تشدید تنش‌ها بین واشینگتن و آنکارا در پی کودتای نافرجام ترکیه

در پی کودتای نافرجام در ترکیه، تنش ها بین آنکارا و واشینگتن بالا گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت «استار تریبون» در مطلبی نوشت: به دنبال کودتای نافرجام ترکیه، تنش ها بین آنکارا و واشینگتن افزایش یافت. اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، صراحتا از آمریکا خواست فتح الله گولن، کسی که متهم به هماهنگی کودتا در ترکیه است، را به آنکارا تحویل دهد. یکی دیگر از مقامات ترکیه نیز به طور مستقیم آمریکا را مسئول کودتا در ترکیه دانست.

جان کری در تماس تلفنی با همتای ترک خود، اظهار کرد: «ادعاهای مطرح شده درخصوص دست داشتن آمریکا در کودتای ترکیه بی اساس است و به روابط دوجانبه واشینگتن و آنکارا لطمه می زند.»

فتح الله گولن، از مخالفان سرسخت اردوغان است که در ایالت «پنسیلوانیا» در تبعید به سر می برد. دست داشتن او در کودتای ترکیه هنوز مشخص نشده است. او از استادان اخلاق، مروج دین اسلام و از حامیان سرسخت دموکراسی و گفتگوی ادیان است. او به سرعت در پیامی کودتای جمعه شب ترکیه را به شدت محکوم کرد. دولت اردوغان مدعی است فتح الله گولن هدایت این کودتا را بر عهده داشته است.

اردوغان در سخنرانی خود از آمریکا خواست فورا گولن را به آنکارا تحویل دهد. او با اشاره به همکاری دوجانبه ترکیه و آمریکا در مبارزه علیه تروریسم گفت: «اگر ما متحدان راهبردی همدیگر هستیم، پس باید درخواست ما را اجابت کنید.» 

در عین حال سلیمان سویلو، وزیر کار ترکیه، پا را فراتر گذاشت و در مصاحبه با تلویزیون هابرتورک گفت آمریکا در پشت پرده کودتای نافرجام جمعه شب است.

جان کری در گفتگو با چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، تاکید کرد از دولت قانونی ترکیه حمایت می کند. او از مقامات ترکیه خواست در برخورد با مظنونان کودتا مراتب احترام به قانون را به جا آورند و آنها را به مراجع قانونی تحویل دهند.

کری در مصاحبه ای درخصوص درخواست استرداد گولن به ترکیه به خبرنگاران گفت: درصورت ارائه مدرکی دال بر دست داشتن گولن در کودتا، او را به آنکارا تحویل خواهیم داد.

اردوغان پیش از این نیز همواره کوشیده است تا گولن را به تلاش به براندازی دولت متهم کند؛ اما آمریکا ادعاهای اردوغان را قانع کننده ندانست.

اردوغان و گولن پیشتر با یکدیگر متحد بودند؛ اما در چند سال اخیر مشکلاتی بین آنها به وجود آمد و گولن به یکی از سرسخت ترین منتقدان اردوغان تبدیل شد.

یکی از مقامات دولتی ترکیه، که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد دولت پیش از کودتا برای تحویل گرفتن گولن از آمریکا، فهرستی از مدارک و شواهد را مبنی بر دست داشتن وی در فعالیت های غیرقانونی آماده کرده بود. اتهام دست داشتن در کودتا، بندی است که به تازگی به این فهرست اضافه شده است.

در عین حال، گولن با شدیدترین لحن این کودتا را محکوم و هرگونه مسئولیت یا دست داشتن در آن را به شدت انکار کرده است. گولن در مصاحبه ای گفت او به مدت 15 سال از ترکیه دور بوده است و حتی در صورت پیروزی کودتا هم به ترکیه بازنمی گشت.

ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، اعلام کرد در کودتای نافرجام جمعه شب در ترکیه 161 نفر کشته و 1440 نفر زخمی شدند. تاکنون نیز 2839 نفر در ارتباط با کودتا دستگیر شدند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار