در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حجم فروش بازی های رایانه ای در کشور چه میزان است؟

موضوع بازی های رایانه ای امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "کریمی قدوسی" مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سالم کارشناس حوزه ارتباطات امشب 12 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بازی های رایانه ای از ناظر تا متولی پرداختند.

کریمی قدوسی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه آیا بر بازی های رایانه ای نظارت های لازم صورت می گیرد گفت: در سال 85 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شد و لذا طبق این مصوبه بنیاد سه مسئولیت اساسی در حوزه های نظارت، حمایت و جریان سازی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه، در کل کشور23 میلیون نفر بازی کننده گيمر داريم افزود: این عده به طور متوسط يک ساعت در روز فعالیت می کنند. 

کریمی قدوسی با بیان اینکه، میانگین سنی بازی کنندگان رایانه ای 21 سال است ادامه داد: طبق آمار 12 درصد کودکان، 33 درصد نوجوانان، 29 درصد جوانان،25 درصد ميانسالان و 1 درصد کهنسالان از این بازی ها استفاده می کنند .

حجم فروش بازی های رایانه ای در کشور4 هزار و 600 میلیارد ریال است

مدیر عامل بنیاد بازی های رایانه ای با اشاره به اینکه، 67 درصد بازی کنندگان بازی های رایانه ای مرد و 37 درصد زن هستند گفت: حجم فروش بازی های رایانه ای در کشور 4 هزار و 600 میلیارد تومان است.

 وی با بیان اینکه، در سال گذشته 8 میلیون و 600 هزار هولوگرام الصاق شده است ادامه داد: عمده بازی های موجود در بازار به صورت قاچاق است.

کریمی قدوسی با بیان اینکه در یک سال و چهار ماه گذشته تعامل بسیار نزدیکی با کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داشتیم اعلام کرد: تا به امروز بالغ بر ده ها هزار لینک توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای بحث فیلترینگ اعلام شده و فیلترینگ به جدیت دنبال می شود.

امکان کنترل فضای دانلود را نداریم

وی اظهار داشت: دانلود و بارگذاری بازی عموما توسط نرم افزاری به نام تورنت انجام می شود که این نرم افزار غیر قابل فیلتر کردن است اما خارج از کشور اگر کسی بخواهد دانلود کند باید IP خود را عوض کند تا پلیس متوجه قضیه نشود، در حالیکه در کشور ما IP ها استاتیک نیست به این معنی که وقتی فردی به اینترنت وصل می شود مشخص نیست محل اتصال در کجا می باشد، لذا در این حوزه نمی توان رصد و برخوردی صورت داد.

تشکیل ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیر مجاز در تمامی استان های کشور

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اعلام این خبر که با همکاری اداره کل ارشاد، ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیر مجاز در تمامی استان ها تشکیل شده است گفت: در تهران 1367 مرکز توزیع بازی داریم که تعداد صد و چهل و هفت عدد از این مراکز  کار غیر مجاز می کنند و هزار و دویست و بیست عدد از این مراکز نیز توزیع مجاز  بازی های رایانه ای را انجام می دهند به این معنی که تخلف آشکار ندارند.

مارکت های بازی موبایل را رده بندی سنی کرده ایم

کریمی قدوسی همچنین اظهار داشت: ظرف یکسال گذشته با اقدامات مناسب در حوزه مارکت موبایل توانستیم تقریبا چهار هزار و هفتصد و چهل و هفت بازی موبایل را در مارکت های موبایل رده بندی سنی کنیم.

وی با اشاره به چگونگی حمایت های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تولید این دست بازی ها بیان داشت: بنیاد در دانشگاه های علم و صنعت، هنرهای اسلامی تبریز دانشگاه آزاد واحد تهران غرب و فردوسی مشهد رشته بازی سازی رایانه ای را به راه انداخته و مرکز رشد این بنیاد فضایی برای ساخت بازی توسط گروه هایی که برای ساخت جا نداشته اند آماده کرده که هم اکنون ۱۵ تیم در این امکان ها مستقر هستند که توانسته اند ۱۱۰ بازی بسازند و فروش خوبی نیز داشته اند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اضافه کرد: همچنین راه اندازی سامانه هایی برای توزیع محتوای آموزشی، آموزش مجازی با همکاری دانشگاه علم و صنعت، راه اندازی آزمایشگاه بازی های موبایل که تا امروز حدود ۴۰ بازی موبایل در این آزمایشگاه کنترل کیفیت شده اند و همچنین اعطای وام به تولید کننده های بازی های رایانه ای از دیگر اقدامات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای حمایت از تولید کنندگان بوده است.

کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه تا زمانی که قانون کپی رایت در کشور اجرا نشود هیچ قانون گزنده جدی برای برخورد با متخلفین وجود ندارد گفت: این که ما جلوی زیر پله ای ها را بگیریم باعث نمی شود بازی های ایرانی به فروش برسد و مشکل بازار PC و کامپیوتر نسبت قیمت به کیفیت است.

65 درصد درآمدها به سمت بازی های موبایل رفته است

وی همچنین اعلام کرد: 65 درصد درآمدها به سمت بازی های موبایل رفته و دلیل این امر تولید و فزوش راحت تر این قبیل محصولات است.

سالم کارشناس حوزه ارتباطات و فضای مجازی کشور نیز خاطر نشان ساخت: برخورد در حوزه بازی های غیر مجاز یک عزم حاکمیتی را می طلبد که وزارت کشور وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی باید پای کار بیایند و جلوی این قضیه را بگیرند و در حوزه تولید نیز رویکردها باید به گونه‌ای باشد تا تولید کنندگان بتوانند در این فضا رشد کنند.

در بخش دیگری از این بحث علی منصوری یکی از تهیه کنندگان بازی های رایانه ای اظهار داشت متاسفانه ما از نگاه تهدیدی به بحث بازی های رایانه ای نگاه می کنیم در صورتی که در عرصه فرهنگی اصلی ترین راه مقابله با  نفود فرهنگی، تولید محصولات مناسب می باشد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار