سارا جلوداریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

موضوعات تکراری جشنواره‌های ادبی را رو به تعالی نمی‌برد

هنگامی که موضوع و داوران تکراری می شوند، مشخص است جشنواره های ادبی سیر تعالی خود را طی نمی کنند.

سارا جلوداریان، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به آنکه جشنواره‌ها در زمینه‌های مختلف هنری به لحاظ کمیت زیاد برگزار می‌شود، گفت: در خصوص خوب بودن جشنواره های ادبی به خصوص آنها که رویکردی دینی دارند، می توان هم جواب مثبت و هم منفی داد. برگزاری جشنواره ها به کارنامه شعری و ادبی ایران زمین در یکسری رویکردها و نگرش های نوین اضافه می کند. برخی مناسبت ها مانند دفاع مقدس، بیداری اسلامی و مدافعان حرم پس از انقلاب به عنوان ارزش تلقی شدند و همیشه جای دارد، برای سرایش به سراغ این موضوعات رفت.
 
وی افزود: زمانی جواب منفی به تاثیرگذاری و خوب بودن جشنواره‌های ادبی داده می‌شود که جشنواره‌ها به صورت موازی کارانه و همزمان با یکدیگر اتفاق می‌افتد. گاهی موضوع، درون مایه و داوران جشنواره های ادبی یکی هستند. هنگامی که موضوع و داوران تکراری می شوند، مشخص است جشنواره های ادبی سیر تعالی خود را طی نمی‌کنند. هنگامی که این اتفاق رخ دهد، شعر از حالت زایشی خود خارج می شود و حالت کوششی پیدا می کند. جشنواره های ادبی باید آسیب شناسی و با رویکردی هدفمند برگزار شود.
 
این شاعر با اشاره به آنکه هنگامی که اهداف جشنواره های ادبی مشخص و تعریف شده باشد، جشنواره ها راه خود را پیدا می‌کنند و در دام افراط و تفریط نمی‌افتند، اظهار داشت: جشنواره های ادبی می‌تواند تاثیرگذار باشد و منجر به کشف استعداد و خلاقیت هنری شود. یکی از اهداف جشنواره های ادبی کشف استعداد جدید و ترویج فرهنگ ایرانی، اسلامی است. اگر دست شاعران را باز بگذاریم، به طور قطع به کشف استعداد بیشتری نائل می شویم. هنر ما باید به نوعی ایرانیزه و اسلامیزه باشد، به دلیل آنکه جامعه ما ایرانی و اسلامی است، این هنر شکوفا می شود.
 
جلوداریان ادامه داد: هنری که منطبق بر نگرش ها و اعتقادات مردم جامعه خود نباشد، پس زده می شود. جشنواره های ادبی به طور حتم می تواند در کشف استعدادها مثمر ثمر باشند. برای آنکه در دام تکرار موضوع گرفتار نشوند، در کنار فراخوان موضوعی، باید موضوعات آزاد نیز گنجانده شود تا همه شاعران به به میدان بیایند و در موضوعات آزاد، کشف استعداد داشته باشیم. از کمیت جشنواره های ادبی بکاهیم و بر کیفیت آنها بیفزاییم. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار