عبای بوشهر در خطر انقراض

عبای سنتی بوشهر با قدمتی چند صد ساله در خطر منسوخ شدن قرار دارد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت عبابافی از رشته های منحصربه فرد نساجی سنتی استان است که تا چندی پیش 8 کارگاه در این رشته فعال بود اما اکنون تنها در دو کارگاه به وسیله مردان در بخش کردوان شهرستان دشتی درحال انجام است و بخش ریسندگی نخ عبا را نیز بانوان بر عهده دارند.

 امین بینش پژوه افزود علاوه بر ناچیزبودن تسهیلات بانکی و بیمه نبودن فعالان صنایع دستی خرید و فروش محصولات صنایع دستی از جمله مهمترین مشکلات این بخش است.

 وی گفت فروش نرفتن برخی محصولات صنایع دستی در بازار باعث منسوخ شدن برخی از رشته های صنایع دستی است.

آقای بینش پژوه افزود برای حمایت از این هنر صنعت کارگاههای تولید کننده در بخش طراحی و تولید در دست اقدام است و با توجه به اینکه بیشتر صنایع دستی استان به صورت خام ارائه می شود به عنوان نخستین استان در زمینه بسته بندی محصولات صنایع دستی تلاش می کنیم.

وی پرداخت وامهای کم بهره مشاغل خانگی با سقف 50 میلیون ریال و بین 300 میلیون تا یک میلیارد ریال در بخش کارگاههای تولیدی،حضور صنعتگران در نمایشگاههای داخلی به صورت رایگان و ایجاد نمایشگاههای فصلی را از جمله خدمات حمایتی از صنایع دستی عنوان کرد.

 بینش پژوه بیمه صنعتگران را از جمله طرحهای خوبی عنوان کرد که به علت نداشتن اعتبار کافی اجرا نشد و قرار است امسال با مشارکت دولت اجرایی شود.

در بافت عبا از پشم خود رنگ شتر به رنگهای سیاه، قهوه ای تیره، حنایی و سفید استفاده می شود.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.