یک رسانه صهیونیست، به تشریح بندهای توافق آنکارا و تل‌آویو پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت مفاد توافق  رژیم صهیونیستی و ترکیه را منتشر کرد.

بر اساس توافق به عمل آمده، دو طرف متعهد به عادی سازی کامل روابط شامل تعیین سفیر و دیدارهای متقابل و هماهنگی تلاش در چارچوب سازمان های بین المللی از جمله ناتو و سازمان ملل می شوند. روابط امنیتی و اطلاعاتی طرفین همانند قبل می شود.

این رسانه گزارش داد: ترکیه از شرط رفع محاصره غزه کوتاه آمده است به شرط اینکه ترکیه بتواند کمک های انسانی به ساکنان غزه از طریق بندر اسدود اسرائیل با نظارت ارتش اسرائیل ارسال کند. ارتش اسرائیل بر ورود موادی که تشخیص دهد باید از طریق اسدود وارد غزه شود نظارت می کند.

بر اساس توافق به عمل آمده، رژیم صهیونیستی 21 میلیون دلار به خانواده قربانیان کشتی مرمره ترکیه و زخمی شدگان یورش این رژیم به این کشتی  می پردازد.

از بندهای توافق به عمل آمده میان تل آویو و آنکارا، می توان به دست برداشتن ترکیه از اقامه دعوا ضد ارتش رژیم صهیونیستی در موضوع حادثه کشتی مرمره اشاره کرد.

همچنین این توافق بر گفتگوهای رسمی درباره خط لوله گاز تاکید دارد و ترکیه تمایل خود را برای خرید گاز طبیعی از اسرائیل و صدور آن از طریق اراضی ترکیه به بازارهای اروپایی ابراز داشت.

درباره موضوع غزه و جنبش حماس، طرفین بر تاسیس نیروگاه تولید برق از سوی ترکیه در غزه و نیز ایستگاه شیرین کننده آب و ساخت بیمارستان توافق کردند.

در این توافق به سرنوشت نظامیان صهیونیست که در اسارت حماس به سر می برند اشاره ای نشده است، اما ترکیه آمادگی خود برای به کار بستن تلاش های لازم و میانجی گری میان رزیم صهیونیستی و حماس برای اتمام توافق مبادله اسیران اعلام داشت تا بر اساس آن اسیران اسرائیلی در مقابل آزادی تعدادی دیگری از اسیران فلسطینی آزاد شوند.

بر اساس بندی دیگر از این توافق میان رژیم صهیونیستی و ترکیه، آنکارا متعهد شد که مانع از حضور رهبران حماس یا هر گونه اقدام ضد اسرائیلی آنها در داخل ترکیه شود و اسرائیل نیز از شرط اخراج رهبران حماس از ترکیه از جمله صالح عاروری، مقیم ترکیه، چشم پوشی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۷ تير ۱۳۹۵
منتظر عقب نشینی اردوغان از مرسی و مصر باید باشیم.
آخرین اخبار