بسته حمایتی آموزش و پرورش و آگاهی نداشتن از محورهای آن، این طرح را با اما و اگرهای بسیاری برای جامعه دانش آموزی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با روی کارآمدن دولت جدید و تحول برخی سیاست ها در این دوره، شاهد تغییراتی در سیستم آموزشی هستیم که برخی از این طرح ها نگاه ویژه ای به مناطق محروم و رعایت عدالت آموزشی دارد اما به سبب ناشناخته بودن و ابهاماتی در آن با اما و اگرهایی روبه رو شده است.  
 
براین اساس مدارس غیردولتی وارد عمل شده و برای تحقق عدالت آموزشی تلاش های قابل توجهی کرده  این امر تا جایی پیش رفت که در تابستان سال 93 مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی خبری مبنی بر ابلاغ بسته‌های حمایتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که با توجه به هفت محور این طرح واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت، این در حالی است که انتظار می‌رفت مدارس بسته حمایتی با توجه به رویکردهای تعریف شده برای آن مفید واقع شود اما گویا شرایط  به گونه ای دیگر رقم خورد و کشمکش بر سر خصوصی سازی و توسعه مدارس دولتی در میدان پیکار قرار گرفت.

هفت قطعه از پازل  بسته حمایتی
رییس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به بسته حمایتی از این مدارس اظهار داشت: به‌ منظور حمایت از این مدارس، بسته حمایتی ابلاغ شده، در این بسته هفت برنامه با هفت محور پیش‌بینی شده که خرید خدمات آموزشی، تأمین منابع انسانی مورد نیاز و اعطای وام‌های کم‌بهره از جمله آنهاست. 

گرد در ادامه به تبیین این محورها پرداخت و عنوان کرد: محور نخست در این بسته حمایتی، تسهیل فرایند صدور مجوز تأسیس و راه‌اندازی مدارس غیردولتی است که فرآیند اداری طی مدت 20 روز انجام شده و دستور مجوز تاسیس مدارس غیردولتی دریافت می‌شود.

وی محور بعدی را خرید خدمات آموزشی و تکمیل ظرفیت مدارس غیردولتی نام برد و یادآور شد: واگذاری بخشی از امور مورد تصدی در آموزش و پرورش به بخش غیردولتی محور سوم پیش‌بینی شده در بسته حمایتی است. 

پرونده ناتمام تحصیل دانش آموزان مناطق محروم/ترازوی عدالت آموزشی به کام مجلس

رییس سازمان مدارس غیردولتی افزود: طبق ماده 22 قانون مدیریت خدمات کشوری، آموزش و پرورش می‌تواند در راستای آموزش، سازماندهی، ایجاد تسهیلات و کمک‌های مالی و رفع برخی از موانع اداری و خرید خدمات آموزشی بر اساس آیین نامه مربوطه اقدام کند.

وی گفت: تأمین منابع انسانی مورد نیاز در مدارس غیردولتی یکی دیگر از راهکارها است و در صورت کسر ساعت موظف برای معلمان آنها را به سمت مدارس غیردولتی سوق می دهیم.

کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی به مدارس غیرانتفاعی محور پنجم در این بسته حمایتی است که گرد در این خصوص یادآور شد:  طبق ماده 27 تأسیس مدارس غیردولتی ادارات آموزش و پرورش موظفند با همکاری مؤسسان این مدارس دوره‌های آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت را برای معلمان و کارکنان مدارس غیردولتی برگزار کنند.

براساس توضیحات رییس سازمان مدارس غیر دولتی اعطای تسهیلات کم‌بهره بانکی به‌ منظور تجهیز و تکمیل فضا و تجهیزات آموزشی در مدارس غیردولتی محور ششم این طرح است، هم چنین در محور هفتم به مدارس غیردولتی که نسبت به جذب دانش‌آموزان بی‌بضاعت در مناطق محروم و مرزی اقدام می‌کنند از محل درآمدها بخشی به‌ عنوان کمک بلاعوض اعطا می شود. 

مدارس بسته حمایتی از پیدایش تا تحول
برای سال تحصیلی ۹۳-۹۴ فرآیند خرید خدمات آموزشی انجام شد به این معنا که اگر در منطقه‌ای فشار فراوانی از لحاظ جمعیت آموزشی و تراکم بیش از حد وجود داشت، مدیران مدارس بتوانند با توافقی که با مسئولان هر منطقه انجام می‌دهند از سرانه دانش آموزی مصوب استفاده کنند و ظرفیت خالی مدارس غیردولتی را مورد بهره برداری قرار دهند اما با شروع سال تحصیلی در مهر ماه ۹۳ برخی از مدارس دولتی به مدیران مدارس غیر دولتی  برای تامین نیروی انسانی در طرح بسته حمایتی واگذار شد.

با توجه به برآوردهای انجام شده برای مدارس بسته حمایتی در اواخر سال 93 علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از دستورالعمل جدید «بسته حمایتی»  مدارس غیر دولتی که تا پایان سال 93 ابلاغ می شود، خبر داد و گفت: به هیچ وجه واگذاری مدارس دولتی در طرح بسته حمایتی به مدارس غیر دولتی وجود ندارد بلکه مدارس دولتی طی یک قرارداد حقوقی و روشن و برای مدیریت یک سال مسائل آموزشی را به موسسان مدارس غیردولتی واجد شرایط اجاره می‌دهند که قوانین آن مطابق قوانین مدارس غیردولتی مصوب سال 1367 مجلس شورای اسلامی است.

رییس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اردیبهشت ماه سال 94 گفت: به منظور تقویت این مدارس در صدور مجوز و حمایت از مجموعه آموزش های غیر دولتی از سال گذشته بحث بسته حمایتی معلمان مطرح شده است.

وی هدف از ایجاد این طرح را نظارت بر حقوق و بیمه معلمان عنوان کرد و افزود: یکی از بندهای این بسته حمایتی شناسایی افرادی است که حاضر به همکاری در آموزش‌های غیر دولتی هستند که این افراد با گزینش‌ها و بررسی توانایی‌های لازم با این مراکز می‌توانند همکاری کنند.

گرد تأکید کرد: ما از مؤسساتی که از لحاظ مالی ضربه خورده‌اند حمایت کرده و در عین حال با افرادی که از قوانین مدارس غیردولتی تبعیت نمی‌کنند، برخورد می‌کنیم.

در اسفند ماه سال 94 بود که رییس سازمان مدارس غیردولتی در خصوص طرح خرید خدمات آموزشی گفت: با سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت در این طرح، استقبال مردم از این مدارس بیشتر شده و گواه این مدعا افزایش پوشش دانش آموزان از 11 هزار به 16 هزار نفر است.

مسیر ناهموار پیشرفت در انتظار مدارس غیردولتی 
با توجه به اقداماتی که سازمان مدارس غیردولتی برای کیفیت بخشی این سازمان به خرج می دهد و اقداماتی نظیر اصلاح الگوی شهریه برای ثبت نام مدارس و هم چنین ساماندهی نیروهای غیردولتی که سال گذشته به طور آزمایشی انجام شد و نتایج مثبتی در پی داشت، امسال لایحه مدارس غیردولتی به مجلس ارائه شد که پس از طی مخالفت‌های بسیار مجلس و گذراندن روند قانونی تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد.

با ارجاع این لایحه به شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد و این امر موجب شد تا باز هم جریان سازی های منفی برای مدارس دولتی به گوش برسد، این در حالی بود که گرد اظهار داشت: لایحه تاسیس مدارس غیردولتی وارد بیست و نهمین سال اجرای خود می‌شود و دائمی شدن آن کمک می‌کند تا آیین‌نامه‌های اجرایی برای قوت بخشیدن به عملکرد نظارتی تدوین و به مرحله اجرا در بیاید.

وی با بیان اینکه اصلاحات را انجام می‌دهیم و امیدواریم از ابتدای سال تحصیلی جدید این موضوع اجرا شود، یادآورشد: متاسفانه برخوردهای ناصحیح و غیرمنصفانه جامعه را دچار شک و شبهه می‌کند، در حالی که این ایرادات خیلی بزرگ نیستند و ما آنها را اصلاح می‌کنیم.

مدارس غیردولتی زیر ذره بین مجلس
هر چند بحث بسته حمایتی با ابهامات بسیاری از سوی جامعه و مجلس روبه رو بود و به جرات می توان علت مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس را اختلاط بحث خصوصی و مدارس بسته حمایتی برشمرد که براساس اظهارات مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش چنین مساله ای  وجود ندارد.

الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص واگذاری مدارس به بخش خصوصی گفت: این مسئله می‌تواند از بار مالی آموزش و پرورش بکاهد اما باید به این نکته توجه داشت که این خصوصی‌سازی به هر قیمتی انجام نشود.

حضرتی با بیان اینکه برای واگذاری به بخش خصوصی بایستی با دقت این امر اجرایی شود و هر شخصی برای آن انتخاب نشود، در خصوص وضعیت تخصیص بودجه به آموزش و پرورش و حل مشکلات اقتصادی این نهاد آموزشی اظهار کرد: برای آموزش و پرورش بودجه کمی اختصاص پیدا کرده لذا وجود مسائل مالی و کمبود در آن اجتناب‌ناپذیر است.

علاوه بر این مساله سلیمی عضو کمیسون آموزش مجلس با بیان اینکه ایرادات کلی لایحه مدارس غیردولتی رفع شده، گفت: این تغییرات به طور کامل رافع ایرادات اساسی شورای نگهبان نیست با وجود آن که دغدغه اساسی بایستی تحصیل در مدارس دولتی باشد. 
 
عضو کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد: علاوه بر توجه به تحصیل در مدارس دولتی در لایحه مدارس غیردولتی دیده شده به بخش خصوصی یارانه و تسهیلات بانکی اعطا می‌شود اما اینکه تعیین صلاحیت بر چه اساسی انجام می‌شود جای سؤال دارد. 
 
وی بیان کرد: براساس این مسئله ممکن است فضایی برای رانت به عده‌ای خاص فراهم شود که مغایر با بند 9 اصل سوم قانون اساسی است. 

سرنوشت دانش آموزان در هاله‌ای از ابهام
بحث مدارس بسته حمایتی و هم چنین خرید خدمات با وجود آنکه در ابتدای راه از سوی خانواده ها با مقاومت هایی مواجه بود اما با اجرای آن نه تنها خانواده ها و دانش آموزان مخالف نبودند بلکه از بسته شدن این پرونده شاکی نیز هستند همانطور که در گفت و گو با یکی از مدارس تحت پوشش این طرح شاهد بودیم که خانواه ها برای احیای آن تلاش می‌کنند.

آنها معتقد بودند با اجرای طرح کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس نسبت به سالهای قبل از طرح بهبود چشمگیری داشته هم چنین معلمانی هم که در این مدارس مشغول بودند از فعالیت در چنین طرحی شکایت نداشتند.

حال باید دید این ابهام بین خصوصی، بسته حمایتی و قوانین که گاه در اثر تبیین نامناسب طرح به نظر مغایر با شرایط کشور است، برای سال تحصیلی آینده رفع می‌شود یا خیر؟ هرچند هر چه این مساله زمان بیشتری را اشغال کند علاوه بر آنکه مدارس غیر دولتی از تمرکز کامل بر فعالیت‌های خود تا حدی باز می مانند، دانش آموزان مناطقی که تحت پوشش این طرح بودند نیز بزرگترین قربانیان این کشمکش به حساب  می آیند.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار