اهواز؛

محاصره اهواز در دود زباله

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: 8 روز است که مدفن زباله اهواز به علت دفن غیر اصولی دچار حریق شده است.

محاصره اهواز در دود زبالهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به آتش سوزی مدفن زباله های اهواز در 8 روز گذشته اظهار کرد: وسعت این آتش سوزی به حدی بود که مردم را به شدت ناراضی کرد و شکایت های بسیاری از شهر اهواز و روستاهای اطراف به همراه داشت.

وی افزود: این نارضایتی به مساله قطع چند روزه آب در اهواز اضافه شده بود که دامنه آن به رسانه ها و فضای مجازی هم کشیده شد.

دبیرکارگروه مدیریت پسماند خوزستان با اشاره به آتش سوزی همیشگی در این سایت، تصریح کرد: آتش سوزی زمین زباله در نوروز نیز باعث شده بود جاده اهواز ماهشهر را دود فرا بگیرد.

لاهیجان زاده اظهار داشت: دفن زباله به روش فوکوئوکا (نیمه هوازی) که در این سایت انجام می شود، شامل یک زنجیره است و دلیل آتش سوزی های سایت صفیره این است که شهرداری اهواز علیرغم هزینه میلیاردی، حلقه های این زنجیره را رعایت نکرده و زباله همچنان به روش سنتی دفن می شود.

این مقام مسئول با اشاره به ساخت سلول جدید در سایت صفیره، اذعان کرد: سلول قبلی دفن زباله به دلیل دفن غیراصولی آتش گرفته و در صورت اصلاح نکردن روش دفن، مشکل حل نمی شود و سلول جدید نیز دچار آتش سوزی می شود.

احمدرضا لاهیجان زاده گفت: سایت صفیره قرار بود برای 50 سال ساخته شود اما با عملکرد نامناسب شهرداری، تا پنج سال نیز عمر نمی کند.

وی افزود: مشکلات مدفن پسماند اهواز در منطقه 'صفیره' در جلسه گذشته مطرح شده و قرار بود شهرداری آنجا را ساماندهی کند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه جداسازی و تولید کود کمپوست در مدفن اهواز انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: 13 سال است که مجوز این سایت اخذ شده اما به دلیل تامین نشدن آب امکان راه اندازی کارخانه کمپوست نیست.

به گفته وی، تولید کمپوست در اصفهان و شیراز و سایر شهرهای کشور انجام شده و به صرفه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درخواست اعتبار سازمان مدیریت پسماند شهرداری را برای ساماندهی زمین زباله بی دلیل دانست و گفت: شهرداری اهواز عوارض پسماند را به صورت جداگانه از شهروندان اخذ می کند و در حدود 400 میلیارد ریال عوارض آلایندگی دریافت می کند که باید در امور محیط زیست هزینه شود.

وی تاکید کرد: در دنیا سه درصد زباله ها دفن و 97 درصد بازیافت و یا به انرژی تبدیل می شود.

لاهیجان زاده همچنین خواستار توقف زباله سوزی در شهرهای ویس و حمیدیه شد و گفت: قرار بود زباله شهرستان های باوی و حمیدیه به سایت صفیره برود اما این مصوبه هنوز عملی نشده است.

وی بیان کرد: پسماند شهرهای ویس و حمیدیه به صورت غیراستاندارد تخلیه و سوزانده می شود به طوری که جاده منتهی به این شهرها همیشه از مملو از دود است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.