افزایش وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید/آمار اعتیاد در دانشگاهها

رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم گفت: با وجود کمبود اعتبارات همه وام های دانشجویی با هدف خدمات‌دهی بهتر به دانشجویان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی  صدیقی معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان صبح امروز در مراسم پنجاه و هشتمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه تهران با اشاره به گردهمایی معاونان اظهار داشت: با وجود همه مشکلات و کمبودها با حمایت حوزه ستادی دانشگاه‌ها سال خوبی پشت سر گذاشته و تحرکات خوبی در بخش ارایه خدمات دانشجویی در صندق رفاه داشتیم.

صدیقی ادامه داد: تعدادی از آیین‌نامه‌های شورای صنفی و آیین‌نامه انضباطی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی ابراز کرد: از دیگر اقدامات در سال گذشته جذب دانشجویان خارجی، تنظیم برنامه مصوب در حوزه تربیت‌بدنی، در حوزه مشاوره و بهداشت و توجه بیشتر به طرح سیمای دانشجویی و اعزام دانشجویان دکترا برای گذراندن دوره‌های کوتاه مدت که بیش از 60 درصد از لحاظ کمیت افزایش داشته از جمله اقدامات سازمان امور دانشجویی کشور است.

صدیقی یادآور شد: جذب اعتبارات برای صندوق رفاه در سال گذشته با مشکل روبه‌رو شده بود که با تشکیل آیین‌نامه‌ای برطرف شد و پرداخت وام ویژه به دانشجویان دکترا امسال افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: البته سیاست اصلی ما حذف خوابگاه‌های رتبه 5 و ارتقای آن‌ها به درجات بهتر در کنار منابع محدود دولتی است.

صدیقی بیان کرد: از سوی بنیاد علوی صندوق کار آفرین و بنیاد 15 خرداد از حامیان صندوق رفاه دانشجویی در جهت ارائه خدمات بهتر به دانشجویان در سال تحصیلی گذشته به همه درخواست‌کنندگان وام شهریه تسهیلات خوبی ارائه کرده و در مجموع صندوق در ارائه و ام به دانشگاه از رشد 110 درصدی در سال گذشته برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: 43 میلیارد تومان به وسیله صندوق رفاه به دانشگاه‌ها کمک شده و پرداخت وام به دانشجویان از 3 ماه به 27 روز کاهش یافته است.

صدیقی عنوان کرد: بنیاد 15 خرداد آمادگی خود را برای ساخت 13 خوابگاه اعلام کرده تا ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در سال 95 به مقدار 13 عدد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در سال جدید پذیرش دانشجویان به صورت بورسیه افزایش می‌یابد.

صدیقی گفت: سیزدهمین المپیاد دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد که در آن 6 هزار نفر در این المپیاد فرهنگی ورزشی شرکت داشتند.

وی گفت: در بحث زندگی دانشجویی و کیفیت آن در حوزه هتل مشاوره و ادارات تربیت بدنی کارهای خوبی صورت گرفته و دانشجویان بسیاری از این طرح‌ها استقبال کردند.

صدیقی ادامه داد: تصویب دو واحد اختیاری درسی مهارت‌های زندگی با هدف ارتقای سطح زندگی دانشجویی و کاهش معضلات زندگی دانشجویان در سال تحصیلی جدید انجام می‌شود.

وی اذعان داشت: 70 تا 95 درصد از دانشجویان به باورهای مذهبی، 72 تا 96 درصد دانشجویان به هویت و مفاخر فرهنگی‌شان افتخار کرده و 65 درصد از دانشجویان با موفقیت‌های خوبی همراه بودند.

وی در خصوص کلاس‌های پیش روی سازمان دانش آموختگی گفت: به دلیل مسائل بودجه‌ای، کاهش زمان خدمات دهی به دانشجویان ارشد ،کمبود ارتباطات در حوزه تجهیز و بازسازی خوابگاه‌های دانشگاهی و سوءاستفاده از مسائل سیاسی از مشکلات جدی این سازمان دانشجویی است.

وی ادامه داد: 60 سالن بدنسازی در کنار خوابگاه‌ها با کمک صندوق رفاه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در جهت خدمات دهی هرچه بهتر به دانشجویان، آشپزخانه‌ها و خوابگاه‌ها رتبه بندی می‌شود.

صدیقی اظهار کرد:‌ افزایش وام‌های پرداختی دانشجویان و توجه بیشتر به دانشجویان مستعد، ممتاز و رسیدگی بهتر دانشجویان در حوزه بهداشت و سلامت از اقدامات مهم سازمان امور دانشجویی در سال تحصیلی جدید است.

صدیقی یادآور شد: بر اساس آمار مرکز بهداشت دانشگاه، هشت و نیم درصد از دانشجویان به قلیان و 10درصد از آنها به سیگار اعتیاد دارند.

در ادامه مراسم یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویی گفت: ساماندهی وام‌های پرداختی، تصویب سند راهبردی و هدفمند شدن تسهیلات صندوق از لحاظ کیفی همگی از جمله اقداماتی است که تا تصمیم گیری ها بر اساس سلایق مدیریتی انجام نشود.

وی بیان کرد:‌ سرمایه گذاری متناسب با آموزش‌های عالی، تصویب و حرکت به سمت هوشمند سازی سیستم‌ها و یکپارچه سازی نظام یارانه‌ها، جذب اعتبارات و خدمات از جمله کارهای صورت گرفته برای خدمات بهتر به دانشجویان در سال تحصیلی جدید است.

یزدان‌مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی ادامه داد: در سال جدید اعتبارات عمومی 27 درصد رشد داشته و وام شهریه به تنهایی 37 میلیارد تومان در نظر گرفته شده این در حالی است که کل وام پرداختی دانشجویان در سال گذشته 198 میلیارد تومان بوده است.

وی ابراز داشت:‌ تسهیلات از صندوق توسعه ملی 2 هزار میلیارد تومان بوده که بخش خصوصی می‌تواند در مناطق محروم وام 4 درصدی در مناطق نیمه برخوردار وام 8 درصدی و در مناطق برخوردار وام 12 درصدی اخذ کرده و به دانشگاه در جهت ساخت خوابگاه‌های دانشجویی کمک کند.

یزدانمهر یادآور شد: درآمد اقتصادی این صندوق 320 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و بدهکاران صندوق جزو بد‌هکاران بانکی در سال تحصیلی جدید محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: مطالبات انجام شده 98 میلیارد تومان بوده که با ایجاد دو کمپین حمایتی 41 میلیارد تومان آن در سال جاری وصول شده است.

یزدانمهر تصریح کرد: وام ویژه دکتری به وسیله این صندوق 400 درصد، وام تحصیلی 110 درصد، وام شهریه 200 درصد، وام ازدواج 200 درصد و وام ودیعه مسکن تا 33 درصد رشد داشته است.

رییس صندوق رفاه دانشجویی اظهار کرد: با همکاری صندوق رفاه 65 خوابگاه رتبه پنج در 19 دانشگاه به سطوح بالاتر ارتقا یافته و 14 میلیارد تومان از اول تیر ماه به دانشگاهها در جهت بهبود فضای خوابگاهی تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: تعمیرات اساسی سلف سرویس و خارج کردن آن از حالت سنتی و افزایش اعتبارات استراتژیک صندوق ذخیره رفاه از 100 میلیارد تومان به 140 میلیارد تومان رسیده است.

یزدانمهر گفت: هدفمند سازی یارانه‌ها و فرهنگ‌سازی بحث سرمایه‌گذاران خصوصی در تجهیز و نوسازی در خوابگاه‌های دانشجویی به صورت BOT از دیگر اقدامات صندوق رفاه دانشجویی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار