا از کسب عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان+ نمودار

بهای جهانی نفت به حدود 30 دلار در هر بشکه رسید و چین تصمیم گرفت در این شرایط مناسب، بر اندوخته نفتی خود اضافه کند به همین دلیل بر حجم خرید نفت بوسیله این کشور افزود. در همین دوران سرمایه‌گذاران آمریکایی دریافتند به دلیل پایین بودن بهای نفت، عملیات اکتشاف و استخراج نفت در میادین نفتی توجیه اقتصادی مناسبی ندارد و از حجم تولیدات خود کاستند. آمریکا نیز در ازای تولیدات داخلی، به واردات نفت پرداخت. اکنون شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که حجم واردات نفتی چین و آامریکا بسیار نزدیک به یکدیگر پیش می‌رود. "جان دریسکول،" کارشناس اقتصادی در سنگاپور، در این باره گفت: فکر نمی‌کنم هیچ کشوری مایل باشد به بزرگترین واردکننده نفتی در جهان تبدیل شود. چه کسی کشوری به هنگام برگزاری جلسات اوپک بیش از سایرین نگران می‌شود؟ چه کشوری از ناحیه اختلال در حجم تولیدات از لحاظ منابع ملی و دغدغه‌های جئوپولتیک آسیب‌پذیر می‌شود؟ تنها گروهی که از ناحیه این مشکلات نگران نمی‌شود، کشورهای عضو سازمان اوپک هستند. آنها به خریداران نفتی نیاز دارند تا مازاد تولیدات را خریداری کنند.

سازمان اطلاعات انرژی اعلام کرد آمریکا در ماه مارس (اردیبهشت) روزانه 8.04 میلیون بشکه نفت وارد کرد که بیشترین حجم از اوت 2013 (مرداد 92) است. حجم واردات نفتی آمریکا در همین ماه 330 هزار بشکه در روز بیشتر از چین بود. تولیدات نفتی امریکا نیز با کاهش 5.9 درصدی به پایین‌ترین سطح از آوریل 2015 (فروردین 94) رسید که بالاترین رکورد را بر جای گذاشته بود. 

افزایش واردات نفتی آمریکا پس از یک سال افزایش تولیدات نفت شیل این کشور روی داد. رشد اقتصادی چین نیز موجب شد این کشور قادر باشد 4 بار بیشتر از سال 2005، نفت خریداری کند و این کشور به دومین کشور بزرگ واردکننده نفت تبدیل شد.

تولیدات نفتی چین در ماه مه به پایین‌ترین سطح در 15 سال اخیر رسید. کاهش استخراج نفتی در میادینی که تولید نفت در آن‌ها توجیه اقتصادی مناسبی نداشت موجب شد چین بیش از هر زمان دیگری به خرید نفت از خاورمیانه و روسیه وابسته شود. 

"گوردون کوان،" کارشناس نفت و گاز در هنگ‌کنگ، گفت: چین برای تامین نفت مورد نیاز کشور، به شرکت‌های کوچک خصوصی اجازه واردات مستقل را داده است. حجم انبوه تقاضای داخلی، چین را به خرید بیشتر نفت واردار کرده است و بعید نیست در سال 2016 نیز رتبه برگترین واردکننده نفتی را به خود اختصاص دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار