ساری،

خودنمایی پسته های شمال در مرداب

پسته هایی در شمال وجود دارد که به جای مناطق کویری سر از مرداب درآورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، تا نام پسته به گوش می رسد همه به یاد مناطق مرکزی کشور می افتند، اما در شمال هم پسته ای وجود دارد که از مرداب سر در آورده است.

این پسته، خاص منطقه مازندران و گیلان است.

خودنمایی پسته های شمال در مرداب

یکی از پیرمردان روستای رکن کلا شهرستان سیمرغ گفت: این پسته ها از گذشته در تالاب این روستا وجود داشت و ما به گویش مازندرانی به آن او باکله می گوییم.

دهبان آب بندان این روستا هم با بیان اینکه مساحت این آب بندان 40 هکتار است، گفت: اهالی روستا بعد از پرورش ماهی در این تالاب، پسته های مردابی را که به صورت خودرو روییده به فروش می رسانند.

خودنمایی پسته های شمال در مرداب

کروندی افزود: این گیاه حدود 2 متر ارتفاع دارد و محیط زیبایی برای گردشگران فراهم کرده است.

یکی از گردشگران که در حال خرید پسته مردابی بود، گفت: این منطقه زیبایی خاصی دارد و پسته های اینجا برایمان جالب است و چند شاخه از این پسته ها را خریداری کردیم.

علاوه بر جاذبه گردشگری، این میوه تالابی فرصت اشتغال فصلی را برای 200 نفر از اهالی این روستا فراهم کرده است.

یکی از اهالی روستای رکن کلای شهرستان سیمرغ گفت: بدون هیچ هزینه ای بهترین استفاده و سود از فروش این پسته ها به دست می آید.

خودنمایی پسته های شمال در مرداب

گیلکی افزود: مزه این پسته مانند پسته های دیگر است.

عضو شورای اسلامی این روستا نیز گفت: مردم این روستا هر شاخه گل را هزار و 500 تومان و هر شاخه پسته را هزار تومان به فروش می رسانند.

رمضانپور افزود: پیش بینی می شود امسال 70 میلیون تومان درآمد از فروش این پسته های مردابی کسب شود.

پسته مردابی فقط برای تازه خوری استفاده نمی شود، در گل فروشی ها هم برای تزیین خودروهای عروسی و دسته گل استفاده می شود.

خودنمایی پسته های شمال در مرداب

یکی از فروشندگان گل فروشی گفت: پسته مردابی به علت رنگ خاص ترکیب زیبایی به تزیین خودروها می دهد و به علت مصرف بعد از مراسم عروسی مورد استقبال بیشتر زوج ها قرار می گیرد.

اگرچه هنوز در ایران تحقیقاتی روی ارزش غذایی پسته مردابی انجام نشده است، اما این گیاه بومی کشورهای هند و ویتنام، به گفته محققان خارجی سرشار از ویتامین c ، پتاسیم، مس و فسفر است.

خودنمایی پسته های شمال در مرداب

با توجه به اینکه در کشورهای جنوب شرق آسیا از گلبرگ ، ساقه و میوه این گیاه به عنوان ادویه، طعم دهنده غذا و دمنوش استفاده می شود، توسعه کشت این گیاه خودرو ، فرصت اقتصادی مناسبی برای منطقه فراهم می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.