پولیتیفکت: آیا جکی روزن درباره توافق هسته ای ایران تغییر موضع داده است؟

کمیته ملی کنگره جمهوری خواهان آمریکا، نامزد دموکرات مجلس نمایندگان نوادا را به تغییر موضع در خصوص توافق هسته ای ایران متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت "پولیتیفکت" در مطلبی نوشت: کمیته ملی کنگره جمهوری خواهان "جکی روزن،" نامزد حزب دموکرات برای مجلس نمایندگان از ایالت نِوادای آمریکا را به تغییر موضع درخصوص یک مسئله امنیتی مهم یعنی "توافق هسته ای ایران" متهم کرد.

این کمیته در پست اخیر خود مدعی شد: جکی روزن موضع خود را در خصوص حمایت از توافق هسته ای ایران تغییر داده است. با وجود تمام علائم هشدار، روزن ابتدا حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرد؛ اما زمانی که متوجه شد این مسئله چقدر می تواند بر نتیجه انتخابات تأثیرگذار باشد، موضع خود را تغییر داد و گفت با این توافق مخالف است.

به نوشته پولیتیفکت، روزن که یک تازه وارد در حوزه سیاست محسوب می شود تنها در موارد انگشت شماری به توافق هسته ای ایران اشاره کرده است. وی نخستین بار در یک مصاحبه رادیویی با "لاس وگاس سان" و گزارشگر "پولیتیفکت" در ماه آوریل (حدود 4 ماه پیش) اعلام کرده بود این بهترین توافقی بود که اوباما می توانست به سرانجام برساند.

وی گفت: من فقط به عنوان یک شهروند عادی فکر می کنم این بهترین توافقی بود که اوباما در زمان کنونی انجام داد. این بدان معنا نیست که ما اقدامات آنها را زیر نظر نداریم. این بدان معنا نیست که ما متوجه پولی که برای سرمایه گذاری با ایران صرف می شود، نیستیم. این بدان معنا نیست که آنها را زیر نظر نداریم. و این بدان معنا نیست که این توافق را در صورت لزوم بهتر نمی کنیم و اگر لازم باشد تحریم ها را تشدید نمی کنیم.

یک ماه بعد، روزن باز هم در خصوص توافق هسته ای ایران صحبت کرد؛ اما این بار موضع خود را تغییر داده بود. وی در گفتگو با "جان رالستون،" یک خبرنگار حوزه سیاسی اعلام کرد: اگر در آن زمان در کنگره بودم با توافق هسته ای ایران مخالفت می کردم. من گفتم که می خواهم پولی که صرف می شود را زیر نظر بگیرم و یک ایران هسته ای نمی خواهم.

پولیتیفکت همچنین با کمپین روزن ارتباط برقرار کرد. این کمپین اعلام کرد موضع روزن در قبال توافق هسته ای ایران آشکار و ثابت است.

این کمپین همچنین برای از بین بردن تردیدها، یک ایمیل مربوط به اواخر ماه مارس که بین "دیوید فِر،" مدیر کمپین روزن و یک عضو "کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل" در خصوص توافق هسته ای ایران رد و بدل شده بود را آشکار کرد.

در این ایمیل اظهارات جکی روزن به خبرنگار حوزه سیاسی مطرح شده بود: اگر جکی در زمان رأی گیری بر سر توافق هسته ای ایران در کنگره حضور داشت، با این توافق مخالفت می کرد. اما حالا که این توافق حاصل شده است، آمریکا باید از ایران بخواهد که کاملا به مفاد آن پایبند باشد. هر گونه سرپیچی از توافق یا تقلب در آن نیز باید به سرعت رسیدگی شود.

حال دیدگاه پولیتیفکت درباره روزن این است: وی تنها در موارد انگشت شماری به توافق هسته ای ایران اشاره کرده است. در ماه آوریل از این توافق حمایت کرد (بدون اشاره آشکارا به کلمه "حمایت") و گفت این بهترین توافقی بود که اوباما می توانست انجام دهد. دیدگاه وی یک ماه بعد واضح تر شد. وی گفت اگر در کنگره بود علیه این توافق رأی می داد.  بنابراین، ما موضع جکی روزن را در خصوص توافق هسته ای ایران نیمه متغیر قلمداد می کنیم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار