اجرایی نشدن دستورالعمل های ایمنی،عامل اصلی حوادث پتروشیمی

حوادثی که طی این مدت در پتروشیمی های بوعلی، خط لوله اتیلن غرب، پتروشیمی بیستون و بندر امام رخ داد به یکباره نبود بلکه مجموعه ای از عوامل سبب بروز این حوادث شد.

خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا عجمی مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری با موضوع واکاوی علل بروز حوادث اخیر در صنعت پتروشیمی اظهار داشت:حوادثی که طی این مدت در پتروشیمی های بوعلی، خط لوله اتیلن غرب، پتروشیمی بیستون و بندر امام رخ داد به یکباره نبود بلکه مجموعه ای از عوامل سبب بروز این حوادث شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما به عنوان شرکت کل تنها نقش نظارتی و ارائه دستورالعمل های ایمنی و بهداشت و محیط زیستی را داریم، گفت : عامل اصلی تمامی این اتفاقات صحیح اجرا نشدن دستورالعمل های HSE است.

عجمی در رابطه با تفویض اختیار در عملیات مهار آتش پتروشیمی بوعلی اظهار داشت: فرماندهی بحران توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی صورت می گرفت اما طی جلسه مدیریت بحران قرار بر این شد تا شرکت مناطق نفت خیز جنوب که به عنوان یک نیروی پشتیبان در منطقه حضور داشت، فرماندهی میدان را به عهده بگیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا این شرکت به عنوان یک  نهاد نظارتی نمی توانست تذکرات لازم را به منظور جلوگیری از چنین حوادثی ابلاغ کند، گفت:  در حادثه ای نظیر پتروشیمی بوعلی سینا اخطار لازم برای استاندار سازی سیستم آتش نشانی 3سال پیش  ابلاغ شد حتی در تاریخ هشتم خرداد ماه سال جاری یعنی پیش از این حوادث تذکرات و دستورالعمل های لازم به تمامی  هلدینگ ها ارسال شد.

مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان تاکید کرد: باید مرز بین شرکت های خصوصی و دولتی تعیین شود، ضمن اینکه اختیارات NPC و سایر محدوده نیز مشخص شود.

***خسارات پتروشیمی بوعلی سینا به مرز 100 میلیون دلار رسید

علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این خصوص اظهار داشت:راندمان استفاده از دستورالعمل ها باید بهبود یابد ضمن اینکه استاندارد های محیطی، طراحی و کارگری نیز باید به روز شود.

وی در خصوص میزان خسارات وارده به پتروشیمی بوعلی سینا اظهار داشت: طبق گزارشات تابه امروز خسارات به مرز 100 میلیون دلار رسیده و برنامه های تعمیر و ترمیم پتروشیمی طی برنامه کوتاه مدت و بلند مدت در حال اجراست.

بساق زاده افزود: برنامه کوتاه مدت بازگشت به مدار کارخانه است که در حال حاضر نیز این پتروشیمی با 60 درصد ظرفیت خود به تولید ادامه می دهد که این امر تا آخر هفته به 100 درصد نیز خواهد رسید؛ همچنین بازطراحی و به روز آوری استاندارها طبق یک برنامه بلند مدت انجام خواهد شد.

وی یاد آور شد: میزان خسارت وارد شده به سایر واحدها از جمله پتروشیمی بیستون هنوز نامشخص است.

بساق زاده در خصوص یکپارچه سازی کنترل ایمنی شرکت های پتروشیمی اظهار داشت: در حوزه پتروشیمی یکپارچه بوده و هستیم، به همین منظور جلسات متعددی میان مدیران ارشد هلدینگ ها و پتروشیمی ها برگزار شده و دور بعدی آن نیز در مهرماه خواهد بود؛محوریت این جلسات هماهنگی و همکاری از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات در خصوص چالش ها و موفقیت ها است.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی قانونی بودن قطع خوراک پتروشیمی ها درصورت اجرا نکردن قواعد ایمنی و HSE، گفت: این امر همانطور که در گذشته انجام می شد کاملا قانونی است؛ طبق قانون خوراک شرکت هایی که قواعد مربوط به ایمنی،محیط زیست ،بهداشت و سلامت کارکنان را رعایت نکند، قطع شده و تنها پس از رفع کامل آن مجددا وصل خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار