پرهیز از جشنواره‌زدگی و توجه به ذات هنر برای هر هنرمندی ضروری است

نقطه قوت اصلی جشنواره سوره، برگزاری كارگاه‌های علمی با حضور اساتید برجسته در مدت برگزاری جشنواره باشد كه فرصت بهره‌گیری از این جلسات را برای همه شاعران از اقصی نقاط ایران فراهم می‌آورد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سیده تكتم حسینی شاعر جوان افغان سال‌هاست كه ساكن قم است و از سال 1389 به‌طور جدی پا به عرصه شعر گذاشته و حضوری فعالی در محافل و جلسات ادبی داشته‌است. او تاكنون برگزیده‌ بیش از 30 جشنواره ادبی بوده‌است. از آن جمله می‌توان به جشنواره‌های نیاوران، شعر عاشورایی، سوختگان وصل، شعر غدیر و فاطمی اشاره كرد. همچنین كتاب «دوشنبه‌های كوهی» كه مجموعه اشعار عاشقانه، اجتماعی و آیینی این شاعر جوان است به‌زودی راهی بازار نشر خواهد شد. به بهانه‌ حضور او در مرحله‌ نهایی چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره با او گفت‌وگویی داشته‌ایم كه در ادامه می‌خوانید.  
 
•    چندمین بار است كه در جشنواره شعر و داستان جوان سوره شركت می‌كنید؟

این نخستین بار است كه برای شركت در جشنواره شعر سوره اثر ارسال كرده‌ام كه خوشبختانه به مرحله نهایی راه پیدا كرده‌است.
 
•    شیوه‌ برگزاری مهرواره شعر و داستان جوان را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

اعلام فراخوان سراسری جشنواره سوره و مهلت طولانی ارسال آثار و وجود موضوعات و قالب‌های متنوع این امكان را برای همه جوانان با سلایق مختلف شعری فراهم كرده تا خود را در یك رقابت سالم و دوستانه با هم‌سن و سال‌های خود محك بزنند. شاید نقطه قوت اصلی جشنواره سوره، برگزاری كارگاه‌های علمی با حضور اساتید برجسته در مدت برگزاری جشنواره باشد كه فرصت بهره‌گیری از این جلسات را برای همه شاعران از اقصی نقاط ایران فراهم می‌آورد. یكی دیگر از مزیت‌های جشنواره سوره نیز این است كه مبلغ جایزه مادی آن به همه راه‌یافتگان به مرحله نهایی اختصاص می‌یابد كه باعث می‌شود فضای حاكم بر جشنواره فضایی دوستانه‌تر و به دور از رقابت‌های كاذب باشد.
 
•    آیا جلسات شعر و داستان حوزه هنری تاثیری در فضای ادبی استان داشته‌است؟

خوشبختانه استان قم یكی از فعال‌ترین استان‌ها در زمینه برگزاری جلسات شعر و داستان است و برگزاری مستمر این جلسات به همراه حضور اساتید كاربلد باعث شده‌است كه رشد محسوسی در سطح شعر و داستان استان مشاهده شود. همان‌طور كه در این دوره از جشنواره سوره مشاهده می‌كنید پس از استان تهران، استان قم  بیشترین تعداد راه‌یافتگان را به مرحله نهایی جشنواره دارد.
 
•    چه مسیری را برای رشد نوجوانان و علاقه‌مندان به شعر پیشنهاد می‌كنید؟

بهترین راه برای پیشرفت، مطالعه و تمرین و تمرین است. اگر كسی زمانی فكر كند دیگر نیازی به مطالعه ندارد دیگر امیدی به پیشرفت او نیست. همان‎طور كه از قدیم گفته‌اند «كار نیكو كردن از پر كردن است». شعر و داستان هم مثل هر هنر دیگری نیاز به تمرین و ممارست دارد.
 
•    چه چالش‌ها و موانعی پیش روی جوانان است كه مانع بروز خلاقیت و نوآوری در حوزه های ادبی می‌شود؟

متاسفانه این روزها فضای مجازی جای كتاب و كتاب‌خوانی را در میان جوانان گرفته‌است و مطالعه اكثر جوانان محدود به پرسه زنی‌های مجازی شده‌است. همچنین پرهیز از جشنواره‌زدگی و توجه به ذات هنر برای هر هنرمندی امری ضروری است.
 
•    آیا مجموعه‌ای آماده چاپ دارید؟

بله. كتاب «دوشنبه‌های كوهی» به‌زودی وارد فروشگاه‌های كتاب می‌شود و مجموعه‌ای از اشعار آیینی و مجموعه دیگری نیز از اشعار آزادم را آماده چاپ دارم كه ان‌شاءالله امسال به چاپ خواهند رسید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.