اهواز؛

غربالگری رایگان سالمندان در ماهشهر

طرح رایگان غربالگری سالمندان در ماهشهر همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مسئول مرکز سلامت جامعه شماره سه ماهشهراظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث زندگی و تصادفات و همچنین انواع سرطان‌ها سه عامل اصلی مرگ و میر در جهان است.

محسن طهماسبی ادامه داد: این عوامل در کشورهای توسعه یافته بیشتر در افراد بالای 70 سال مشهود است و در ایران نیز متاسفانه این محدوده سنی رو به کاهش است و افراد کمتر از 70 سال را نیز در برمی‌‌گیرد.

پزشک مسؤول مرکز سلامت جامعه شماره 3 ماهشهر با تاکید بر لزوم شناسایی عوامل خطر در محیط گفت: شناسایی عوامل خطر در محیط یکی از مهم‌ترین موارد پیشگیری از این بیماری‌هاست، در شهرستان ماهشهر نیز که یک شهرستان صنعتی به شمار می‌رود از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی اضافه کرد: عوامل خطر بسیاری از جمله ریزگردها، گرمای بسیار آب و هوا، بی‌تحرکی افراد و همچنین عدم وجود برنامه غذایی مناسب در این شهرستان وجود دارد که مستلزم توجه ویژه است.

طهماسبی در این رابطه اضافه کرد: شهروندان باید با مراجعه به مراکز بهداشت و اخذ آموزش‌های لازم به ویژه در زمینه تصحیح رژیم غذایی خود و همچنین تهیه برنامه ورزش مناسب از مبتلا شدن به این‌گونه بیماری‌ها پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه پیشگیری از این‌گونه بیماری‌ها بسیار به صرفه‌تر از درمان آنها است، تصریح کرد: با توجه به اینکه 38 درصد از علل مرگ در ایران به طور خالص به ایست قلبی اختصاص دارد، تدابیر بسیاری در کشور از بدو تولد و دوران جنینی تا دوران سالمندی در قالب طرح تحول نظام سلامت اتخاذ شده است.

مسؤول مرکز سلامت جامعه شماره سه ماهشهر به طرح غربالگری بیماری به دستور وزارت کشور اشاره کرد و گفت: به منظور شناسایی عوامل خطر و راه‌های پیشگیری از آنها این طرح در ماهشهر همزمان با سراسر کشور ویژه سالمندان که بیشتر در معرض این بیماری‌ها هستند رایگان در حال انجام است.

طهماسبی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باید افراد در رابطه با بیماران قلبی و عروقی مدنظر داشته باشد، چگونگی برخورد با این بیماران در هنگام بروز حمله قلبی است.

وی اضافه کرد: بر اساس توصیه‌های پزشکان و متخصصان انجام اقداماتی از جمله، تامین محیط امن برای بیمار و خود، بررسی واکنش بیمار به تحرکات ما، درخواست کمک از اطرافیان و ماساژ قلبی تا زمان رسیدن نیروی‌های اورژانس به محل، ضرورت است که به نجات بیمار کمک بسیاری خواهد کرد.

طهماسبی در پایان با بیان اینکه 99 درصد از حملات قلبی در افراد کمتر از 30 سال منجر به مرگ فرد می‌شود خاطرنشان کرد: با وجود اهمیت موضوع و عدم آگاهی افراد جامعه باید اشخاصی از هر خانواده و محیط کار به عنوان سفیران سلامت با آشنایی با روش‌های خود درمانی به تشخیص به موقع بیماری کمک کنند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.