رادیو ملی آمریکا: آمار مدال‌های کشورها در هر المپیک، تاریخ جهان را نشان می‌دهد+ 4 جدول

به نوشته وب‌سایت رادیو ملی آمریکا (NPR) از آمار مدال‌های المپیکی هر کشور می‌توان به وضع اقتصادی و سیاسی کشورها در آن دوران پی برد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت رادیو ملی آمریکا (NPR)؛ آمار مدال‌های هر کشور در بازی‌‌‌‌های المپیک طی 100 سال گذشته می‌تواند موفقیت نسبی سیاسی و اقتصادی کشورها را نشان دهد. همچنین با نگاه به جداول مدال‌های المپیکی کسب شده به وسیله هر کشور می‌توان به زمان وقوع دو جنگ جهانی پی برد. در سال‌های 1916، 1940 و 1944، به دلیل جنگ‌های جهانی مسابقات المپیک لغو شدند.

همچنین، کاهش تعداد مدال‌های کسب شده در سال های اخیر به وسیله آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی، نشان می‌دهد بازی‌های المپیک به سوی جهانی شدن حرکت کرده است. این آمار نشان می‌دهد کشورهای جهان در سال‌های اخیر چه فراز و فرودهایی را در مسائل سیاسی و اقتصادی تجربه کرده اند. در ادامه این مطلب به مدال‌های کسب شده به وسیله آمریکا، آلمان شرقی و غربی و آلمان کنونی، چین و اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه کنونی پرداخته شده است.

آمریکا:

رادیو ملی آمریکا: آمار مدال‌های کسب شده هر کشور در هر المپیک، تاریخ جهان را نشان می‌دهد+4 جدول

ورزشکاران آمریکایی به طور متوسط در هر المپیک 10 درصد مدال‌ها را به خود اختصاص داده اند. پیش‌بینی می‌شود آمریکا در المپیک ریو 2016 نیز این روند را حفظ کند. در سال 2012 آمریکایی‌ها از 962 مدال، 104 مدال را کسب کردند.

اما در این آمار، در سال‌های 1980 و 1984 شاهد ضعیف‌ترین عملکرد ورزشکاران آمریکایی بوده ایم. این موضوع نشان‌دهنده تاثیر تنش‌های سیاسی در سال‌های جنگ سرد با روسیه است. در سال 1980، آمریکا بازی‌های المپیک مسکو را تحریم کرده و در آن شرکت نکرد. در سال 1984 نیز روس‌ها در المپیک لس آنجلس شرکت نکردند.

چین:

رادیو ملی آمریکا: آمار مدال‌های کسب شده هر کشور در هر المپیک، تاریخ جهان را نشان می‌دهد+4 جدول

حضور نداشتن این کشور در بخش عمده‌ای از قرن بیستم نشان‌دهنده کشوری است که دهه‌ها با تحولات سیاسی دست و پنجه نرم می‌کرده است. اما در سال 1980 چین برای نخستین بار در بازی‌های المپیک شرکت کرد و نتایج بسیار مناسبی را نیز به دست آورد. در طول زمان عملکرد چین در بازی‌های المپیک بهبود یافته است و اکنون چین نیز مانند آمریکا نزدیک به 10 درصد مدال‌های المپیک را به خود اختصاص می‌دهد.

روسیه (اتحاد جماهیر شوروی سابق):

رادیو ملی آمریکا: آمار مدال‌های کسب شده هر کشور در هر المپیک، تاریخ جهان را نشان می‌دهد+4 جدول

روسیه و شوروی سابق پیش از پایان جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد در المپیک سابقه درخشانی نداشته است. اما در سال‌های جنگ سرد، رقابت‌های ورزشی آمریکا و شوروی نیز بالا گرفت. به این صورت جنگ نیابتی بین ورزشکاران آمریکایی و روس درگرفت. در طی این سال‌ها روسیه به توانایی ورزشی خود نیز افزود. در این جنگ جدید، هر کشوری که مدال‌های بیشتری را به خانه می‌برد جایگاه برتر سیاسی و اقتصادی‌اش را به رخ کشور دیگر می‌کشید.

علی‌رغم فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ورزشکاران روس حتی در سال 1992 در بازی‌های المپیک جایگاه مناسبی داشتند. 15 کشور مستقل جدید که از فروپاشی شوروی تشکیل شده بودند اجازه یافتند به عنوان یک کشور واحد به رقابت‌ها ادامه دهند.

اما در سال‌های اخیر روسیه به موفقیت گذشته در بازی‌های المپیک نرسیده است. سال 2016 برای ورزش روسیه سال مناسبی نیست زیرا حدود یک سوم ورزشکاران روسی به دلیل رسوایی دوپینگ از حضور در این بازی‌ها منع شدند.

آلمان (آلمان شرقی و غربی):

رادیو ملی آمریکا: آمار مدال‌های کسب شده هر کشور در هر المپیک، تاریخ جهان را نشان می‌دهد+4 جدول

پیش از جنگ جهانی اول، آلمان در بازی‌های المپیک حضور داشته است. اما پس از شروع این جنگ، ورزشکاران آلمانی تا سال 1928 در این بازی‌ها شرکت نکردند. پس از آنکه هیتلر از بازی‌های المپیک به عنوان حربه‌ای برای تبلیغات آلمان نازی استفاده کرد، ورزشکاران این کشور عملکرد بسیار مناسبی را نشان دادند.

اما طی جنگ جهانی دوم و پس از آن، آلمان باری دیگر در رقابت‌های المپیک شرکت نکرد. پس از آن آلمان به عنوان 2 کشور (آلمان شرقی و غربی) وارد مسابقات شد. آلمان شرقی کمونیست در المپیک بسیار قوی عمل کرد. اما پس از آن مشخص شد این عملکرد قوی به دلیل دوپینگ بسیاری از ورزشکاران این کشور بوده است.

این در حالی است که اکنون آلمان در المپیک نتایج خوبی کسب می‌کند و در صحنه سیاسی نیز یکی از رهبران قدرتمند اروپا است. اما در سال‌های گذشته با کاهش نفوذ سیاسی و اقتصادی اروپا، از تعداد مدال‌های کسب شده به وسیله این کشور نیز کاسته شده است. 

به این ترتیب از 4 نمودار می‌توان تاریخ 100 ساله جهان را توضیح داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
درود بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
خب راست میگه دیگه
هرچقد وضعیت اقتصادی مردمی خوب باشه.
اون مردم ورزشکاراشونم زیاد میشن
الان تو کرمانشاه خانه کشتی ورزشکار چندانی نمی بینی
اوناهاییم میان نصفه و نیمه
بیشتر ورزشکارار
شهرمون یا مهتاد شدن
یا دست فروش. و بیکار
جونی که نداره خرج خودشو بده
دیگه دنبال ورزش حرفه ای نمیره
یه زمانی بیشترافراد تیم ملی کشتی .کرمانشاهی بودن
اما متاسفانه به دلیل فقر و بیکاری فروان.
دیگه همه دنبال سیر کردن شکمشون هستن
اینجا کرمانشاست
رتبی اول بیکاری .طلاق. خریدو فروش مواد. اسلحه.قاچاق. هر کوفتو زهرماری.که دلت بخواد.
اگر مردی درج کن
Saudi Arabia
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
الان همه این وضعیت رو دارن نه فقط کرمانشاه بلکه از اون شمالی ترین تا جنوبی ترین شهرامون مردم نون برا زن و بچشون ندارن چه برسه ورزشکار و آدم حسابی بار بیاره که لااقل در اینده سودش به دو نفر غیر از خودش برسه نه این که مشکلی به مشکلات تاریخ اضافه کنه
آخرین اخبار