ان‌بی‌سی نیوز: ایران و پاکستان؛ دوستان جدید یا دشمنان عزیز قدیمی؟

کارشناسان مسائل منطقه بر این باورند که توافق امنیتی تهران-اسلام آباد، اقدامی احتیاط‌آمیز است و عملی شدن آن به زمان احتیاج دارد.

ان‌بی‌سی نیوز: ایران و پاکستان؛ دوستان جدید یا دشمنان عزیز قدیمی؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی نوشت: گروه تروریستی داعش با گسترش ایدئولوژی مرگبار خود در خاورمیانه، ایران و پاکستان، دو رقیب دیرینه را مجبور به‌نوعی همکاری آزمایشی و نمادین کرده است.

مقامات امنیتی ایران و پاکستان در نشست 24 ژوئیه (3 مرداد) در تهران درباره راهکارهای مقابله با داعش بحث و تبادل‌نظر کردند و نسبت به لزوم همکاری برای از میان برداشتن این تهدید مشترک به توافق رسیدند. دو طرف همچنین به برقراری امنیت دوجانبه در مرز 600 مایلی (965 کیلومتر) ایران و پاکستان اعلام آمادگی کردند.

در بخشی از این مطلب آمده است: پاکستان ازجمله کشورهایی است که در معرض حملات تروریستی داعش قرار دارد. گروه تروریستی داعش پس از اشغال بخش‌هایی از سوریه و عراق در تابستان سال 2014 به چند شاخه منطقه‌ای تقسیم شد و اولین شاخه خارج از منطقه مرکزی عراق و سوریه را در پاکستان راه‌اندازی کرد. شاخه‌ای که عامل اصلی حملات تروریستی در افغانستان و پاکستان محسوب می‌شود و ممکن است تهدیدات آن دامن‌گیر سایر کشورهای منطقه ازجمله ایران نیز شود.

دینا اسفندیاری از اعضای موسسه مک آرتور و پژوهشگر کالج کینگ لندن در این مورد می‌گوید: به‌واسطه حملات تروریستی گروه داعش، بیشتر کشورهای خاورمیانه از نظر امنیتی آسیب‌پذیر شده‌اند. داعش تهدیدی جدی برای ایران نیز هست.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای بر این باور است که داعش به دنبال از بین بردن ساختار مذهبی کشورهای منطقه ازجمله ایران است. بنابراین اتحاد کشورهای منطقه می‌تواند آن‌ها را به قدرتی در برابر گروه تکفیری داعش تبدیل کند.

در ادامه اظهارات اسفندیاری آمده است: ایران به‌خوبی کنترل امنیتی مرزهای غربی با عراق را به دست گرفته است. ولی با قوت گرفتن شاخه تکفیری‌های داعش در افغانستان و پاکستان، نیاز مبرم به برقراری امنیت در مرزهای شرقی نیز احساس می‌شود. رویه‌ای که به نظر می‌رسد تهران-اسلام‌آباد دو رقیب دیرینه منطقه را در کنار هم قرار داده است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: ژنرال ناصرخان جنجوعه، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان در سفر به تهران با مقام‌های عالی‌رتبه ایران همچون وزیر کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و تمایل خود را درزمینهٔ تقویت روابط و مسائل امنیتی اعلام کرد. تهدید گروه‌های تروریستی و افراطی همچون داعش، دو کشور همسایه را پس از سال‌ها در کنار هم قرار داده است. امنیت در مرزهای ایران و پاکستان در دهه‌های گذشته یکی از مسائل و دغدغه‌های جدی دو طرف بوده است. تحرکات درزمینهٔ قاچاق همواره مصائبی را برای تهران به همراه داشته که گروگان‌گیری سربازان ایرانی یکی از موارد آن است.

از سوی دیگر، هر دو کشور به نحوی به حمایت از شبه‌نظامیان افراطی در کشور مقابل متهم شده‌اند و این روند به روابط نزدیک ایران و هند و پیوند قوی پاکستان و عربستان سعودی منجر شد. در این زمان، پاکستان با طرح ادعایی ایران را متهم به حفاظت از القاعده در مرزهای داخلی کرد. این در حالی بود که روابط پیچیده پاکستان با القاعده از کسی پوشیده نبود. علی‌رغم تمامی مسائل رخ‌داده میان تهران و اسلام‌آباد در سال‌های گذشته، به نظر می‌رسد دو کشور به‌منظور ارتقای امنیتی به همکاری مشترک در مقابله با داعش علاقه‌مند شده‌اند.

حسین هارون، نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل می‌گوید: ماهیت همکاری امنیتی تهران- اسلام‌آباد به‌نوبه خود مهم است؛ ولی دو طرف تاکنون برنامه دقیقی برای مقابله با پیشروی‌های داعش در منطقه ارائه نکرده‌اند. در صورت گسترش همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان می‌توان افغانستان را در برابر تهدیدات مشترک داعش ایمن کرد.

با این حال، کارشناسان مسائل منطقه بر این باورند که توافق امنیتی تهران-اسلام آباد، اقدامی احتیاط‌آمیز است و عملی شدن آن به زمان نیاز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
باسلام بسم ا... شروع شد اين بار استارت تنش وچالش با كشور دوست همسايه وبرادر پاكستان كليد خورد خدا به خير كند دست هاي پنهاني وپشت پرده داخلي وخارجي دست بكار شدند.
آخرین اخبار