نشنال اینترست: استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران بیشتر یک نماد است تا یک استراتژی

وبسایت آمریکایی نشنال اینترست در مطلبی به تحلیل همکاری نظامی اخیر تهران - مسکو پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛‌ وبسایت تحلیلی «نشنال اینترست» در مطلبی درمورد استفاده اخیر روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان برای حمله به مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه نوشت: طی هفته اخیر پرواز بمب‌افکن‌های روسی از یک پایگاه هوایی در غرب ایران با پوشش بسیار گسترده‌ای در مطبوعات جهان روبرو شد. 

نشنال اینترست در ادامه نوشت: برای سوریه به عنوان مقصد نهایی بمباران‌ها فرقی نمی‌کند که بمب‌افکن‌ها از روسیه به آسمان بلند شوند یا از ایران. با وجود اینکه کوتاه شدن مسیر پروازی بمب‌افکن‌های روسیه مصرف سوخت آنها را کاهش و ظرفیت حمل بمب آنها را افزایش می‌دهد، تاثیر استفاده از پایگاه هوایی ایران در شکست دادن مخالفان بشار اسد – رئیس جمهور سوریه – نیز چندان مشخص و قطعی نیست. 

تاریخ درگیری‌های اخیر نشان می‌دهد بمباران هوایی به تنهایی برای سرکوب مخالفان کافی نیست. در سوریه نیز مانند سایر کشورها برای تحت کنترل در آوردن اوضاع به عملیات زمینی نیاز است که در مقایسه با عملیات هوایی، زمان‌برتر و هزینه‌برتر است. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که عملیات زمینی نیز موثر واقع شود. 

در ادامه این مطلب آمده است: ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – به صراحت اعلام کرده است که قصد اعزام نیروی زمینی به سوریه را برای سرکوب مخالفان اسد ندارد. البته نیروهای ایران در کنار نیروهای حزب‌الله و سایر شبه‌نظامیان شیعی در حال حاضر این ماموریت را در آنجا انجام می‌دهند. اما با وجود اینکه روسیه، ایران و گروه‌های شبه‌نظامی متحد آنها موفق شده‌اند دولت اسد را در برابر مخالفان خود سر پا نگهدارند، هنوز نتوانسته‌اند مخالفان بی‌شمار آن را به طور کامل شکست دهند.

بنابراین در شرایطی که جنگ سوریه برای ائتلاف حامی اسد تا حدی خسته‌کننده و فرسایشی شده است و روسیه نیز برروی زمین نمی‌خواهد کاری برای کمک به آنها انجام دهد، پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی همدان بیش از آنکه یک استراتژی نظامی معنادار باشد، با هدف نشان دادن همبستگی و حمایت روسیه از ایران صورت گرفته است. 

نشنال اینترست در ادامه نوشت: با این حال، حتی اگر پرواز بمب‌افکن‌های روسی از ایران تاثیر ملموسی بر جنگ سوریه نداشته باشد، تاثیر آن بر روابط بین‌المللی و معادلات حاکم بر جنگ سوریه قابل‌ملاحظه است. پادشاهی‌های عرب حوزه خلیج فارس تا پیش از این امیدوار بودند با افزایش روابط اقتصادی خود با روسیه بتوانند مسکو را از ائتلاف تهران - دمشق جدا کنند؛ اما همکاری نظامی اخیر روسیه و ایران نشان داد هیچ دلیلی برای امیدواری بی‌اساس آنها وجود ندارد و مسکو همچنان در جنگ سوریه در کنار ایران ایستاده است.

افزون بر این، مقامات اسرائیل نیز تا پیش از این باور داشتند حضور نظامی روسیه در سوریه با توجه به اینکه باعث تداوم فاصله گرفتن ایران و حزب‌الله از جنگ با اسرائیل می‌شود، به نفع تل‌آویو است؛ اما تقویت همکاری نظامی ایران و روسیه نشان می‌دهد آنها نمی‌توانند به ادامه این وضع چندان امیدوار باشند. ضمن اینکه نزدیک شدن هر چه بیشتر مسکو به تهران امیدهای مقاماتی که در واشینگتن به دنبال همکاری روسیه با آمریکا در جنگ سوریه بودند را نیز نقش بر آب کرد. 

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار