المپیاد علمی سلول‌های بنیادی بر پایه کار تیمی برگزار شد

رییس شورای علمی المپیاد سلول‌های بنیادی گفت: المپیاد سلول‌های بنیادی مبتنی بر کار تیمی و تقویت نخبگان جوان از سراسر کشور بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیهان‌ور رئیس شورای علمی المپیاد سلول‌های بنیادی در مراسم اختتامیه اولین المپیاد علمی پزشکی باز‌ساختی که عصر امروز در دانشگاه تربیت‌دبیر شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به همکاری خوب آموزش و پرورش و معاونت علمی در برگزاری این المپیاد اظهار داشت: این المپیاد معاف از شرط معدل در رشته‌‌های مرتبط بوده و با حضور 3 هزار و 798 نفر در مرحله اول برگزار شد.

وی بیان کرد: تعداد 398 نفر در مرحله اولیه قبول شدند که پس از داوری‌های اولیه که منجر به قبولی 41 شرکت‌کننده در مرحله دوم شد، 10 نفر از این افراد به دلیل قبولی در المپیاد زیست از این تیم جدا شدند. این المپیاد علمی با شرکت 28 مغز متفکر و نخبه در نهایت انجام شد.

رئیس شورای علمی المپیاد سلول‌های بنیادی ادامه داد: ستاد توسعه علوم و سلول‌های بنیادی یک کار ترویجی در این المپیاد انجام داده به طوری که 70 درصد امتیاز‌دهی بر مبنای کار تیمی، ذهن پژوهشگر در تفکر پژوهشگرانه صورت گرفت.

وی گفت: این المپیاد می‌تواند الگویی مناسب برای سایر امتحان‌های بزرگ علمی کشور باشد، زیرا 60 درصد از افراد شرکت‌کننده از خارج از استان تهران بوده‌اند.

کشف استعداد مشکل اصلی کشور

عظمتی رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ادامه مراسم گفت: این دانشگاه در صحنه‌های مختلف علمی حضوری فعال داشته و یک نقطه اتصال بین آموزش عالی و آموزش و پرورش بوده و قریب به بیست سال متولی برگزاری المپیادهای علمی کشور است.

وی بیان کرد: این دانشگاه هفت گروه از المپیادهای علمی با مرکز استعدادهای درخشان را میزبانی کرده است.

عظمتی ادامه داد: این المپیاد برای اولین بار در کشور برگزار شده و به همگان ثابت شده که ثروت برای جوانان به معنی پول نیست بلکه منابع انسانی یک نوع ثروت محسوب می شود.

وی یادآور شد: استخراج منابع و تبدیل آن به ارزش افزوده و کشف همین استعدادها از مشکلات کشور به شمار می‌آید.

فعالیت سه هزار دانشمند شناخته شده ایرانی در آمریکا

در ادامه این مراسم محسن بهادری دبیر گروه علوم پایه فرهنگستان علوم وزشکی ایران گفت: منابع انسانی ثروتی برای کشور محسوب شده و جوانان ما بسیار قوی بوده و من امیدوارم که کشور از این استعدادها بهره کافی ببرد.

بهادری ضمن ابراز نگرانی در مورد خروج جوانان از کشور در مرحله بلوغ تصریح کرد: سه هزار دانشمند شناخته شده ایرانی در آمریکا مشغول به کار بوده و این مسئله نگرانی های زیادی را در من ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر برای تحقیق و پژوهش به خارج می‌روید، برای شکوفایی و خدمت رسانی به کشورتان برگردید.

شرکت‌های دانش‌بنیان فرصتی طلایی برای ایده‌های خلاقانه

در ادامه مراسم، علی وطنی معاون توسعه و فناوری معاونت علمی گفت: در مقطع جامع علمی کشور 73 اولویت وجود دارد که ما در معاونت علمی 15 ستاد را راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: زمان استفاده از دارو‌های شیمیایی به پایان رسیده و هم اکنون درمان افراد به صورت سلول‌های بنیادی آغاز و در کشور راه‌اندازی شده است. ستاد نانو و اجرای آموزش‌های لازم از سلول‌های بنیادی در مدارس باعث رشد، پیشرفت و ترقی کشورمان شده است.

وطنی ادامه داد: اولین پژوهش‌سراها در شهر پکن چین به وسیله ستاد توسعه نانو‌ با حضور همه اعضای هیئت علمی این ستاد راه‌اندازی شده است.

وی ضمن اشاره به رشد بالای ستاد توسعه علمی در کشور تصریح کرد: در مرداد ماه سال‌های 92، 93 و 94 به ترتیب 2، 156 و 1314 شرکت و در سال جاری دو هزار و پانصد و پنجاه و هفت شرکت دانش‌بنیان رسماً تعیین صلاحیت شدند.

وطنی در ادامه یادآور شد: تولید خالص داخلی کشور هم اکنون 12 میلیارد دلار بوده که از این مقدار 50 درصد آن حاصل فروش محصولات دانش‌بنیان است.

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی عنوان کرد: اگر ما برای منابع انسانی سرمایه‌گذاری کنیم در این زمان می‌توانیم بگوییم که موفق بوده‌ایم و این کار مستلزم عزم و اراده ملی است.

وطنی در ادامه گفت: یک شرکت دانش‌بنیان در پارک پردیس نزدیک به یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان درآمد دارد که مدیر این شرکت جوانی 34 ساله است. به همین خاطر من به شما توصیه می‌کنم که باید به نسل جوان فرصت داد تا ایده‌هایشان را پیاده‌سازی کنند.

کنکور حافظه‌محور یک اشتباه بزرگ در نظام آموزشی کشور

در ادامه این مراسم مخبر دزفولی رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: میانگین ضریب هوشی بچه ها در ایران بالاتر از میانگین دنیا بوده که متاسفانه کشور هنوز از این استعدادها به طور کامل استفاده نکرده است.

وی ادامه داد: بیش از هزار نفر از دانشمندان در بخش سلول های بنیادی در حال فعالیت بوده که این آمار در حوزه نانو به بیش از پنج هزار نفر می‌رسد. همچنین سهم علم و فناوری از تولید داخلی یک درصد است و برای پیشرفت کشور باید خودباوری را در بین جوانان افزایش دهیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تلاش دانشمندان ایرانی یادآور شد: صد سال کشورمان را عقب نگه داشته‌اند، با این حال رشد شتاب در تولید علم در کشور عزیزمان یک و هشت دهم درصد است.

مخبر دزفولی در ادامه مراسم تاکید کرد: ما در کشور مصیبتی به نام کنکور داریم و متاسفانه این آزمون به جای آنکه خلاق‌محور باشد، حافظه‌محور است که این امر به دلیل نظام آموزشی غلط در مدارس کشور اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت تفریح بچه‌ها عنوان کرد: در تمام دنیا میانگین حضور دانش آموزان در مدارس چهار و نیم روز در هفته است و بچه ها بعد از مدرسه هیچ تکلیف و کتابی ندارند.

وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت نیاز به سرو سامان دارد، تصریح کرد: معاونت علمی پیگیری های خوبی در زمینه اصلاح نظام‌ آموزشی و تولید علم در کشور داشته است.

سلول‌های بنیاد نوامیس ملی کشور به حساب می‌آیند

در ادامه این مراسم حمیدیه دبیر ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی گفت: مسئولان برجسته کشور در زمینه تولید علم و کارهای تحقیقاتی مثل کوه پشت ما ایستاده و پیشرفت کشور در حوزه سلول های بنیادی مدیون حمایت های این سازمان ها است.

وی سن دانشمندان کشور را بالا خوانده و تاکید کرد: لازم است این سن به زیر سی سال برسد تا آینده  علمی کشور تضمین شود.

دبیر ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی در ادامه یادآور شد: اکنون زمان جهش بزرگ در پزشکی بوده و همه ما باید اتحادمان را حفظ کنیم.

حمیدیه عنوان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری سلول های بنیادی جز نوامیس ملی ما بوده و همه ما باید برای پیشرفت این حوزه تلاش خودمان را بکنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار