اصفهان؛

نگاهی به زندگی بزرگمرد تاریخ نصف جهان

در 7 تیر سال 1360 ایران سیاستمدار و فقیه برجسته اصفهانی را از دست داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید محمد حسینی بهشتی (زادهٔ ۲ آبان ۱۳۰۷ در محلهٔ لُنبان اصفهان — درگذشتهٔ ۷ تیر ۱۳۶۰ در تهران) نامور به شهید بهشتی، سیاست‌مدار و فقیه ایرانی و نخستین رییس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و نایب رییس مجلس خبرگان قانون اساسی بود.
هنوز هم منزل وی در خیابان شهید بهشتی ( مسجد لنبان )  وجود دارد منزلی قدیمی و تاریخی که امروزه تبدیل به خانه فرهنگ شهید بهشتی تبدیل شده است .
 او از جمله افراد نزدیک به امام خمینی و هواداران تشکیل حکومت اسلامی در ایران بود و نقش بسیار مهمی در استقرار جمهوری اسلامی در ایران داشته است.
پدرش، سید فضل‌الله، مردی روحانی و از مدرسین حوزه علمیه اصفهان بود و گاهی برای برپایی نماز جماعت به روستاهای پیرامون می‌رفت.
در چهار سالگی به مکتب رفت. سپس به دبستان دولتی ثروت که بعدها ۱۵ بهمن نامیده شد وارد شد. در امتحان ورودی دبستان در کلاس ششم پذیرفته شد ولی به شوند سن کمی که داشت در کلاس چهارم نشست.
در آزمون های پایان دورهٔ دبستان در شهر دوم شد و به دبیرستان سعدی رفت و در شهریور ۱۳۲۰، همکاری اش با شاگردان مدرسه های دینی بیشتر شد و به طلبه شدن علاقه پیدا کرد.
 در سال ۱۳۲۱ و در سن چهارده سالگی دبیرستان را رها کرد و به مدرسه صدر بازار رفت
هر چند که در سال‌های ۱۳۲۹ و ۱۳۳۰ و ۱۳۳۱ در گردهمایی ها و نشست‌های سیاسی نهضت ملی شدن صنعت نفت در تهران و اصفهان شرکت می‌کرد، اما به‌ گونه پیگیر تلاش های خود به رهبری روح‌الله خمینی را در سال ۱۳۴۱ و با تشکیل کانون دانش‌آموزان قم، با همراهی محمد مفتح، آغاز کرد. پس از سخنرانی او در جشن روز مبعث در دانشگاه تهران، هسته‌ای پژوهشی برای پژوهش پیرامون حکومت اسلامی تشکیل شد.
شهید بهشتی  به دستور ساواک، از قم به تهران فرستاده شد  و در آن‌جا با هموندان هیئت‌های موتلفه اسلامی ارتباط برقرار کرد. با پیشنهاد شورای مرکزی مؤتلفه، آیت‌الله خمینی برای این گروه شورای روحانیت و فقاهت تعیین کرد که محمد بهشتی به همراه مرتضی مطهری، محی الدین انواری و مهدی مولایی تشکیل دهندهٔ آن بودند.
این سیاست مدار بزرگ اصفهانی به آلمان سفر کرد و در آلمان علاوه بر ساخت مسجذی در هامبورگ به فعالیت دینی پرداخت .
 پس از بازگشت به ایران در آموزش و پرورش مشغول به کار شد و سپس به عنوان کارشناس ارشد در کتاب‌های علوم دینی در سازمان تدوین کتاب‌های درسی ایران اشتغال داشت
 وی  به همراه محمد جواد باهنر به گردآوری کتاب های درسی برای مدرسه ها پرداخت
سرانجام   محمد بهشتی در هفتم تیر ۱۳۶۰ و در پی انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی که گفته میشود از سوی سازمان مجاهدین خلق ایران سازماندهی شده بود، کشته شد.

گزارش از سیدامیرمهدی ساب چیان


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار