رویترز: تاثیر منفی برکسیت بر حوزه یورو در ماه‌های آینده احساس می‌شود

کارشناسان اقتصادی معتقدند تاثیرات منفی برکسیت بر منطقه یورو در ماه های آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، گزارش ها روز جمعه نشان داد رشد اقتصادی سه ماهه دوم در حوزه یورو، به دلیل ناپایداری ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کند شده است. اقتصاددان ها می گویند این امر، نشانه رشد ضعیف تر اقتصادی در آینده است. 

یورواستات، اداره آمار اروپا اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در 19 کشور یورو در دوره سه ماهه به سه ماهه آوریل-ژوئن، 0.3 درصد افزایش داشت که در مقایسه با سه ماهه اول سال جاری، به نصف رسیده است. 

بعد از رشد قوی ناحیه یورو در سه ماهه اول سال، بسیاری کاهش رشد را پیش بینی می کردند اما احتمالا ناپایداری همه پرسی 23 ژوئن انگلیس هم به آن دامن زد. اگرچه اولین داده های دلگرم کننده بعد از برکسیت، خوش بینی فوق العاده ای را نسبت به حوزه یورو نشان داد، اما تاثیر اقتصادی برکسیت، شاید بعدتر حس شود. 

پیتر واندن هوت، اقتصاد دان بانک آی ان جی گفت: «سه ماهه سوم از جای خوبی شروع شد اما احتمالا هنوز خیلی زود است که تاثیر منفی برکسیت بر رشد حوزه یورو را نادیده بگیریم.»
بعد از برکسیت، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا، پیش بینی های خود در خصوص رشد سال جاری و سال 2017 حوزه یورو را اندکی تعدیل کردند.  علاوه بر برکسیت، کاهش تجارت جهانی و کاهش تاثیر مثبت اوضاع مساعد، ممکن است در ماه های آینده باعث کاهش روند اقتصاد حوزه یورو شود. 

جک آلن از کپیتال اکونومیکس گفت: «من گمان می کنم این کاهش رشد، نشانه اوضاع آینده است. احتمالا رشد تولید ناخالص داخلی حوزه یورو در ادامه سال، کندتر هم خواهد شد.» وی در ادامه نیز به کم رنگ شدن تاثیرات مثبت کاهش قیمت نفت و ارزش کم یورو، به عنوان عوامل احتمالی کاهش سرعت رشد استناد کرد.

برآوردهای اولیه از رشد ناخالص داخلی توسط یورواستات، داده های تک تک کشورهای حوزه یورو را در بر نداشت اما آمارهای منتشر شده روز جمعه توسط مقامات رسمی فرانسه، رشد بدتر از انتظار را برای دومین اقتصاد بزرگ اروپا نشان داد. دلیل کاهش سرعت رشد فرانسه، هزینه کرد کمتر مشتریان و کاهش سرمایه گذاری در تجارت عنوان شد. 

کاهش سرعت اقتصادی حوزه یورو ممکن است این احتمال را تقویت کند که بانک مرکزی اروپا، محرک های بیشتری ایجاد کرده است. مثلا این بانک، میزان ذخیره خود را از 0.4 درصد کمتر کرده است و 80 میلیارد یورو در ماه، دارایی خریداری می کند تا بر تورم بسیار کم ارز اتحادیه، غلبه کند. 

اولین برآوردهای تورم حوزه یورو که در روز جمعه منتشر شد نیز حاکی از افزایش اندک 0.2 تورم در جولای در مقایسه با تورم 0.1 درصدی ماه قبل است. اما هنوز هم از هدف نزدیک به 2 درصد بانک مرکزی اروپا، دور است. تورم اصلی نیز هنوز ثابت است. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار