سی‌اس مانیتور: دست بالای پوتین در تعیین شرایط آشتی با ترکیه/ افزایش اعتبار روسیه در سطح جهان

به نوشته سی‌اس مانیتور، ترکیه و روسیه حتی درباره ماهیت نامه اردوغان به پوتین نیز اختلاف نظر دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی «سی‌اس مانیتور» در گزارشی نوشت: پس از آن که «رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور ترکیه، تسلیم خواسته «ولادیمیر پوتین،» رئیس‌جمهور روسیه، شد و در نامه‌ای رسمی از او بابت سقوط جنگنده روس عذرخواهی کرد، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد پذیرفتن عذرخواهی و لغو تحریم‌های مسکو علیه آنکارا به این سادگی نخواهد بود.

«دیمیتری پسکوف،» سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه، در کنفرانسی اعلام کرد: نباید تصور کنید در مدت چند روز می‌توان همه چیز را به حالت عادی بازگرداند. اما تلاش‌ها در این خصوص ادامه خواهد داشت. رئیس‌جمهور پوتین بیش از یک بار از تمایل خود برای حفظ روابط خوب با ترکیه و مردم این کشور سخن گفته است. اکنون قدم مهمی در این زمینه برداشته شده است.

او افزود: «پوتین قرار است روز چهارشنبه در گفتگویی تلفنی با اردوغان درباره طرح پیشنهادی روسیه برای آشتی صحبت کند.» بی‌میلی رئیس‌جمهور روسیه در پذیرش فوری عذرخواهی ترکیه نشان‌دهنده قصد او برای گرفتن امتیازهای اقتصادی و سیاسی از آنکاراست. تحریم‌های مسکو علیه آنکارا با تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه هم‌زمان و در نهایت به نفع اقتصاد داخلی این کشور تمام شد.

بنابر این گزارش، لحن خودمانی نامه اردوغان به پوتین حاوی این پیام مهم برای ترکیه، همسایگان روسیه و اعضای ناتو است که اعتبار جهانی مسکو در حال افزایش است. آن هم در زمانی که روسیه به دلیل بحران کریمه و همچنین حمایت از دولت سوریه تحت انتقادهای شدیدی قرار دارد.  

«فیونا هیل،» مدیر مرکز آمریکا و اروپا در مؤسسه بروکینگ، در همین خصوص گفت: پوتین اردوغان را به تکاپو انداخته است. اگر من جای پوتین بودم به این روند ادامه می‌دادم. زیرا بهبود روابط چیز زیادی را نصیب روسیه نمی‌کند؛ اما برای ترکیه بسیار مفید خواهد بود.

او در ادامه گفت: به نفع روسیه است که منتظر نتیجه ماه آینده جلسه ناتو در ورشو باشد تا تأثیر برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) روشن‌تر شود.

در نامه اردوغان به پوتین آمده است: می‌خواهم یک بار دیگر همدردی و تأسف عمیق خود را به خانواده فرد کشته شده در حادثه سقوط جنگنده روسیه ابراز کنم: متأسفم. 

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، «ابراهیم کالین،» سخنگوی اردوغان، در همین خصوص گفت: «نامه مذکور تنها برای ابراز ناراحتی اردوغان به دلیل شلیک به سرنشین جنگنده روسی بوده است و نامه عذرخواهی نیست.» اکنون بحث بر سر لحن و ماهیت نامه اردوغان به پوتین، به آخرین مورد اختلاف نظر میان دو کشور تبدیل شده است.   

فیونا هیل معتقد است تحریم‌های روسیه علیه ترکیه به نفع مسکو تمام شد. به دنبال این تحریم‌ها، صادرات مواد غذایی از ترکیه به روسیه قطع شد و به همین دلیل مسکو توانست بخش کشاورزی اقتصاد خود را برای تأمین مواد غذایی این کشور تقویت کند. به دنبال نیاز به روادید برای سفر میان دو کشور نیز مقاصد گردشگری روسیه مانند «سوچی» و کریمه رونق گرفت.

در پایان این گزارش آمده است: یکی از اساتید دانشگاه پرینستون اعتقاد دارد عذرخواهی اردوغان و بی‌میلی پوتین در پذیرش سریع آن به کرملین اجازه داده در سطح جهان قدرت‌نمایی کند. او در همین خصوص گفت: پوتین دریافته است که دست بالا را دارد. به طور قطع این مسئله برای او یک پیروزی در جهت افزایش اعتبار خود در منطقه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۱ ۱۰ تير ۱۳۹۵
ما به کشورهای دوست و آشنا به شکل سهمیه نفت خام غلیز می فوروشیم
آخرین اخبار