فرانت پیج مگ: محور جدید ترکیه – روسیه – ایران به زودی نظم خاورمیانه را تغییر خواهد داد

یک مجله آمریکایی در مطلبی به ارزیابی تحولات جدید در منطقه خاورمیانه و تاثیر آنها بر سیاست‌های آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛‌ وبسایت مجله «فرانت پیج» در مطلبی نوشت: پس از کودتای نافرجام ماه گذشته در ترکیه یک تغییر اساسی در موازنه قدرت در منطقه خاورمیانه شکل گرفته است که البته هیچکس در واشینگتن توجهی به آن نمی‌کند.

این وبسایت در ادامه نوشت: ترکیه و ایران به طور همزمان به سمت روسیه در حال حرکت هستند و روسیه نیز در اقدامی که به زیان منافع آمریکا و متحدانش به شمار می‌رود، در حال گسترش نفوذ نظامی خود در سطح منطقه است. چنین تحولاتی بدون تردید تاثیر بزرگی بر منطقه خاورمیانه خواهند داشت و باعث محاصره اسرائیل در یک اتحاد نظامی جدید خواهند شد. 

در ادامه این مطلب آمده است: کسانی که به کتاب مقدس اعتقاد دارند، این اتحاد نظامی جدید را مقدمه‌ای بر «آرماگدون» (نبرد آخر زمان) می‌دانند. البته اسرائیل نهایت تلاش خود را بکار می‌گیرد تا از طریق تقویت روابط خود با ترکیه و همکاری بیشتر با روسیه، شدت ضربه‌ای که ممکن است در این نبرد بر آن وارد شود را کم کند. 

مجله «فرانت پیج» سپس تحولاتی که به نوشته این وبسایت، طی هفته‌های اخیر از سوی بازیگران اصلی منطقه در صفحه شطرنج خاورمیانه پیاده شده‌اند را ذیل 3 محور کلی طبقه‌بندی کرد:

روسیه – ترکیه: اکنون بیش از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد دستگاه اطلاعاتی روسیه رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – را از وجود کودتا علیه او باخبر کرد. در صورت صحت این فرضیه، هشدار روسیه به اردوغان در زمان بسیار مناسبی صورت گرفت و باعث شد او بتواند دقایقی پیش از سر رسیدن نیروهای ویژه کودتاچیان، هتل محل اقامت خود را در مرمره ترک کند. 

به همین دلیل، اولین سفر خارجی اردوغان پس از مدیریت کودتا به روسیه بود. وی در این سفر از کمک‌های ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – قدردانی و تصریح کرد روابط دوستانه مسکو-آنکارا به زودی به حالت اول بازخواهد گشت. 

دو روز بعد، مولود چاووش‌اوغلو – وزیر امور خارجه ترکیه – ناتو را به دلیل امتناع از انتقال فناوری‌های نظامی به ترکیه مورد انتقاد قرار داد و این سازمان را متهم کرد ترکیه و روسیه را "کشورهای درجه دو" به شمار می‌آورد. وی همچنین خاطر نشان کرد ترکیه تنها عضو ناتو بود که از اعمال تحریم علیه روسیه به خاطر حمله نظامی به اوکراین و الحاق کریمه به خاک خود امتناع کرد.

در مقابل، روسیه نیز روابط قطع شده خود با ترکیه را از سر گرفت و مذاکراتی را با مقامات این کشور برای استقرار جنگنده‌هایش در پایگاه هوایی ناتو در اینجرلیک آغاز کرد؛ یعنی همان پایگاهی که حدود 2400 نظامی آمریکایی از زمان کودتای نافرجام 15 ژوئیه در آن قرنطینه شده‌اند تا شاید آمریکا با استرداد فتح الله گولن – متهم ردیف اول کودتا – به ترکیه موافقت کند.

این مذاکرات به اندازه‌ای برای پنتاگون هشداردهنده بود که طبق گزارش‌ها، مقامات پنتاگون روز پنجشنبه دستور تخلیه فوری حدود 50 تا 70 بمب هسته‌ای از این پایگاه و انتقال آنها به رومانی را صادر کردند. در صورت صحت این گزارشها، تخلیه زرادخانه هسته‌ای آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک یک عقب‌نشینی استراتژیک بزرگ برای این کشور به شمار می‌رود تا روسیه پس از گذشت 60 سال از همکاری ترکیه و ناتو، با خیال راحت بتواند جایگزین آمریکا در این پایگاه شود.

روسیه – ایران: روسیه به موازات گرم کردن روابط خود با ترکیه، در روابط خود با ایران نیز به افق‌های جدیدتری دست یافته است. روسیه و ایران روابط دیرینه‌ای دارند که بعضاً بویژه در دوران جنگ جهانی دوم به دلیل حمایت شوروی سابق از کمونیست‌ها (حزب توده) در ایران با چالشهایی نیز همراه بوده است. اما طی سالهای اخیر، ایران و روسیه برای فرار از تحریم‌های بین‌المللی روابط نزدیکی با یکدیگر برقرار کرده‌اند. 

این دو کشور همچنین هفته گذشته اعلام کردند قرارداد نظامی جدیدی را برای استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه در غرب ایران امضا کرده‌اند تا روسیه در راستای اتحاد ضد تروریستی خود با ایران بتواند برای اولین بار از یک پایگاه هوایی در ایران به مواضع مخالفان دولت بشار اسد در سوریه حمله کند. 

برای روسیه، استفاده از این پایگاه از این حیث حائز اهمیت است که زمان پرواز و مصرف سوخت جنگنده‌هایش را کاهش و در مقابل، ظرفیت حمل بمب آنها را افزایش می‌دهد. کاهش زمان پرواز یک معنای دیگر نیز دارد و آن اینکه در شرایطی که روسیه مدعی است آمریکا از طریق ماهواره‌های شناسایی خود، گروه‌های معارض سوری را از حملات جنگنده‌های روسی باخبر می‌کند، مخالفان بشار اسد اکنون فرصت کمتری برای فرار از حملات هوایی روسیه خواهند داشت.

ایران – عراق: آنچه باعث پیچیده‌تر شدن تحولات فوق می‌شود، اظهارات هفته گذشته «کریس گارور» یکی از سخنگویان ارتش آمریکا در عراق است. وی طی یک مصاحبه مدعی شد ایران اکنون کنترل 100 هزار نیروی نظامی را در عراق در دست دارد. هرچند این نیروها در حال حاضر در صف مبارزه با داعش قرار دارند، ایران در آینده می‌تواند از آنها برای کنترل عراق نیز استفاده کند. 

فرانت پیج مگ در پایان نوشت: در هیچ کدام از تحولاتی که در بالا به آنها اشاره شد، آمریکا نقش مستقیمی نداشته است؛ اما بدیهی است همگی آنها محصول انفعال دولت آمریکا در برابر دشمنانش به شمار می‌روند. این تحولات نشان می‌دهند به زودی منطقه خاورمیانه با یک نظم جدید رو به رو خواهد شد و شاید در این نظم جدید، آمریکا دیگر چاره‌ای جز باقی گذاشتن خاورمیانه برای روسیه و ایران و متحدان منطقه‌ای آنها نداشته باشد. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
امربکا و متحدانش برن بجهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
تا کور شود هر آنکه نتوان دید.
آخرین اخبار