حیدرزاده خبر داد

رأی دیوان عدالت اداری به عودت فاز 8 مسکن مهر پردیس به محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه 730 هکتار از منطقه حفاظت شده جاجرود به مسکن مهر پردیس واگذار شده بود، گفت: دیوان عدالت اداری رأی به عودت این وسعت به محیط زیست داده است.


رای دیوان عدالت اداری به عودت فاز 8 مسکن مهر پردیس به محیط زیستبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد هادی حیدرزاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در نشست خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: پرونده 730 هکتار از منطقه حفاظت شده جاجرود در کمیسیون امور زیربنایی و محیط زیست دولت قبل طبق مصوبه ای به حریم شهر پردیس واگذار شده بود.

وی ادامه داد: با اینکه در شرط واگذاری این وسعت، عدم تغییر کاربری، استفاده به عنوان فضای سبز در نظر گرفته شده بود، اما هیچ یک از اين تعهدات عملی نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: عدم حصار کشی در جهت جلوگیری از جابجایی گونه های حیات وحشی که در مجاورت زون امن منطقه حفاظت شده قرار دارد و عدم تعویض زمینی به همین وسعت از جانب وزارت راه و شهرسازی، منجر به تلاش ما برای لغو این مصوبه شد.

حیدرزاده بیان داشت: با شکایت سازمان بازرسی به دیوان عدالت اداری، هیئت عمومی، رای به کان لم یکن شدن مصوبه داده و امروزه پیگیری قضایی آن در حال اجرا است.

وی ادامه داد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز، نسبت به عودت فاز 8 مسکن مهر پردیس به منطقه حفاظت شده جاجرود، به  آخوندی وزیر راه و شهرسازی نامه ای ارسال کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تصریح بر اینکه قابلیت اصلی و ارزش اکولوژیکی محدوده مذکور به دلیل اقدامات انجام شده در جهت ساخت و ساز از بین رفته است، گفت: به هرحال این منطقه، جزء منطقه حفاظت شده بوده و پیگیری و عودت آن حق محیط زیست است.

* شاخص اضطرار آلودگی هوای تهران تغییر کرد

حیدرزاده با بیان اینکه در گذشته عدد 200 شاخص شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران بوده، تصریح کرد: از این پس، عدد 150 به عنوان شاخص و حد نصاب شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران در نظر گرفته خواهد شد.

وی در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در حوزه آلودگی هوای تهران بیان داشت: از این پس محیط زیست، وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی و هواشناسی در کمیته مواقع اضطرار حق رأی داشته و شهرداری و آموزش و پرورش تنها به عنوان مدعو حضور خواهند داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران، افزود: تعطیلی ادارات نیز به کمیته‌های استانی تفویض شده است.

*رشد نسبی کیفیت هوای تهران

حیدرزاده درباره رشد نسبی کیفیت هوای تهران تصریح کرد: از سال 91 تا 94  شاهد رشد نسبی در کیفیت هوای تهران بوده ایم، به گونه‌ای که در سال 91، سه  روز پاک، 216 روز سالم ،134 روز ناسالم برای گروه های حساس جامعه ،12 روز ناسالم برای تمام افراد جامعه ،یک روز بسیار ناسالم و فاقد روز خطرناک بوده ایم.

وی در ادامه در خصوص کیفیت هوای روزهای سال 92 بیان داشت: در سال 92، 3 روز پاک، 202 روز سالم ،148 روز ناسالم برای گروههای حساس جامعه، 12 روز ناسالم برای تمام افراد جامعه و فاقد روز بسیار ناسالم و خطرناک بودیم. در سال 93؛ دارای 16 روز پاک ،233 روز سالم ،112 روز ناسالم برای گروههای حساس جامعه ،4 روز ناسالم برای تمام افراد جامعه و فاقد روز بسیار ناسالم و خطرناک  و در سال 94 نیز شاهد 21 روز پاک ،233 روز سالم ،105 روز ناسالم برای گروههای حساس جامعه ،5 روز ناسالم برای تمام افراد جامعه و فاقد روزهای خطرناک و بسیار ناسالم بوده ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: این آمار نشان دهنده شیب ملایم و  روند مثبت بهبود کیفیت هوای تهران است.

حیدرزاده ادامه داد: دلیل ناسالم بودن هوای تهران در فصل بهار و تابستان ذرات معلق ناشی از وزش طوفان های گرد و غبار  و در زمستان و پاییز، وارونگی دما است.

*توزیع 94 درصدی سوخت یورو 4 در شهر تهران

مدیرکل محیط زیست استان تهران در خصوص توزیع سوخت یورو 4 در استان تهران، گفت: هم‌اکنون در 81 درصد از جایگاه‌های توزیع سوخت استان تهران بنزین یورو 4 توزیع می‌شود که از این میزان ،بنزین سوپر با حجمی10 درصدی در سطح شهر و 9 درصدی در استان به  مصرف می رسد.

حیدرزاده با بیان اینکه بنزین یورو 4 به میزان 94 درصد در سطح شهر تهران توزیع می شود ،مطرح کرد: در حال حاضر گازوئیل یورو 4 به میزان 6 درصد در شهر و 8 درصد در سطح استان توزیع می شود.

* خروج 10 هزار و پانصد تاکسی فرسوده تا پایان سال 95

حیدرزاده با بیان اینکه وضعیت اقتصادی دولت برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده شیب ملایم رو به پیشرفتی دارد ،افزود: در سال 91 ؛ 149 هزار  ،در سال 92 ؛ 67 هزار ، در سال 93؛ 312 هزار و در سال 94 ؛260 هزار خودرو  در سطح کشور از رده خارج شده است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال 95 ،10 هزار و 500 تاکسی فرسوده از رده خارج خواهد شد که تاکنون 6 هزار و 300 تاکسی فرسوده از رده خارج شده است.

*ناتوانی 13 جایگاه سوخت در اجرای طرح کهاب

حیدرزاده با اشاره به طرح کهاب افزود: در مجموع 265 جایگاه توزیع سوخت در استان تهران وجود دارد که 232 باب جایگاه این طرح را اجرایی کرده‌ و در 20 جایگاه دیگر نیز در حال اجرا است.

وی ادامه داد: همچنین به علت قدیمی بودن سیستمها یا جابجایی جایگاه‌ها امکان اجرای این طرح در 13 جایگاه وجود ندارد.

*گازسوز شدن نیروگاههای  و واحد های مصرف کننده مازوت

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به مغفول ماندن نقش منابع  ثابت در برنامه های اول و دوم کاهش آلودگی هوای تهران، افزود: این منابع عمدتاً آلودگی‌های جدی داشته و در طی چند سال گذشته با مصوبه هیأت وزیران ،به بحث منابع ثابت توجه ویژه‌ای شده است.

حیدرزاده ادامه داد: یکی از مشکلات منابع ثابت ،استفاده از مازوت سوخت‌های آلاینده است که این مسئله عمدتاً در نیروگاه‌ها متمرکز شده که با گازسوز شدن 100درصدی نیروگاه بعث و استفاده 60 درصدی نیروگاه منتظرالقائم در البرز سعی در مرتفع کردن این موضوع داریم.

وی با بیان اینکه بالغ بر 3 هزار واحد صنعتی در استان تهران وجود دارد ،در خصوص گازسوز شدن آنها، گفت: از سال 93 به بعد 300 واحد صنعتی را به سمت گازسوز شدن پیش برده و در سال 94 ، 245 واحد دیگر را به استفاده از گاز هدایت کرده ایم، بر اساس برنامه ریزی ها سعی در افزایش 2 برابری این آمار تا پایان سال 95 داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران بیان داشت: در استان تهران و البرز مجموعاً 9 هزار واحد صنعتی از گاز استفاده می‌کنند، در این بین  ظرفیت صنایعی که قابلیت تبدیل شدن از مازوت به گاز را دارند حدود 4 الی 5 هزار واحد کوچک و بزرگ  است.

*شناسایی 1193 واحد صنعتی زیرزمینی

حیدرزاده با بیان اینکه پایش آلودگی هوا ، پسماند و فاضلاب، جدی است و آنها را آغاز کرده ایم، افزود: در سال 94 ، 8 هزار و 664 واحد را پایش کرده ایم که 4 هزار  و 67 واحد در این مدت اخطاریه‌ گرفته اند.

وی ادامه داد: با شناسایی 1193 واحد زیرزمینی نامحسوس ،826 واحد آنها  متعهد به انجام  خود اظهاری  و 258 مورد دیگر  برنامه مدیریت پسماند خود را ارائه  و برای خروج پسماندهای صنعتی  به سایت های خارج از استان (ساوه ،قزوین و البرز ) تعهد داده اند.


*احداث سایت تصفیه پسماندهای صنعتی در شهرری 

حیدرزاده گفت: به دلیل محدودیت استقرار صنایع در  شعاع 120 کیلومتری و بهانه صنایع در خصوص قیمت بالای انتقال پسماندها به سایر استانها، با همکاری ارتش در محدوده استحفاظی شهرری به زودی سایت تصفیه پسماندهای صنعتی احداث و راه اندازی خواهد شد.

*رفع نواقص اجرای طرح سیمفا در مراکز معاینه فنی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به وجود 32 مرکز معاینه فنی در تهران و اتصال تمامی آنها به سامانه "سیمفا"، بیان داشت: هنوز بحث دوربین که امکان تصویربرداری از پلاک خودروها را ایجاد و مستقیما به سامانه الکترونیکی ارسال کند، راه‌اندازی نشده و امیدواریم تا پایان شهریور و ابتدای پاییز این موضوع عملیاتی شود چرا که تاکنون دیرکرد زیادی داشته‌ است.

حیدرزاده افزود: سال گذشته 512 هزار و 125 برگه معاینه فنی خودرو صادر شده که با توجه به حجم خودروهای موجود در استان تهران رقم قابل توجهی نبوده و امیدواریم به زودی قانون معاینه فنی در مجلس اصلاح و شاهد اجرای قانون جدید باشیم.

وی تاکید کرد:اجرای محدوده طرح ترافیک زوج و فرد منوط به خودروهایی است که دارای معاینه فنی خودرو بوده و این قانون میزان اخذ معاینه فنی را ارتقا خواهد داد.

* حکم قضایی صادر شده به نفع محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره آمار حقوقی و پرونده های محیط زیست گفت: در سالهای 93 و 94 ،516 پرونده حقوقی تشکیل شده که از مجموع این پرونده‌ها در 417 پرونده احکام صادره به نفع محیط زیست بوده است.

حیدزاده افزود: همچنین در سال 94 ، 91 مورد از پرونده‌های متشکله به پلمب منجر و 235 واحد  نیز جمع‌آوری شدند.

*آمار رفع تصرف اراضی تحت حفاظت محیط زیست

مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص تصرف اراضی در استان تهران گفت: از سال‌های 93 تا 95 در مجموع 110 پرونده در خصوص تصرف اراضی داشتیم که از میزان تصرفات 3 میلیون و 729 هزار و 533 متر مربع، یک میلیون و 293 هزار و 257 متر مربع رفع تصرف شده است.

 *اشتغال به امنیت شغلی 

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: اواخر سال 94 و اوایل سال 95 ،107 نیرو در اداره کل محیط زیست استان تهران جذب ، 49 نفر از محیط بان و 27 نفر از کارشناسان  از قراردادی به پیمانی تغییر وضعیت یافته  و با برون‌سپاری پروژه‌ها برای بیش از 90 نفر ایجاد اشتغال ایجاد شده است.

حیدرزاده افزود: اعمال سختی شرایط کار محیط بانان از جمله اقدامات خوبی بود که موفق به انجام آن شده و دومین استانی بوده ایم که در سطح کشور این موضوع را اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: اجرای مواد 68 قانون خدمات مدیریت کشوری و اعمال 3 هزار امتیاز مشاغل خاص نیز از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفته  و هم‌اکنون بالغ بر 95 درصد شاغلان در محیط زیست تهران از این امتیاز برخوردار هستند و این قانونی است  که از سال 87 معطل مانده بود.

*3هزار هکتار از اراضی تهران شدیدا مستعد آتش سوزی هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران  گفت: درخصوص مقابله با آتش‌سوزی اراضی اقدامات خوبی انجام شده است.

حیدرزاده گفت:20 هزار هکتار  از اراضی قابلیت حریق دارند که  3 هزار هکتار آنها شدیداً مستعد آتش سوزی است ،که  خوشبختانه با آموزش‌های داده شده و هماهنگی با ستاد بحران در طی سالهای اخیر آتش‌سوزی جدی نداشته ایم.

وی ادامه داد: تنها یک مورد در خجیر و یک مورد در لار با آتش سوزی مواجه بوده ایم که خوشبختانه  گسترش زیادی پیدا نکرده است.

 *ارزیابی زیست محیطی پروژه های عمرانی 

حیدرزاده با بیان اینکه تمام پروژه‌های عمرانی باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشند، گفت: تعداد 20 عنوان بررسی ارزیابی پروژه‌ها به ادارات کل محیط زیست استانها واگذار شده و رئیس سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست در دستگاه متقاضی اجازه رأی دارند.

 * 19 شهرک صنعتی فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: از 70 مورد شهرک‌ و لکه‌ صنعتی 28 مورد شهرک‌ صنعتی مصوب است که از این تعداد 19 شهرک فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند و تنها 2 شهرک خوارزمی و پرند به سیستم‌های تصفیه فاضلاب مجهز هستند.

حیدرزاده با بیان اینکه در این زمینه ما به جد پیگیر و امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم،افزود:در دولت گذشته 8 شهرک صنعتی خصوصی مصوب نیز داشته ایم که به علت عدم اجرای تعهدات خود و عدم احداث تصفیه فاضلاب،از یک سال گذشته تمام استعلام‌های آنها را متوقف کردیم.

*انجام بی خطر سازی در 155 بیمارستان تهران

مدیر کل حفاظت محیط زیست تهران گفت: از مجموع 165 بیمارستان ،155 بیمارستان بی‌خطرسازی را انجام می دهند که از این تعداد 29 مورد آنها  مشکل  دارتد.

حیدرزاده تصریح کرد:اما باید اعلام کنیم که 93 درصد بیمارستان‌های استان تهران بحث بی‌خطرسازی زباله‌های خود را انجام می‌دهند و اختلافی که هم‌اکنون با وزارت بهداشت داریم این است که آنها معتقد هستند این بی‌خطرسازی بعد از اتوکلاو پسماند ویژه است در حالی که آنها معتقدند این پسماند، پسماند عادی است.

وی گفت: در حال حاضر 6 بیمارستان مشکل تصفیه فاضلاب دارند. 

*احداث زباله سوز جدید 

حیدرزاده همچنین از احداث زباله‌سوز جدید مرکزی با ظرفیت 120 تن در تهران خبر داد و گفت: این زباله‌سوز با حضور بخش خصوصی که متقاضی آن خارج از کشور است احداث خواهد شد و هم‌اکنون 6 بیمارستان مشکل تصفیه فاضلاب دارند.

*افزایش 20 درصدی حیات وحش 

مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص آخرین سرشماری حیات وحش در استان تهران گفت: درآخرین سرشماری انجام شده مربوط به زمستان 94، 13 هزار راس قوچ و میش، دو هزار و 99 راس کل و بز ،  125راس آهو و 10 هزار و 880 پرنده ثبت شده است. 

حیدرزاده افزود: این آمار نشان دهنده رشد 20 درصدی حیات وحش طی سالهای 92 تا 94  در استان تهران است. 

*طاعون و آمار تلفات حیات وحش 

حیدرزاده در مورد تلفات طاعون  در حیات وحش استان تهران گفت:طاعون نشخوار کنندگان کوچک موجب تلفات 74 راس کل و بز در خجیر و 25 راس میش در پارک سرخه حصار شد که این بیماری کنترل  و امحاء لاشه‌ها با سرعت انجام گرفت.

* واحدهای تفرجی، اقامتی و رستوران‌ها گواهینامه بین المللی دریافت می‌کنند

حیدرزاده گفت: از ابتدای مهر ماه استانداردسازی زیست محیطی واحدهای اقامتی و پذیرایی با همکاری بنیاد جهانی hse اجرایی خواهد شد و واحدهای پذیرایی، اقامتی، تفرجی و رستوران‌ها می‌توانند گواهینامه بین‌المللی کلید سبز را دریافت کنند که هفته آینده این تفاهم‌نامه منعقد خواهد شد.

*آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب 

حیدرزاده درخصوص آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب گفت: تأکید شده است در این زمینه تنها وزیر جهاد کشاورزی صحبت کند و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم کارگروهی در یکسال گذشته تشکیل شده  تا اقدامات و تکالیف بین دستگاه‌هارا توزیع و مشخص کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس برخورد با فاضلاب‌های صنعتی بر عهده محیط زیست  و تخریب واحدهای کشاورزی مصرف کننده فاضلاب از تکالیف جهاد کشاورزی است.

*تخریب طبقاتی هتل آرینا

حیدرزاده در خصوص تخریب طبقات اضافی هتل آرینا گفت: حقوق مکتسبه‌ای در این زمینه اجرا شده  که در آن زمان دستگاه‌های دولتی تخلف کرده‌اند و جلسات مختلفی نیز در کمیسیون اصل 90 برگزار شده است. 
وی ادامه داد :از آنجایی که تنها تخلف قابل پیگیری در این موضوع، تخلف طبقات اضافی است، لذا در اجرای این حکم باید شهرداری پاسخگو باشد، اما تا امروز نه با این هتل برخورد شده و نه با افرادی که این مجوزهای نادرست را دادند.

*هیچ مجوزی به خرید وفروش حیات وحش داده نشده است

وی افزود: در سال 94 با 140 مورد مراکز نگهداری و فروش حیات وحش برخورد  و از ابتدای سال 95 تاکنون نیز با 70 مورد برخورد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد : برای خرید و فروش حیات وحش به هیچ عنوان مجوز داده نمی‌شود.

*آلودگی آب تهران

مدیرکل محیط زیست استان تهران در خصوص آلودگی آب تهران گفت:با نصب 3 ایستگاه سنجش آلودگی آب در جاجرود، تاکنون هیچ یک از این ایستگاه ها، میزان آلودگی  بالاتر از حد استاندارد را نشان نداده، بنابراین  آبی که از جاجرود وارد تهران می‌شود سالم است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
تکلیف مسکن مهر فاز 8 پردیس ... 4 سال صبر کردیم آخرش هیچ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
ممنون بابت مطالب مفیدتون
آخرین اخبار