فایننشال تایمز: بانک‌های جهانی بدون مجوز آمریکا در ایران سرمایه‌گذاری نخواهند کرد

یک روزنامه آمریکایی نوشت یک سال پس از امضای برجام، چشم‌انداز روشنی برای سرمایه‌گذاری بانک‌های بزرگ جهان در ایران وجود ندارد.

فایننشال تایمز: بانک‌های جهانی بدون مجوز آمریکا در ایران سرمایه‌گذاری نخواهند کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت یک سال از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی می‌گذرد؛ با این وجود، اجرای مفاد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) همچنان با موانع جدی مواجه است. از مخالفت‌های بیشتر جمهوری‌خواهان آمریکا و برخی مقامات سیاسی ایران با این توافق و همچنین تهدید «دونالد ترامپ،» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، به پاره کردن متن این توافق‌نامه که بگذریم، بانک‌های بین‌المللی نیز برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران علاقه چندانی نشان نمی‌دهند. 

نگارنده گزارش می‌افزاید در صورتی که شرایط کنونی تغییر نیابد، این جریان مخفی که در پشت صحنه حضو نیافتن بانک‌های جهانی در ایران احساس می‌شود، اوضاع را برای تهران و بهره‌مندی از مزایای برجام با مشکل مواجه خواهد کرد. ترس از مواجه شدن با مجازات‌های آمریکا دلیل اصلی بی‌علاقگی مؤسسات مالی مهم جهان برای سرمایه‌گذاری در ایران است. 

در ادامه گزارش آمده است: در سال‌های اخیر و همسو با تحریم‌های [یک‌جانبه] واشینگتن علیه تهران، مبادلات تجاری میان بانک‌های آمریکایی و شرکت‌های ایرانی ممنوع بوده است. زمانی که «جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا قرارداد هسته‌ای را با تهران به امضا می‌رساند، به این بخش از تحریم‌ها در متن برجام اشاره‌ای نکرد و تنها با لغو تحریم‌هایی که به مبادلات میان بانک‌های غیرآمریکایی و ایران مربوط می‌شد، موافقت کرد.  

کری به بانک‌های اروپایی اطمینان داد در صورت انجام مبادلات با ایران با مجازات‌های واشینگتن مواجه نخواهند شد. با این حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا از این نهادهای مالی خواست پیش از انجام هر گونه معامله‌ای با شرکت‌های ایرانی با این وزارتخانه مشورت کنند و بدون داشتن اطلاعات کافی اقدامی صورت ندهند. 

بانک‌های جهانی سخت در جستجوی بازارهای با سوددهی بالا هستند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه نرخ بهره بانکی در غرب پایین است، شانس بوجود آمده برای سرمایه‌گذاری در ایران، فرصتی مغتنم برای آن‌ها محسوب می‌شود. همچنین بانک‌هایی از قبیل «دویچه بانک» آلمان، «بی‌ان‌پی پاریباس» فرانسه و چندین بانک دیگر مدت‌ها در ایران حضور داشتند و مشتریانی دارند که خواهان انجام معامله با تهران هستند. برای مثال، شرکت‌های «زیمنس» و «رولز رویس» مذاکراتی را برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران آغاز کرده‌اند. 

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید جرایم سنگین سال‌های گذشته (15 میلیارد دلار) وزارت دادگستری آمریکا برای بانک‌های غیرآمریکایی به اتهام دور زدن تحریم‌ها و معامله با مؤسسات و شرکت‌های ایرانی، پول‌شویی و نقض قوانین ضدتروریسم باعث شده است نهادهای مالی مهم جهان برای بازگشت به این بازار وسوسه‌کننده تعلل کنند و خواستار دریافت مجوز از سوی دولت آمریکا برای انجام معامله با ایران باشند. 

«بی‌ان‌پی پاریباس» سال 2014 (1393) بدلیل معامله با ایران، کوبا و سودان 8.9 میلیارد دلار جریمه شد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
ديديد به اون وطن پرستا ميگفتن دلواپس و چه قدر بهشون حجمه داشتن و مسخرشون ميكردن.حالا دارن با چشم خودشون ميبينن كه حق با همون دواپسا بود.هميشه حق با اونيه كه اصولي فكر ميكنه نه اوني كه تو رويا زندگي ميكنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
اخه تحقیر تا کجا ... !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
متاسفانه برخی میگن اگه برجام نبود ایران کارش تموم شده بود حلا چکار برا ما کرد این برجام اللهو اعلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
امریکا خر کی باشه مرگ بر امریکای شغال// به زودی امریکا نابود میشود و اون وقت میریم توی امریکا یه مستراب عمومی برای عموم جهان رایگان میسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
این همه دست سلام علیک دادید . . . این همه رفتید و آمدید . . . چی شد آخرش ؟؟؟ . . . تحریم ها حذف شد ؟؟؟ . . . مشکلات برطرف شد ؟؟؟ . . . چی شد پس . . . ؟؟؟ انتظار تا کی ؟؟؟؟
ما خودمون کشورمون رو میسازیم و نیازی به اجنوی ها هم نداریم . . .
.
.
.
سیاست مداران ایرانی کاش به تذکرات مقام معظم رهبری عمل میکردید . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
خدا را شکر طرفداران برجام به این نتیجه رسیده اند که هم ما و هم کشورهای دیگه برای رابطه های کوچک باید از آمریکا اجازه بگیریم دوباره مستعمره شدیم بدون درگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
برجام که بدرد ما نخورده اما کاشکی کشورهای دیگه به این درک میرسیدن که طی 50 سال گذشته چه اشتباهاتی داشته اند که امروزه اختیار کشورشان افتاده دست امریکا بطوری که قادر نیستن برای کارهای تجاریشان هم اقدام کنند . یعنی خاک عالم بر ...
آخرین اخبار