جروزالم پست: گاز طبیعی چطور می‌تواند روابط ترکیه و اسرائیل را گرم کند؟

روزنامه جروزالم پست در مطلبی به تاثیر گاز بر آینده روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی نوشت: در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای واشینگتن که در ماه مارس برگزار شد، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – جلسه‌ای خصوصی با "یووال استاینیتز" – وزیر انرژی اسرائیل – برگزار کرد. این دیدار، نخستین ارتباط دیپلماتیک مقامات بلندپایه ترکیه و اسرائیل در شش سال گذشته بود. شش سال پیش در پی حمله نیروهای صهیونیستی به یک کشتی ترکیه‌ای که به سمت غزه حرکت می‌کرد، 10 فعال حقوق بشر ترکیه‌ای کشته شدند و به این ترتیب روابط آن‌ها به تیرگی گرایید.

در این ملاقات، که 20 تا 30 دقیقه به طول انجامید، از موضوعاتی مانند جنگ سوریه و حضور ایران در آن، تروریسم و گاز طبیعی صحبت شد. آخرین مورد – گاز طبیعی – یکی از نکات کلیدی به منظور آشتی مجدد ترکیه و رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. در آب‌های اسرائیل و قبرس منابع گازی فراوانی وجود دارد که ارزش آن‌ها به میلیاردها دلار می‌رسد. رژیم صهیونیستی برای بهره‌برداری از این منابع به کمک ترکیه نیازمند است. 

استاینیتز در مصاحبه‌ای ملاقات با رئیس‌جمهور ترکیه را تایید کرد. وی گفت: "فضای حاکم بر این ملاقات بسیار مناسب بود. نمی‌خواهم بیشتر بگویم... من یکی از طرفداران بزرگ تلاش برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ترکیه هستم."

پس از ملاقات واشینگتن، مقامات بلندپایه ترکیه و رژیم صهیونیستی به منظور حصول توافقی برای برقراری مجدد روابط، جلسات خصوصی دیگری در لندن و ژنو برگزار کردند. اختلاف نظرهای زیادی در جریان این جلسات پیش آمده است. به عنوان مثال، اسرائیل از ترکیه درخواست کرد با نمایندگان حماس مستقر در این کشور قطع رابطه کند. ترکیه نیز در عوض درخواست کرده است اسرائیل به این کشور در خصوص کمک رساندن به فلسطینی‌های غزه اطمینان خاطر دهد.

یکی از مقامات ارشد ترکیه گفت او از ملاقات اردوغان و استاینیتز آگاه نبوده است. وی افزود دیدار مقام ریاست جمهوری با یک وزیر، خارج از تشریفات دیپلماتیک است. 

در مجموع، مقامات رژیم صهیونیستی باور دارند در هفته‌های آتی با ترکیه به توافق خواهند رسید. استاینیتز گفت: "ما حدود 80 تا 90 درصد مشکلات بر سر راه را برداشته‌ایم و حالا کمی حسن نیت و انعطاف‌پذیری طرفین، برای حل و فصل کردن سایر این مسائل کافی است. من باور دارم به عادی‌سازی روابط نزدیک هستیم."

برخی مقامات ترکیه نیز در اینباره اظهارنظر کردند. مولود چاووش‌اوغلو – وزیر امورخارجه ترکیه – در هفتم ژوئن (18 خرداد) اعلام کرد این کشور از عادی‌سازی روابط با اسرائیل، 1 یا 2 جلسه دیگر فاصله دارد. با این حال وی زمان مشخصی را برای این امر اعلام نکرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار