رئیس شورای رقابت و یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع اما و اگرهای نظام قیمت گذاری در اقتصاد کشور پرداختند.

تا زمانی که بازارها رقابتی نشوند نظام قیمت گذاری باید وجود داشته باشد
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، موضوع بودن یا نبودن نظام قیمت گذاری در اقتصاد کشور با حضور "رضا شیوا" رئیس شورای رقابت و "پویا جبل عاملی" کارشناس حوزه اقتصادی در گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه 2 مرداد ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در ابتدای بحث امشب در خصوص ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو و این که آیا این ورود موفق بوده است یا خیر گفت: قانون گذار عنوان کرده که اگر کالایی در بازاری انحصاری باشد شورای رقابت باید دستورالعمل تنظیم قیمت آن را تدوین کند که در این رابطه نیز پس از بررسی های کارشناسی که در شورای رقابت انجام شده بود خودروهای ساخت داخل که زیر هزار و 500 سی سی بودند وانحصاری هستند نیز توسط شورای رقابت قیمت گذاری شد.

وی اضافه کرد: این خودروها به این معنا انحصاری است که در آن سطح قیمتی و آن سطح درآمدی که خریدار قصد دارد آن خودرو را بخرد یک خودرو بیشتر نیست و خریدار تنها می تواند آن خودرو را بخرد.

رئیس شورای رقابت با تاکید بر این که ما در بحث قیمت گذاری خودرو موفق بودیم اظهار داشت: شورای رقابت از نظر قیمت گذاری توانست خودروهای داخلی را سر و سامان بدهد و این بازار را از دست دلال بازی ها و واسطه گری ها درآورد ضمن این که شورای رقابت توانست قراردادها را نیز منصفانه کند.

پویا جبل عاملی کارشناس حوزه اقتصادی نیز در همین رابطه اظهار داشت: بنده با رویکرد و استراتژی که نزدیک نیم قرن است که اقتصاد ما با آن دست به گریبان است مشکل دارم و این سوال مطرح است که چرا ما می بایست بازار خودرو را انحصاری کنیم و سپس به مردم بگوییم حالا که این بازار را انحصاری کردیم کاری می کنیم که قیمت خودرو پایین بیاید.

وی تاکید کرد: این استراتژی ، استراتژی غلطی است که امیدوارم قانون گذاران به این اجماع برسند و این فرآیند را در مورد قیمت گذاری خودرو و کالاهای دیگر تصحیح کنند.

عاملی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در همه کشورها قوانین ضد تروریست وجود دارد گفت: دولت ها باید رقابت را تضمین کنند. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارزش و ارزش گذاری کالا بحث پیچیده ای در اقتصاد است خاطر نشان کرد: از قدیم بر روی بحث ارزش کالا بحث و تبادل نظرهای لازم صورت گرفته است. 

وی با اشاره به اینکه تنها با نگاه به شرایط تولید کننده و عرضه کننده نمی توان رقابت را تعیین کرد افزود: سازمان حمایت باید بر روی بحث ضد تراست کار کند. 

عاملی با اشاره به بحث آزادسازی قیمت ها در بازار ادامه داد: بلیط هواپیما زمانی که آزادسازی شد با استقبال مواجه بود زیرا مردم می توانند از سه چهار ماه قبل مثلا بلیط هواپیما را با قیمت پایین تری خریداری کنند. 

فریدون احمدی در ادامه با اشاره به اینکه شورای رقابت در مورد اقلام و کالاهایی که در بازار در حال رقابت هستند و میان عرضه و تقاضا تعادل وجود دارد ورود پیدا نمی کنند و لذا این شورا زمانی ورود پیدا می کند که بازار در انحصار باشد. 

وی با بیان اینکه شورای رقابت و سازمان حمایت برای کالاهایی که در انحصار هستند فعالیت می کنند ادامه داد: اگر شورای رقابت نبود اوضاع بدتر می شد. 

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه سازمان حمایت فقط در مورد قیمت مداخله نمی کند گفت: این سازمان بر روی کیفیت خدمات نیز ورود می کند. 
 
احمدی ادامه داد: شورای رقابت زیرساخت قانونی است که نباید آن را نیمه کاره رها کرد. 

شیوا رئیس شورای رقابت با اشاره به روش های رقابتی کردن بازار گفت: باید برای رقابتی شدن بازار بازیگران بیشتری در عرصه حضور یابند لذا باید بستر را مهیا کرد و یا تعرفه را پایین آورد. 
 
وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا باید در بازار رقابت باشند ادامه داد: شورای رقابت باید اقدام به تشویق برای رقابتی شدن بازار کند، لذا باید سرمایه گذار و بازیگران جدید وارد عرصه شوند. 
 
رئیس شورای رقابت با اشاره به ماده 42 تا 94 قانون اساسی افزود: این مواد قانون اساسی راجع به وظایف شورای رقابت است بنابراین باید اذعان داشت که شورای رقابت فقط در رابطه با خودرو فعالیت نمی کند لذا باید در جامعه روشی ایجاد کرد که عدالت اقتصادی برقرار شود. 
 
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد رقابتی است اظهار داشت: باید بازیگران زیادی را وارد عرصه کرد تا به رقابت با یکدیگر بپردازند و در نهایت کیفیت خدمات افزایش یابد.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار