اهواز؛

مرگ زندگی بخش

اعضای نوجوان رامهرمزی به بیماران نیازمند اهدا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، معاون مرکز پیوند و فراهم آوری اعضا دانشگاه جندی شاپور اهواز اظهار کرد: پس از بررسی‌ها و انجام آزمایش‌های مختلف از ساقه مغز "زنده‌یاد سیدمیثاق موسوی"، نوجوان ۱۷ ساله اهل رامهرمز که چندی پیش بر اثر سانحه دلخراش رانندگی به کما رفته بود، متاسفانه مرگ مغزی وی با تشخیص پزشکان محرز و با رضایت خانواده محترم وی، عمل اهدا اعضای این نوجوان به بیماران نیازمند، بامداد روز گذشته (جمعه) در اتاق عمل پیوند بیمارستان گلستان انجام شد.

دکتر عباس چنـــانه افزود: دو کلیه و کبد زنده‌یاد موسوی، به دو بیمار نیازمند کلیه و یک بیمار مبتلا به نارسایی کبد پیوند شد.

معاون مرکز پیوند و فراهم آوری اعضا دانشگاه جندی شاپور اهواز ادامه داد: نباید از کنار تصمیم بزرگ و شایسته خانواده موسوی، که در این شرایط بد روحی اقدام به اهدا اعضای جگرگوشه خود نمودند به سادگی گذشت و از طرف مجموعه مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز، ضمن ابراز تاثر از صمیم قلب با این خانواده همدردی می‌کنیم.

وی گفت: از سال 1383 که پیوند عضو از مرگ مغزی برای اولین بار در خوزستان و در بیمارستان گلستان اهواز شروع شد تا سال 1389، علی‌رغم بالا بودن آمار تصادفات جاده‌ای و حوادث، به طور متوسط سالانه تنها یک یا دو مورد از آنها به اهدا عضو رضایت می‌داد.

چنانه اظهار کرد: در سال‌های اخیر، با حضور دکتر بحرینی، فوق تخصص پیوند اعضا به عنوان رییس دفتر فراهم‌سازی و هماهنگی اهدا عضو در بیمارستان گلستان اهواز، شاهد پیشرفت چشمگیری در زمینه افزایش آمار اهدا عضو از مرگ مغزی بوده‌ایم، به طوری که سیر صعودی اهدا عضو از مرگ مغزی، از سال 90 آغاز و به آمار 24 مورد اهدا در سال 94 رسید.

 وی تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون نیز 14 مورد اهداء از مرگ مغزی انجام شده و این موجب خرسندی است که افزایش اعلام رضایت خانواده‌ها و در نتیجه فزونی اهدا عضو از افراد مرگ مغزی، موجب کاهش شدید آمار پیوند کلیه از فرد زنده به زنده شده است، اگر چه ارتقاء اهداء عضو در خوزستان، امری است نسبتا پیچیده که در آن باید جوانب حساس و مختلفی در نظر گرفته شود.

معاون مرکز پیوند و فراهم آوری اعضا دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: حمایت رسانه‌های دیداری و نوشتاری در راستای فرهنگ‌سازی اهدا عضو در بین مردم استان نیز ستودنی است که امیدواریم این حمایت‌ها در آینـده نیز ادامه داشته باشد.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.