ارومیه؛

برگزاری اولین جشنواره خلاقیت از مواد بازبافتی در ارومیه

اولین جشنواره تولید سازه های خلاقانه وکاردستی با مواد بازیافتی درارومیه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، عزیز قال عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: جشنواره کاردستی و خلاقیت از مواد بازیافتی از 11 شهریور در پارک گوللر باغی ارومیه برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره در محل خانه تشکل های زیست محیطی با همکاری سازمان پسماند شهری، ناجیان نبض زمین و انجمن تالاسمی برگزار می شود، گفت: شهروندان زباله های خشک بازیافتی از جمله آهن، پلاستیک و دفاتر و کتب کهنه خود را به این محل تحویل داده و به کاردستی های برتر تهیه شده از مواد بازیافتی جایزه اهدا می شود.

قال بااشاره به اینکه این طرح در راستای فرهنگ سازی بازیافت و تفکیک زباله ها انجام شد، افزود: معمولاً در هرخانه کتاب و دفتر کهنه وجود داردو شهروندان قبل از بازگشائی مدارس شهروندان کتابها و دفاتر سال قبل خود را دور می ریزند و به همین دلیل سازمان تصمیم گرفت به منظور جمع آوری اینگونه کتابها و دفاتر و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ملی نسبت به اجرای این طرح اقدام کند که امیدواریم با استقبال خوب شهروندان همراه شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار پسماندهای الکترونیکی نیز در این جشنواره جمع آوری می شود، تصریح کرد: از آنجایی که ضایعات الکترونیکی دارای مقادیر بسیار زیادی مواد خطرناک و سمی (کادمیوم، نیکل، سرب و جیوه) برای سلامتی بشر و محیط ‌زیست هستند، دفع این نوع زباله‌ها نیازمند تدابیر ویژه‌ای است تا از نشت و ورود مواد سمی به محیط‌ زیست جلوگیری شود، این فلزات می‌توانند پس از بازیافت به چرخه تولید بازگردند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه هدف از طرح جمع آوری زباله های خشک را فرهنگ سازی روش های صحیح دفع زباله و دفع اصولي و سازگار با محيط زيست دانست و افزود: سالانه برای تولید هر تن کاغذ 17 اصله درخت بریده می شود که امیدواریم جدا سازی زباله های خشک و تر در جامعه نهادینه شود تا زباله های خشک بازیافتی به چرخه تولید باز گردد.

وی با بیان اینکه در سال 93 در روز پاکبان بیش از 22 تن مواد خشک بازیافتی بفروش رفت، افزود: عواید جمع آوری شده به مبلغ 15 میلیون تومان در اختیار بیماران سرطانی قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در روز پاکبان 10 میلیون تومان از فروش مواد بازیافتی خشک به بیماران خاص، سرطانی، ام اس و هموفیلی تعلق گرفت، اعلام کرد: امسال نیز در جشنواره کاردستی و خلاقیت مواد بازیافتی خشک اعم از کاغذ،آهن و پلاستیک جمع آوری شده فروخته و عواید حاصل از فروش مواد بازیافتی در اختیار بیماران تالاسمی قرار خواهدگرفت.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.