دارو در سال 95 افزایش قیمت ندارد

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: داروهای خارجی در سال 95 افزایش قیمت ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دیناروند در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در محل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: برای قیمت دارو استراتژی بلند مدت داریم و سیاست ما سیاستی انقباضی است تا دارو به قیمت منطقی برسد.

وی با اشاره به اهمیت کاهش نرخ ارز افزود: قیمت دارو کاهش پیدا کرده اما چون نرخ ارز 10 درصد گران شده است مردم این کاهش قیمت را احساس نمی کنند.

دیناروند با بیان این مطلب تصریح کرد:در سال 93 و 94 برآیند ما کاهش قیمت بوده و در سال 95 هم داروهای خارحی افزایش قیمت ندارد.

دیناروند در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر علت تجویز داروهای گران قیمت در صورت وجود نمونه‌های داخلی توسط برخی پزشکان افزود: اشکال این موضوع بیشتر مورد توجه بیماران صعب العلاج، خاص و مزمن است البته تعداد کسانی که داروهای گران قیمت تجویز می کنند کم بوده و برخی از آنان برای دلسوزی این اقدام را انجام می دهند. در آیین نامه پزشکی محدودیتی برای آنان وجود ندارد و نظارت  جدی صورت نمی گیرد. بر همین اساس در برنامه ششم توسعه یکی از بندها متخلف بودن پزشکانی است که خارج از فهرست دارو تجویز می کنند.

وی ادامه داد:‌ تا زمان اجرای برنامه ششم این اقدام پزشکان سودی برای بیماران ندارد و فقط منجر به سرگردانی و دردسر برای بیماران می شود. 

دیناروند مکانیزم حمایت از بیماران را اینگونه توضیح داد:‌ در کشور ما داروی ارزان‌تر پایه حمایت دولت است و مابه‌التفاوت این پایه با دارویی گران‌تر را بیمار بپردازد.

کشت تراریخته در کشور مجوز ندارد
رییس سازمان غذا و دارو  گفت: به طور کلی نسبت به محصولات تراریخته سه دیدگاه متفاوت وجود دارد به تعبیر برخی این محصولات عالی و مورد تایید است و برخی نیز تصور می کنند محصولات تراریخته ممنوع و خطرناک است. اما نگاه دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان غذا و دارو این است که این محصولات باید بررسی شوند.


وي عنوان كرد: هرفرآورده اى براى ورود به كشور بايد گواهى مصرف داشته و طبق استانداردهاى ملى ما باشد.در خصوص روغن و دانه ذرت و سويا، محصولات تراريخته بيشتر از محصولات غيرتراريخته موجود هستند. اطمينان مى دهيم تراريخته ام كه در كشور مورد تاييد قرار گرفته، مشكلى ندارد.

رييس سازمان غذا و دارو تصريح كرد: در خصوص كشت محصولات تراريخته در داخل كشور تاكنون مجوزى صادر نشده است. از طرفي محصولات كشاورزى براى ورود به بازار مجوز نمى گيرند، البته جهادكشاورزى هم وجود كشت تراريخته با مجوز در كشور را تاييد نمى كند.

سياست جايگزينى نان سنتى با صنعتى موفق نبوده است
ديناروند بيان كرد: سياست هاى ما از سالهاى قبل جايگزينى نان سنتى با صنعتى بود و سرمايه گذارى اعظمى نيز انجام شد اما اين اتفاق نيفتاد و سياست ما موفق نبود.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: پس از ناكامى اين سياست، بنا بر اين شد تا مشكلات نان سنتى به حداقل برسد.البته نظارت بر توليد نان زير نظر سازمان غذا و دارو نيست.

وى يادآور شد: مسئولان فنى افراد مورد اعتماد ما هستند و انتظار ما از صنعت حمايت از آن هاست. مواردى از اخراج مسئولان فنى وجود داشت كه سازمان غذا و دارو با اين موضوع برخورد كرد.

دیناروند گفت : وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به شدت بدهکار رسانه‌ها هستند چرا که رسانه‌ها با انواع دسته‌بندی‌ها و تنوعشان به ارتقاء سلامت در کشور کمک کرده‌اند البته شاید گاهی فشار رسانه‌ها برای ما دشوار بوده اما پیگیری آنها منشاء تغییر و تحول در نظام سلامت برای مردم  شده است.

وی با بیان اینکه اگر حضور رسانه‌ها در حوزه سلامت نبود آگاهی مردم نیز به این میزان افزایش نمی‌یافت، گفت: در حال حاضر جاهایی که با مردم عادی سر و کار داریم می‌بینیم که حساسیت‌شان نسبت به سلامت غذا و دارو بسیار مناسب است و  این موضوع در گذشته وجود نداشت. اینکه مردم درباره بحث پالم و اینکه چه روغنی باید مصرف کنند سوال می‌کنند، ارزنده است.

دیناروند با اشاره به اینکه وقتی اقدامات و سیاست‌هایمان را در مذاکرات بین المللی توضیح می‌دهیم طرف مقابلمان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، افزود: تا جایی که اقدامات ایران می‌تواند به عنوان الگویی بین المللی مطرح شود و همه اینها مدیون تعاملی است که با خبرنگاران حوزه سلامت داریم.

وی ادامه داد: به شخصه هیچ گاه سعی نکردم از پاسخگویی فرار کنم.ما به سال پایانی دولت نزدیک می‌شویم و باید اقداماتمان را ارزیابی، جمع بندی و اصلاح کرده و نتایج عملکردمان را مرور کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو به برخی از اقدامات این سازمان در طی دولت یازدهم اشاره و اظهار کرد: یکی از اقدامات غذا و دارو، بحث سلامت محوری در تمام سیاست‌گذاری‌های است به طوریکه به سمت کاهش نمک، شکر، چربی‌ها، روغن و حذف اسید چرب ترانس پیش می‌رویم.

دیناروند با بیان اینکه اثرات این اقدام برای سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است افزود: باید توجه کرد که وجود اسید چرب ترانس در فرآورده‌های غذایی کمتر از حضور سم نیست. و تفاوت آن این است که سم به صورت سریع عمل می‌کند اما در اسید چرب ترانس 10 سال طول می‌کشد تا اثراتش روی بدن مشخص شود.

وی اقدام دیگر سازمان غذا و دارو را در حوزه غذا ،نصب چراغ راهنمای تغذیه بر روی فراورده‌های غذایی دانست و گفت: این کار تقریبا از دو سال گذشته آغاز شده و اکنون اکثریت فراورده‌های غذایی دارای برچسب راهنمای تغذیه هستند البته این نشان هنوز روی همه فراورده‌ها درج نشده اما اکثریت فراورده‌ها را شامل می‌شود.

نام مکان‌های ایرانی از روی برنج‌های خارجی حذف شد

دیناروند با بیان اینکه در طول این سال‌ها سختگیری‌هایمان را بیشتر کردیم اظهار کرد: به عنوان مثال کنترل‌های ما برروی برنج‌های وارداتی بهتر شده و مکانیزم‌های نظارتی ما سختگیرانه شدند به طوری‌که بازرسان ما باید در محل کشت برنج حضور یافته و آن را بررسی کنند. همچنین امکان سوء استفاده از درج مکان‌های ایرانی بر روی برنج‌های خارجی را از بین بردیم و حتی اجازه نمی‌دهیم که برندی با ترکیب ایرانی و خارجی وجود داشته باشد.

دیناروند با اشاره به ساماندهی حوزه تجهیزات پزشکی به عنوان اقدامی دیگر از سوی سازمان غذا و دارو گفت: در عین حال این اقدام کاهش هزینه‌های تجهیزات پزشکی را به دنبال داشت به طوری‌که می‌بینیم اکنون تجهیزات پزشکی علاوه بر اینکه ارزبری‌شان کاهش یافته، قیمت ریالی‌شان نیز نسبت به گذشته کمتر شده است. همچنین فرآیند ریجستری آنها ساماندهی شده و علی رغم اینکه با افزایش دسترسی و کاهش هزینه‌های مردم در حوزه بستری مواجه بودیم ، هزینه‌های تجهیزات پزشکی کمتر شده و حتی سهم مصرف دارو ،تجهیزات پزشکی در حوزه بستری کاهش یافته است چرا که سیاست‌های کنترل مصرف و کنترل هزینه وجود دارد.

راه اندازی پورتال سازمان غذا و دارو جعل و تقلب را به صفر می‌رساند

دیناروند همچنین از راه اندازی پورتال سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: سازمان غذا و دارو برای شفاف سازی مراحل صدور مجوز، پرتال را راه اندازی کرده که این کار به مرحله عملیاتی رسیده است و خوشحالیم که دستگاه‌های مرتبط از آن استقبال می‌کنند. از طریق این پورتال فرآیند ترخیصمان به صورت آنلاین با گمرک انجام می‌شود و این کار می‌تواند میزان جعل و تقلب را به صفر برساند. همچنین برای ثبت سفارش نیز با وزارت صنعت و معدن به صورت آنلاین متصل می‌شویم.

دیناروند افزود: در بحث تایید سلامت محصولات ،موازی کاری صورت می‌گیرد اما رویکرد ما و سازمان استاندارد و جهاد کشاورزی یکسان است .از طرفی با آزمایشگاه های همکار نیز توافق کردیم که نتایج آزمایشگاهی سازمان های دیگر را نیز قبول داشته باشیم. در همین راستا اگر دامپزشکی معتقد است خمیر مرغ مشکلی ندارد، پس به طور حتم ضرری ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار