تبادل 22 قرارداد صنعت آب و فاضلاب با بخش خصوصی/رشد اقتصادی 5 درصدی در انتظار ایران

22 قرارداد مشارکتی صنعت آب و فاضلاب (بخش خصوصی) به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو مبادله شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، 22 قرارداد مشارکتی صنعت آب و فاضلاب (بخش خصوصی) به ارزش 10 هزار میلیارد ریال با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو مبادله شد. این طرح‌ها در 14 استان اجرایی می‌شود که غالب این قراردادها بیع متقابل، BOT و BOO که در استان‌های یزد، تهران، سمنان، زنجان، اصفهان، خراسانم شمالی، مشهد، همدان، آذربایجان شرقی، ایلام، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد.

بنا بر این گزارش، عمده این پروژه‌ها تکمیل طرح فاضلاب، تأمین آب شرب، احداث تصفیه‌خانه آب، احداث خط انتقال آبرسانی، احداث تأسیسات نمک‌زدایی و ارتقاء کمّی و کیفی آب شرب است.

یکی از این قراردادها که بین شرکت آب و فاضلاب با شرکت های خصوصی انجام شده، بابت احداث و بهره‌برداری و انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب لویزان در شمال شرق تهران است.

تصفیه‌خانه فاضلاب لویزان با ظرفیت تصفیه بیش از 85 هزار متر مکعب در روز و به ارزش سرمایه‌گذاری اولیه یک‌هزار و 193 میلیارد ریال ساخته می‌شود.

تصفیه فاضلاب این تصفیه‌خانه به روش FBR انجام و پساب حاصل به میزان 32 میلیون مترمکعب در سال مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست برای آبیاری فضای سبز استفاده خواهد شد.

مدت زمان احداث این تصفیه‌خانه 30 ماه پیش‌بینی شده و شرکت فاضلاب تهران به عنوان سرمایه‌پذیر طرح به مدت 25 سال به عنوان بهره‌بردار تجاری اقدام به خرید پساب خروجی این تصفیه‌خانه خواهد کرد.



***رشد اقتصادی 5 درصدی در انتظار ایران

جهانگیری امروز در حاشیه امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب در پاسخ به این سوال آیا از رکود خارج خواهیم شد یا خیر، گفت: اقدامات دولت در راستای خروج از رکود است و اطمینان دارم که امسال به رشد اقتصادی 5 درصد خواهیم رسید.

وی همچنین در جلسه خصوصی امضای قراردادهای سرمایه گذاری در بخش آب و فاضلاب گفت: وزارت نیرو در توسعه کشور نقش حیاتی و تعیین کننده‌ای دارد، چرا که در زمینه آب، کشور با تنگناهای جدی مواجه است، بنابراین مدیریت منابع آب می‌طلبد که از وزارت نیرو حمایت شود، تا این دغدغه‌ها به حداقل برسد.

جهانگیری  بیان کرد: اقتصاد مقاومتی در این بخش به این معنی است که استفاده از منابع آب به طوری اجرا شود که نگرانی‌ها برای نسل‌های آینده به حداقل برسد، پس همه باید در بحث آب به وزارت نیرو کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه اقدامات خیلی خوبی در زمینه آب شرب و در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است، گفت: تا جایی که بنده تحقیق کرده‌ام، متوجه شده‌ام که وزارت نیرو بهترین عملکرد را داشته است و قرار است نمونه‌های موفق و غیرموفق معرفی شوند، پس اگر دولت قرار باشد برای یک قرارداد خارجی فاینانس بدهد، باید یکی از این نقاط آب شرب باشد.

جهانگیری با اشاره به اختصاص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش آب روستایی گفت: وزارت نیرو از منابع خود به بخش‌های آب روستایی که یکی از پایگاه‌های اقتصاد مقاومتی شمرده می‌شود، اختصاص دهد، چرا که اگر نتوانیم امکانات اولیه برای روستاها را فراهم کنیم، مردم انگیزه‌ای برای ماندن در روستاها ندارند.

وی با اشاره به اینکه در بخش مدیریت برق نیز در تابستان امسال اقدامات خوبی شد، تصور بنده این است که وزارت نیرو در تابستان امسال در بخش برق اقدام مناسبی را انجام داد و این نشان از توان کارشناسی بالای این وزارتخانه است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امسال صنعت کشور رشد داشته است، بنابراین تأمین برق بخش صنعت یکی از اقدامات مهم وزارت نیرو و اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی همچنین در مورد میزان بدهی وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌ها به پیمانکاران و بخش خصوصی گفت: مجلس علاقه‌مند است گره‌های دولت را باز کند، به طوری که شنیده‌ایم مجلس برای کاهش بدهی‌های دولت به بخش خصوصی اقداماتی انجام داده، پس ما نیز قرار است، مجوز 40 هزار میلیارد تومان برای کاهش بدهی برای وزارتخانه‌هایی که بدهکار هستند، را از مجلس بگیریم.


***خودگردانی طرح‌های آب و فاضلاب با اصلاح نظام تعرفه‌ها

چیت چیان گفت: این طرح‌ها در 14 استان در قالب قراردادهای بیع متقابل، BOT و BOO در استان‌های یزد، تهران، سمنان، زنجان، اصفهان، خراسان شمالی، مشهد، همدان، آذربایجان شرقی، ایلام، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان با مشارکت بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این پروژه‌ها شامل احداث تأسیسات نمک‌زدایی آب دریا، تکمیل طرح فاضلاب، تأمین آب شرب، احداث تصفیه‌خانه آب، احداث خط انتقال آبرسانی، و ارتقای کمّی و کیفی آب شرب در شهرها و روستاهای کشور است.

تکمیل طرح فاضلاب شهرهای میبد، بفرویه، و چند روستا در استان یزد، تکمیل طرح فاضلاب شهر پرند در استان تهران، شهر سمنان، شهر ابهر در استان زنجان، شهرهای نجف‌اباد، دولت‌اباد، دستگرد، خورزوق و گرگاب در استان اصفهان، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان در خراسان شمالی، تامین بخشی از آب شرب شهر مشهد از جمله این قراردادهاست.

همچنین احداث تصفیه‌خانه آب شرب تویسرکان در استان همدان، احداث خط انتقال آب‌رسانی به میانه در استان آذربایجان شرقی، احداث آب‌شیرین‌کن صالح‌آباد در استان ایلام، احداث تاسیسات نمک‌زدایی در شهرهای رامهرمز، شادگان، دارخوین و هندیجان در استان خوزستان و تاسیسات نمک‌زدایی قشم و کرگان در استان هرمزگان، احداث فاز سوم نمک‌زدایی زاهدان، ارتقای کمی و کیفی آب شرب سیرجان و رفسنجان و در نهایت احداث تصفیه‌خانه لویزان در تهران از دیگر قراردادهای امضا شده در این روز بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با ایجاد رقابت میان شرکت‌های خصوصی موجب بالا رفتن کیفیت کار با هزینه کمتر می‌شویم، گفت: ارتقاء بهره‌وری یکی دیگر از مزایای استفاده از بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب است که اتفاقاً جزء محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

چیت چیان با اشاره به اینکه در مورد قراردادهای بیع متقابل ما مشکلی نداریم و برای دولت تعهد آور نیست، گفت: در این قراردادها اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواهد شد، بنابراین امیدواریم که با اصلاح نظام تعرفه‌ها، طرح‌های آب و فاضلاب را خودگردان کنیم و صنعت آب و فاضلاب متکی به منابع عمومی کشور نشود.

وی افزود: این اقدام باعث خواهد شد اطمینان به بخش خصوصی افزایش یابد تا با ظرفیت بیشتری وارد عرصه کار در صنعت آب و فاضلاب شویم.

وزیر نیرو  تصریح کرد : در حال حاضر پوشش دفع فاضلاب در طرح‌ها 47 درصد است بنابراین برای رسیدن به 100 درصد راه طولانی را در پیش داریم.

چیت‌چیان ادامه داد: گام بعدی ما در مسیر تکامل منطقی این است که لازم نیست وزارت نیرو و شرکت‌های متعلق به آن محصول را بخرند و به مصرف کننده نهایی بفروشند، بلکه باید بخش خصوصی اقدام به تولید و بهره‌برداری در صنعت آب و فاضلاب بکند و محصول را به مصرف کننده نهایی به فروش برساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
خبرهای شبکه خبر رو دیگه نمی رید؟؟ آخه الان مسکن پردیس خیلی مهم بوده خداکنه برید چون من از اینجا پیگیر میشم
آخرین اخبار