واعظی خبر داد:

مشترکان فضای مجازی به 34 میلیون نفر رسیدند/ 21 هزار روستا اینترنت پرسرعت دارند/ پنهای باند به 10 هزار گیگ می‌رسد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گسترش فضای مجازی و شبکه های هوشمند بدون ورود فرهنگ آن مشکلاتی را در کشور ایجاد کرده است.

رونمایی از فاز اول شبکه هوشمند ملی در هفته دولتبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین اجلاس شوراها و شهرداران 2016 که امروز(چهارشنبه) در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم این گونه همایش ها منجر به مدیریت شهری یکپارچه شود.

وی افزود: یکی از دغدغه های اصلی شهر های بزرگ دنیا اشتغال، آلودگی هوا، ترافیک، رفاه اجتماعی و سلامت فرهنگی است و شاهد هستیم که در کشور های دنیا متخصصان و دانشمندان به دنبال راه حلی برای این رفع دغدغه ها هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز در تمام دنیا شاهد هستیم که شهرهای بزرگ به سمت بزرگتر شدن و روستاها به سمت کاهش جمعیت و خالی شدن پیش می‌روند، به همین دلیل چاره‌ای نیست که برای برخی دغدغه‌های شهری راه حل ایجاد شود که یکی از این راه حل ها شهر هوشمند است.

واعظی بیان داشت: رفتن به شهر هوشمند دارای الزاماتی همچون دانش است تا بتوانیم به سمت شهر هوشمند برویم به همین دلیل لازم است توسعه شهرها دانش محور باشد، اصول توسعه‌ای که در آنها انجام می‌شود توسعه پایدار باشد و منجر به تقویت یکپارچه شهری شود.

وی گفت: اتحادیه اروپا برای شهر هوشمند 6 حوزه اصلی تعریف کرده است که از آنها می‌توان به اقتصاد هوشمند، حرکت هوشمند، محیط هوشمند، حکمرانی هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند نام برد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر می‌خواهیم به سمت شهر هوشمند برویم باید روی این 6 حوزه کار کنیم.

واعظی افزود: رشد سریع فناوری به ویژه فناوری‌های ict در شهرهای بزرگ موجب افزایش بهره وری، خدمات رسانی سریع و با کیفیت می‌شود.

وی افزود: اجرای مولفه‌های شهر هوشمند نیازمند مدیریت هوشمند، انرژری هوشمند، ساختمان هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زیر ساخت و فناوری هوشمند، سلامت و بهداشتی هوشمند، شهروند هوشمند، امنیت هوشمند و فرهنگ هوشمند است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دولت یازدهم موضوع ict و فناوری اطلاعات به عنوان اولویت توسعه قرار دارد.

واعظی گفت: کشورهای پیشرفته توسعه ict را مطالبه اول خود قرار داده‌اند و بر همین اساس شاهد هستیم که در کشور پروژه‌های بزرگی در این حوزه احداث شده است که از مهمترین‌ آنها ‌می‌توان به افزایش 4 برابر و نیمی پهنای باند اشاره کرد که در حال حاضر پهنای باند اینترنت 4 هزار گیگ است که تا پایان سال به 10 هزار گیگ می‌رسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 600 شهر از اینترنت نسل 3 و 300 شهر از اینترنت نسل 4 استفاده می‌کنند، همچنین قبل از دولت یازدهم مشترکان اینترنت 4 و نیم میلیون نفر بودند که در حال حاضر به 34 میلیون نفر رسیده‌ است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا قبل از دولت یازدهم هیچ روستایی به اینترنت متصل نبود، گفت: امروز 21 هزار روستا دارای اینترنت پر سرعت هستند که در نظر داریم تا پایان سال تمام روستاهای بالای 20 خانواده به اینترنت پر سرعت متصل شوند.

واعظی گفت: زمانی می‌توانیم فضای مجازی را توسعه دهیم که ابتدا دسترسی را آسان کنیم.

وی بیان داشت: سیاست جدی دولت بحث توسعه دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات است که اقدامات جدی در این زمینه انجام شده و در هفته دولت فاز اول دولت الکترونیک رونمایی می‌شود که مردم می‌توانند مشکلات خود را آسان‌تر حل کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: در حال حاضر 17 تا 18 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در حوزه itc هستند که باید ضمن ایجاد شغل برای آنها از این افراد حمایت کنیم، در این راستا به 2010 شرکت دانش بنیان 100میلیارد وام وجوه اداره شده پرداخت کرده‌ایم.

واعظی افزود: دنیا به سمت اینترنت اشیاء پیش می‌رود و در سال 2020، 50 میلیارد انسان و شیء به اینترنت اشیاء متصل می‌شود که تحولی در هوشمند سازی جهان است.

وی گفت: هر آنچه که در رابطه با فوریت هوشمند سازی مطرح کردم در شرایطی است که فرهنگ آن باید همراه آن وارد شود زیرا توسعه  فضای مجازی، حریم خصوصی، امنیت، فرهنگ و سبک زندگی را تغییر داده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فضای مجازی در کشور وارد شده است اما فرهنگ آن نه، در نتیجه باید آمادگی خود را در این زمینه بالا ببریم.

واعظی مطرح کرد: وزارت ارتباطات و قناوری اطلاعات آمادگی دارد که با همکاری شوراهای شهر و شهرداری‌ها به سمت هوشمند سازی شهرها برود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار