باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فراغت در حاشیه؛ برنامه‌ای برای وقت اضافه وجود دارد؟

چندی پیش،خبر غنی سازی اوقات فراغت جوانان در مناطق حاشیه نشین در رسانه ها و جراید منتشر شد،موضوعی که مشخص نیست با عنایت به ضعف های زیرساختی در این مناطق و محدودیت های اعتباراتی،با چه ساز و کاری عملیاتی خواهد شد.

فراغت در حاشیه؛ برنامه‌ای برای وقت اضافه وجود دارد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،موضوع غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان از موضوعات بسیار حائز اهمیتی است که برخی از کارشناسان معتقدند در صورت لحاظ کردن برنامه ریزی مدون و اصولی و تزریق و تخصیص اعتبارات مورد نیاز می تواند به نقطه عطفی برای جوانان مبدل شود.

نیازسنجی کارشناسی شده،تامین امکانات،ادوات و تجهیزات و فضای مناسب و مورد نیاز و پیش بینی و اجرای طرح ها و برنامه های کاربردی توامان با شناسایی استعدادها و توانمندی های مخاطبان،زمینه و بستر باروری و شکوفایی استعداد های جوان جامعه را فراهم می کند.

امروزه صاحب نظران حوزه اجتماعی و حتی کارشناسان اقتصادی معتقدند ارزنده ترین سرمایه هر کشور و جامعه ای به نیروی انسانی آن معطوف می شود.

به واقع اگر در دهه های گذشته منابع طبیعی،معادن و...در زمره ثروت های بالقوه به شمار می رفت،امروزه نیروی انسانی متخصص و تربیت شده در جامعه است که تعیین کننده سرنوشت و آینده هر کشوری خواهد بود.

این قاعده در خصوص جامعه ایران نیز صدق پیدا می کند و با عنایت به آمار و اطلاعات منتشر شده در رسانه ها، ضریب هوشی جماعت ایرانی در مقایسه با دیگر بافت های جمعیتی موجود در جهان از وضعیت مطلوب و کم نظیری برخوردار است.

بدون تردید صرفا با موجودیت و حضور افراد مستعد نمی توان مسیر پیشرفت و شکوفایی را تسهیل کرد و تحقق چنین امری مستلزم پیش نیازهای خاص به خود است.

یکی از مقاطع تاثیرگذار در ارتقای رشد و شکوفایی هر جامعه ای معطوف به اوقات فراغت می شود که در صورت فقدان برنامه مناسب این فرصت ویژه و بالقوه می تواند به تهدیدی جدی و مخاطره آفرین مبدل شود.

با عنایت به اهمیت این موضوع،مناطق حاشیه ای به دغدغه ای جدی در اذهان مسئولان و مدیران ذیربط در کشور و برخی استان ها تبدیل شده که یکی از موضوعات چالش برانگیز این عرصه نیز به موضوع اوقات فراغت باز می گردد.

چندی پیش محسن طلایی ماهانی،مدیرکل طرح های ملی جوانان وزارت ورزش و جوانان درگفتگویی با رسانه ها از اولویت گذاری مجموعه مذکور برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان در مناطق حاشیه نشین خبر داد.

وی می افزاید:در اجرای این طرح تلاش می شود از نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی نیز بهره گیری شود.

اظهارات این مقام مسئول در شرایطی در جراید و رسانه هایی همچون روزنامه جام جم منعکس شده که برخی از کارشناسان معتقدند وزارتخانه ورزش و جوانان نتوانسته آنچنان که باید در عرصه غنی سازی اوقات فراغت جوانان موفق عمل کند.

البته وجود نارسایی در حوزه جوانان صرفا به اوقات فراغت خلاصه نمی شود،موضوعات دیگری همچون مسکن، اشتغال،ازدواج و...نیز به چالش هایی جدی بدل شده اند که نمی توان رفع و مدیریت آن را صرفا از وزارت ورزش و جوانان انتظار داشت،موضوعی در خصوص اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نیز مصداق دارد.

*محدودیت های اعتباراتی عامل اصلی کمبودها

به اعتقاد مدیرکل طرح های ملی جوانان و زارت ورزش و جوانان،عامل اصلی بروز موانع در مسیر اجرای طرح های مرتبط با جوانان به محدودیت های اعتباراتی باز می گردد،البته وی به مشکلات ساختاری نیز اشاره می کند که باعث شده مشکلات و مسائل جوانان در ورزش خلاصه شود.

حال مشخص نیست با عنایت به محدودیت های بودجه ای موجود و ضعف های زیرساختی در مناطق حاشیه نشین، موضوع غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در نهایت با چه دستاورد ملموسی همراه خواهد شد.

حسن موسوی چلک،رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور در این خصوص اعتقاد دارد برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان در مناطق حاشیه نشین،نمی توان در تهران نشست و برنامه ریزی کرد،بلکه این امر خطیر باید از طریق نیاز سنجی های محله محور عملیاتی شود،به واقع تحقق این طرح نیازمند بستر سازی لازم است.

البته نباید از نظر دور داشت که اوقات فراغت جوانان صرفا به بخش سرگرمی خلاصه نمی شود و باید تدبیر و درایتی لحاظ شود تا بر مبنای آن،ارتقای هر چه بیشتر سلامت،مهارت آموزی،فرهنگ و...نیز میسر و محقق شود.

*لزوم بکارگیری نیروهای مدیریتی جوان در وزارت ورزش و جوانان

همایون هاشمی،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی که در برخی رسانه و جراید منتشر شده،معتقد است یکی از ضرویات مدیریتی در عرصه وزارت ورزش و جوانان،بهره مندی و بکارگماردن نیروهای جوان در ساختار مدیریتی است

وی با انتقاد از عملکرد وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با مسائل مرتبط با جوانان می گوید:اوقات فراغت جوانان باید به موضوعی اصلی و اولویت دار در وزارتخانه متبوع تبدیل شود.

هاشمی عنوان می کند:جوانان با چالش ها و آسیب های اجتماعی بسیاری مواجه هستند و این موضوع در مناطق حاشیه  نشین با عمق و شدت هرچه بیشتری همراه است.

*رفع مشکلات جوانان مستلزم ورود مجدانه قوای سه گانه است

بدون تردید بخش قابل توجهی از نارسایی های اجتماعی متوجه قشر جوان و نوجوان جامعه است و به واقع یکی از طیف های بسیار توانمند جامعه،در معرض مخاطراتی قرار دارند که می طلبد برای مدیریت صحیح آن به نحوی جدی در این عرصه ورود داشت.

دغدغه ها و نگرانی های مسئولان ارشد کشور به کرات در اظهار نظرهای آنها هویدا و محسوس بوده است و به نظر می رسد یکی از راهکارهای موثر در حصول نتیجه در این ارتباط،به مشارکت و ورود هماهنگِ قوای سه گانه معطوف می شود.

بدون تردید با همگرایی و هم افزایی قوای سه گانه و بهره گیری از ظرفیت های هر کدام از قوای فعال در کشور،می توان به موفقیت های بسیار روشن و سازنده تری نائل شد که در چنین شرایطی آینده جامعه برای حرکت شتابان در مسیر بالندگی هر چه بیشتر با قوت مضاعف تضمین خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار