مشهد؛

مجتمع آبرسانی براکوه راه حلی برای کم آبی

مجتمع آبرسانی کلاته کلوخ-زیبد بزرگترین مجنمع آبرسانی در استان خراسان رضوی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، تقریبا در فاصله بیست کیلومتری گناباد به طرف بجستان جاده ای خاکی به طرف چپ می پیچد و به روستاهای کلاته نو ، کلاته کلوخ و چاه طاقی می رسد که قاطعانه می توان گفت از محروم ترین و کم آب ترین روستاهای گناباد هستند.

اما تنها این روستا نیست که در این منطقه با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند بلکه اکـثر رستاها و شهرستان های گناباد با این مشکل روبرو هستند.

اداره آب و فاضلاب روستایی در سال 1385 با بهره برداری از اولین فاز مجتمع آبرسانی کلاته کلوخ-زیبد (براکوه) که بزرگترین مجتمع آبرسانی استان خراسان رضوی است توانسته 28 روستا را تحت پوشش خود قرار دهد.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد گفت : هزینه انجام این طرح از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است و اعتبار صرف شده برای این طرح تا کنون 45 میلیارد ریال بوده است.

ابراهیمی افزود: این طرح دارای ۲ چاه در حال برداشت و ۲ چاه رزرو می باشد که در هر ثانیه به صورت میانگین ۱۸ لیتر آب استحصال می شود و این طرح۱۲۰ کیلومتر شبکه توزیع و انتقال دارد.

وی با اشاره به اینکه روستای سقی آخرین روستایی است که از این مجنمع تامین آب میشود افزود : کل مشترکین این مجتمع 3126 مشترک است و 3 روستای تحت پوشش مربوط به بجستان است.

وی تنش آبی در بخش کاخک را یکی از مشکلات آبفای روستایی برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل خشکسالی های چندساله و برداشت اضافه آب از سفره های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، کمبود آب در روستاهای گناباد وجود دارد به گونه ای که این بحران در بخش کاخک بسیار شدیدتر است.

با توجه به این که در این بخش بحران آبی شدیدی به چشم می خورد وضعیت قنات قصبه که به عنوان عمیق ترین قنات در فهرست جهانی به ثبت رسیده مهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت : با توجه به اینکه قنات قصبه جزء قنوات دشت محسوب شده و اینگونه قنوات از آبهای عمیق سفره زیرزمینی استفاده می کنند و دوام و پایداری مناسب تری نسبت به قنوات کوهپایه ای دارند خوشبختانه تا کنون خشکسالی اثر منفی زیادی روی آبدهی قنات نداشته است.

علیرضا حسین زاده افزود: مرور زمان و ادامه روند خشکسالی باعث کاهش سفره آب زیر زمینی در اعماق پایین تر خواهد شد و امکان کاهش آبدهی قنات وجود دارد، برای حل این مشکل تغذیه سفره آب زیر زمینی از طریق اجرای طرحهای آبخیزداری بخصوص طرح آبخیزداری سیاه کوه مورد پیگیری است و امیدواریم با تامین اعتبار طرح تقویت همه قنوات شهرستان اجرا یی گردد.

وی گفت :مورد دیگری که مورد پیگیری است لایروبی و مرمت قنات و همچنین اجرای طرح بهسازی مسیر مظهر قنات تا پایاب می باشد.

قنات قصبه یکی از 599 رشته قنات شهرستان است که با آبدهی 150 لیتر برثانیه ، آب کشاورزی اراضی قصبه شهر و قسمتی از اراضی نوغاب را تامین می کند و کشت اغلب اراضی زعفران ، گندم ، جو ، باغات و علوفه می باشد.

انتهای پیام//

ن.ک

برچسب ها: مجتمع ، آبرسانی ، قنات ، قصبه ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار