مشهد؛

شناسایی 126 نفر از مفاخر فرهنگی تربت‌جام

فرماندار تربت جام گفت: 126 نفر از مفاخر فرهنگی شهرستان شناسایی شده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علی رستمی در نشست خبری تشریح برنامه‌های همایش عبدالرحمن جامی افزود: بزرگداشت عبدالرحمن جامی در واقع بزرگداشت وحدت و تقریب است، تربت جام سومین شهرستان بزرگ استان پس از نیشابور و سبزوار است که با دو کشور افغانستان و ترکمنستان هم‌مرز است.

وی خاطرنشان کرد: ما در اکثر تولیدات طبیعی و کشاورزی رتبه‌های اول تا ششم را داریم و هم اکنون بخش خصوصی در حال انجام یک سرمایه‌گذاری 1000 میلیارد تومانی است.

فرماندار تربت جام با اشاره به اینکه 6 هزار دانشجو و 2 هزار طلبه در این شهرستان در حال تحصیل هستند، گفت: 126 نفر از بزرگان و مفاخر تاریخ تربت جام تاکنون شناسایی شده‌اند و ما بنا داریم تا برگزاری همایش هزاره شیخ جام که در 4 سال آینده برگزار خواهد شد پیش برنامه‌هایی را برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایطی که کشورهای همسایه ما درگیر خشونت و جنگ هستند ما با معرفی بزرگان اهل صلح و دوستی و تقریب مذاهب باید کاری کنیم تا شرایط به بهترین حالت ممکن برسد.

فرماندار تربت جام با بیان اینکه بخش‌های مختلف شهرستان با ما در این مسیر همکاری کرده‌اند، گفت: اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری بسیار خوبی را با ما داشتند و ما از ایشان تشکر می‌کنیم.

دبیر اجرایی همایش شیخ عبدالرحمن جامی در ادامه این نشست گفت: معرفی جامی به عنوان شاعری با حوزه نفوذ گسترده و نقطه پیوند اقوام مختلف ترک، کرد و اردو یکی از آرمان‌های اصلی این همایش است تا بتوانیم روز جامی را در تقویم بگنجانیم.

قیامتی افزود: در ادبیات فارسی هیچ شاعری به اندازه جامی نمی‌تواند محور وحدت باشد و به اندازه او اشعاری در باب وحدت و همدلی و همراهی حرکت کند.

وی گفت: 307 مقاله به این همایش ارسال شده که 250 مقاله از داخل و بقیه از خارج هستند، 68 درصد شرکت‌کنندگان نیز استاد دانشگاه هستند که این مساله‌ای قابل توجه است.

قیامتی خاطرنشان کرد: اساتید ادبیات از کشورهای روسیه، آذربایجان، پاکستان، افغانستان و... در این همایش حضور خواهند داشت و چند روز قبل از همایش ما هم همایش بزرگداشت جامی در دانشگاه هرات برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش شیخ عبدالرحمن جامی افزود: 60 مقاله در دو پنل این همایش ارائه خواهد شد و 70 مقاله هم در مجموعه مقالات همایش چاپ خواهد شد که در روز همایش رونمایی و توزیع خواهد شد.

وی گفت: روز قبل از همایش ما نشست تخصصی از ارگ هرات تا ارگ تبریز در تربت جام برگزار خواهد شد و با احتساب این رویداد همایش ما سه روزه خواهد شد.

قیامتی با بیان اینکه این همایش در محل دانشگاه آزاد تربت جام برگزار می‌شود، اضافه کرد: دکتر صالحی‌امیری و دکتر سجادپور معاون وزیر امور خارجه میهمان همایش ما خواهند بود، همچنین از وزیر ارشاد، رییس سازمان میراث فرهنگی و دکتر حداد عادل نیز برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آورده‌ایم.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.