ارومیه؛

رتبه دوم کشوری در تامین علوفه

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری از مراتع شهرستان چالدران بازدید کرد

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، یاوری مدیر کل دفتر امور مراتع کشور با معاونین و کارشناسان این دفتر در آذربایجانغربی حضور یافت و در نشست یکروزه ی روسای ادارت منابع طبیعی شهرستانها و کارشناسان مرتع استان شرکت کرد.

در این نشست که وهاب زاده مدیر کل منابع طبیعی استان نیز حضور داشت ، در آغاز این نشست گفت:

آذربایجان غربی با داشتن مراتع نسبتا" خوب وپویا ، رتبه ی دوم کشوری در تامین علوفه واز نظر بارندگی و تامین منابع آبی جزء استانهای پر بار می باشد که با توجه به این شرایط ، این استان از داشتن عرصه های طبیعی خوب برخوردار است. به همین منظور حفظ و نگهداری از مراتع استان با مشارکت بهره برداران و روستاییان از مهمترین وظایف این اداره کل است که خوشبختانه در سالهای اخیر تمهیدات خوبی در این راستا اندیشیده شده است.

وی افزود: بالغ بر 2500 هزار هکتار عرصه ی مرتعی از نوع درجه یک و دو و سه داریم که بیش از یکصد هزار مجری و بهره بردار نیز از این عرصه ها منتفع می شوند و یکی از چالشهای مهم استان در عرصه های مرتعی وجود دام مازاد در مراتع است که این رقم در حال حاضر به بیش از حداقل سه برابر ظرفیت رسیده است که استان را با چالشی جدی مواجه کرده است. باید با برنامه ریزیهای دقیق و باز نگری قوانین موجود در کاهش دام و حفاظت از مراتع و احیاء آن اقدامات عاجلی صورت پذیرد.

در این نشست یکروزه مهندس یاوری مدیر کل دفتر امور مراتع کشور نیز با ایراد سخنرانی به مسائل و مشکلات مراتع پرداخت و گفت:

مساحت مراتع کشور درحال حاضر84 میلیون هکتاراست که ازاین مقدار 74 میلیون هکتار ممیزی شده است . در بحث واگذاری مراتع در حال حاضر نیز 18 میلیون هکتار از مراتع در سطح کشور به بهره برداران واگذار شده است که تاکنون ازاین سطح مراتع واگذار شده، 6 میلیون هکتار آن نیز اجرایی شده است.

وی افزود: مهمترین اهرم کنترل بر مراتع در دو حوزه قرار میگیرد که سازمان جنگلها و مراتع بشدت بدنبال تعمیم این دو اهرم کنترلی است. ازاین رو با تدوین شیوه نامه های جدید و باز نگری در روشهای واگذاری مراتع سازمان جنگل درصدد ارتقاء کیفیت و هم ارتقاء احیاء مراتع می باشد. این دو اهرم عبارتند از "پروانه چرا" و "پروانه های مرتعداری" که ما باید با بازنگری و ارتقاء شیوه های کاری جدید هر چه بیشتر به سوی احیاء مراتع و بهره برداری اصولی گام برداریم.

یاوری ادامه داد: وضعیت کنونی دام موجود در کشور روندی چالشی دارد و باید با ایجاد دامداریهای صنعتی و تغییر معیشت دامداران در سطوح بالا ظرفیت دام و مراتع در کشور به استاندارهای لازم برسانیم.

در ادامه این نشست روسای ادارت و کارشناسان مراتع استان سوالات و نظرات خود را ارائه دادند

انتهای پیام/س

برچسب ها: علوفه ، کشور ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.