شهرکرد؛

فریاد جنگل های زاگرس

تولید زغال و قاچاق چوب از مهمترین علل قطع و تخریب جنگل های زاگرس در سال های اخیر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ جنگل های زاگرس در سال های اخیر با کاهش تراکم و تخریب رو به رو شده است که قطع درختان به منظور تولید زغال یکی از مهم ترین علل آن به شمار می رود.

جنگل های استان چهارمحال و بختیاری در گروه جنگل های غرب و جنوب غرب کشور قرار دارد که به صورت نواری از کوه های بازفت شهرستان کوهرنگ به سمت کوه های فلارد در شهرستان لردگان کشیده شده است.

فریاد جنگل های زاگرس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بخش زیادی از این جنگل ها با 307 هزار هکتار وسعت در 5 منطقه لردگان، بازفت، اردل، دوراهان و فلارد قرار دارند که پوشش عمده جنگلی این مناطق بلوط غرب، بنه، زالزالک و کیکم می باشد.

علی محمدی مقدم نیز مهمترین عامل تخریب و کاهش تراکم جنگل ها را قطع بی رویه درختان توسط افراد و قاچاقچیان سودجو بیان کرد.

فریاد جنگل های زاگرس

وی افزود: عده ای سودجو اقدام به قطع درختان و فروش غیر قاونی چوب های بریده شده به قاچاقچیان می کنند که آنان نیز این چوب ها را به صورت زغال یا چوب به بخش های مختلف استان و حتی استان های همجوار حمل و به فروش می رسانند.

محمدی مقدم با بیان اینکه فرآیند تبدیل چوب به زغال یک هفته به طول می انجامد افزود: به دلیل تدابیر شدید حفاظتی و حضور جنگل بانان، فرصت تهیه زغال در عرصه های جنگلی استان از متخلفین گرفته شده است.

فریاد جنگل های زاگرس

وی گفت: جنگل بانان با گشت مداوم  و حضور مستمر جهت حفاظت از جنگل ها، از بروز هرگونه تخلف در زمینه قطع و قاچاق چوب و زغال جلوگیری می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری  با بیان اینکه سقز نیز جزو محصولات فرعی جنگل ها به شمار می رود افزود: گونه بنه این جنگل ها هم توسط افراد سود جو مورد بهره برداری غیر مجاز صورت می گیرد و افرادی بدون مجوز اقدام به کاسه بندی درختان بنه و جمع آوری سقز می کنند.

محمدی مقدم اظهار داشت: با بستن گلوگاه ها فرصت این اقدام هم از قاچاقچیان گرفته شده است.

جنگل ها در حفاظت از منابع آب و جلوگیری از فرسایش خاک و تأمین زیستگاه انواع جانوران نقش عمده دارد.

فریاد جنگل های زاگرس

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: عرصه های جنگلی علاوه بر ارزش های اقتصادی، تفرجگاهی و جذب گردشگر دارای ارزش های زیست محیطی نیز می باشد.

شهرام احمدی افزود: هر هکتار جنگل سالانه بیش از 60 تن ریزگرد را به خود جذب می کند که نقش عمده ای در کاهش ریزگردها دارد.

فریاد جنگل های زاگرس

با توجه به عزم دستگاه قضا در برخورد با متخلفین و تشدید گشت ها و بازرسی های انجام شده، اما هنوز هم این کار غیر قانونی توسط افراد سودجو انجام می شود.

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: نیروی انتظامی به عنوان نیروی پشتیبان و به منظور حفاظت و صیانت از جنگل ها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از قاچاق چوب و زغال انجام می دهد و با متخلفین برخورد قانونی خواهد کرد.

سردار غلامعباس غلامزاده افزود: امسال تا کنون حدود 38 تن چوب از قاچاقچیان در استان کشف و ضبط شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 60 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز 80 تن چوب و 20 تن زغال از تخریب کنندگان منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری کشف و ضبط شد.

فریاد جنگل های زاگرس

از بین رفتن جنگل ها و تخریب منابع طبیعی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است که اقدامات تأمینی و انتظامی جدی را می طلبد.

یک اصله درخت جنگلی که سالها با سرمایه گذاری طبیعت رشد و نمو می کند و تبدیل به درختی می شود که با تهویه هوا، جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد و انتشار ریزگردها، حفظ منابع آبی و ... به کمک سلامت چرخه اکوسیستم و محیط زیست می آید، به خاطر طمع ورزی برخی انسان های سودجو و ناآگاه، بلافاصله قطع و تبدیل به آتش و زغال می شود ...

چند سال دیگر باید به انتظار نشست تا اگر شرایط جوی و آب و هوایی و خشکسالی های اخیر و از طرفی هجوم و منافع سودجویان اجازه داد نهالی بروید و تبدیل به درخت شود؟ ...

فریاد جنگل های زاگرس

جنگل ها نعمت های خدادادی اند که نباید به خاطر زیاده خواهی ما انسان ها مثلأ برای رسیدن به سیاهی زغال، روزگار سبزشان را سیاه کنیم.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار