تاملی بر سرنوشت پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی

انجام یک پروژه تحقیقاتی مثل پایان نامه وقت زیادی از دانشجو می گیرد به امید اینکه تواند با نتیجه گرفتن از زحمات خود پروژه خود را کاربردی کند اما چقدر از این پایان نامه‌ها کاربردی می شوند؟

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بی شک یکی از راه های موثر در ارتقای علمی یک کشور ارتباط سازنده آن با صنعت و اقتصاد است، هرچه این ارتباط بیشتر و کاربردی تر باشد سطح اشتغال فارغ التحصیلان نیز بالاتر می رود و باعث رضایت از تحصیلات خواهد شد، همینطور این رضایت باعث استقبال از تحصیلات عالیه و در نتیجه ارتقای  علمی یک کشور می شود.

مهمترین بخش زندگی یک دانشجو کجاست؟
انجام یک پروژه تحقیقاتی مثل پایان نامه یکی از مهم ترین بخش های زندگی دانشجو محسوب می شود به طوری که هرکدام از دانشجویان زمان زیادی را صرف به اتمام رساندن این پروژه عظیم می کنند.

در کشور ما معمولا ارتباط اقتصاد، صنعت و دیگر سطوح جامعه با دانشگاه از طریق حمایت از پایان نامه‌های کاربردی است.

نوشتن پایان نامه، چندسال از عمر دانشجو را می گیرد؟
وقتی از اوضاع و احوال دانشجویان در خصوص مدت زمانی که برای نوشتن پایان نامه وقت می گذارند پرس و جو کردیم یکی از دانشجویان گفت: من برای مقطع فوق لیسانس 2 سال و دیگری گفت در مقطع دکتری 4 سال زمان گذاشتم تا توانستم پایان نامه خود را تکمیل کنم.

حمایت های نشده از پایان نامه ها!
تب تحصیلات تکمیلی سالانه هزاران پایان نامه را به همراه دارد، اما در پایان دانشجو چقدر نتیجه زحمات خود را می بیند؟ آیا به اندازه زحماتی که در این چند سال کشیده از پایان نامه اش دفاع می‌شود؟

در همین راستا دانشجویان می‌گویند: بعد از این که پایان نامه ی خود را گذراندیم به دنبال راه چاره ای برای صنعتی شدن آن بودیم اما تلاشمان به نتیجه‌ای نرسید زیرا از پایان نامه ها حمایتی صورت نمی گیرد. 

زحماتی که نتیجه ی آن در کتاب خانه‌ها دیده می شود! 
فروزنده استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران در خصوص کاربردی شدن پایان نامه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر با پایان نامه هایی مواجه هستیم که دانشجویان در مقطع لیسانس 1 سال و در مقطع دکتری 3 سال برای به اتمام رساندن آن وقت می گذارند، اما در پایان هیچ استفاده‌ای از این پروژه‌ها نمی‌شود و در کتاب خانه ها خاک می خورد و ماندگار است!

همچنین برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: این تحقیقات می تواند نتیجه کاربردی برای آینده کشور داشته باشد و به محصولی تبدیل شود اما در سال های اخیر توجهی به کاربردی شدن آن ها نمی شود.

انگیزه های سوخته در بین دانشجویان
این بی توجهی ها انگیزه‌ی نوشتن یک پایان نامه پر و پیمان را از دانشجویان گرفته است و انگار انجام آن یک رفع تکلیف شده برای  آن ها.

به طوری که دانشجویان می گویند: دیگر انگیزه ای برای نوشتن پایان نامه نداریم و صرفا برای گذراندن و گرفتن مدرک به سراغ پایان نامه ها می رویم.

بار سنگین پایان نامه ها وزارت علوم را به حرکت درآورد
اما انگار تلمبار شدن این پایان نامه‌ها در کتاب خانه های دانشگاه آنقدر بارش سنگین شده که به تازگی وزارت علومی ها به فکر چاره ای برای کاربردی شدن این ها افتادند، در همین راستا وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: به تازگی با ایجاد فضای شرکت های دانش بنیان زمینه برای تحقیقات دانشجو و استادان آماده خواهد شد تا بتوانند در آن جا تحقیقات خود را تبدیل به محصول کنند.

با عملیاتی شدن این طرح وزارت علوم، جالب است بدانید که پایان نامه های فنی و مهندسی و علوم تجربی سرو سامان می گیرد، اما تکلیف سایر پایان نامه ها در رشته علوم انسانی همچنان نامشخص است!

گزارش از نسیم آقایی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار